Blod i urinen- burde jeg behandles for uvi?

Gunnrid

Betatt av forumet
hei,
På kontroll idag fikk jeg utslag 3+ for blod i urinen, og 1+ for leucocyttblabla-ettellerannet. Mener de sa at de skulle sende prøven til dyrking, men med min angst så klarer jeg jo IKKE å slutte å tenke på dette... jeg har aldri hatt uvi før, og aner ikke hvordan det kjennes it, men det svir ikke ved vannlating ihvertfall. Men noen har jo ikke symptomer heller. Det jeg merker er at jeg går på do mye, og ofte så kommer det bare noen dråper, og de siste dagene har jeg hatt lit stikk i blæreområdet, men har trodd det var livmoren som strakk på seg. Jeg 16 uker idag, har prøvd å bli gravid i 3 år og livredd for å miste... Burde legen ha gitt meg antibiotikakur flrst som sist? Skal levere ny prøve på mandag, men klarer jo ikke å slippe tanken på at dette kan være ille... burde jeg dra til legevakten imorgen?

Var du flink å vaske deg før du tok prøven? Ganske vanlig å få positivt på blod og leukocytter hvis det er kommet utflod med i prøven. Så vask deg godt før du tar prøven slipp ut første del og fang resten opp i en ren kopp. Viktig at urinen ikke berører «noe» på vei ut og treffer rett i koppen.
Er bioingeniør og tatt prøve av meg selv på jobben. Har jeg bare tatt prøven uten å vaske så får jeg positiv på leuk og blod men med en vask så er det ingenting å finne.

Du får vel antakelig svar på dyrkningen tidlig neste uke. Jeg har alltid blod i urinen uten at det er noe ved det, har hatt det siden jeg var liten..

Var du flink å vaske deg før du tok prøven? Ganske vanlig å få positivt på blod og leukocytter hvis det er kommet utflod med i prøven. Så vask deg godt før du tar prøven slipp ut første del og fang resten opp i en ren kopp. Viktig at urinen ikke berører «noe» på vei ut og treffer rett i koppen.
Er bioingeniør og tatt prøve av meg selv på jobben. Har jeg bare tatt prøven uten å vaske så får jeg positiv på leuk og blod men med en vask så er det ingenting å finne.
Nei, var nok litt sluntrete og klønete når jeg tok prøven Men kan en forurenset prøve slå ut med så mye som 3+ på en prøve? Er ikke det veldig høyt?

Nei, var nok litt sluntrete og klønete når jeg tok prøven Men kan en forurenset prøve slå ut med så mye som 3+ på en prøve? Er ikke det veldig høyt?

Det går helt utmerket å slå ut på 3+. Det er jo bare ca midt på skalaen. I utflod er det mye leukocytter så den kan helt fint bli 3-4 av forurensing. Og det samme med blod egentlig. Og var du slurvete med prøvetaking så går det ofte ut over dyrkningen også. Da får man oppvekst av masse ulike bakterier som gjør at laboratoriet ikke gjør noe men svarer blandingsflora.
Jeg hadde ikke brydd meg om 3+ på blod/leuko hvis jeg viste det var slurvete prøvetaking. Og de fleste med urinveisinfeksjon har positiv nitritt.

Det går helt utmerket å slå ut på 3+. Det er jo bare ca midt på skalaen. I utflod er det mye leukocytter så den kan helt fint bli 3-4 av forurensing. Og det samme med blod egentlig. Og var du slurvete med prøvetaking så går det ofte ut over dyrkningen også. Da får man oppvekst av masse ulike bakterier som gjør at laboratoriet ikke gjør noe men svarer blandingsflora.
Jeg hadde ikke brydd meg om 3+ på blod/leuko hvis jeg viste det var slurvete prøvetaking. Og de fleste med urinveisinfeksjon har positiv nitritt.
Takk for svar! Blir uansett ikke klokere før jeg får tatt ny (og renere) prøve på mandag! Regner med legen gir beskjed om de vil gi meg antibiotika!

Signerer på denne! :happy: Er oxo bioingeniør og får samme resultater med og uten vask :happy: Leukocytter er for øvrig hvite blodlegemer og disse øker i antall ved en evt infeksjon. Tror du kan senke skuldrene og bare ta en ny såkalt «vaskeprøve», så blir nok resultatet et annet :happy: Og så er det greit å unngå antibiotika så fremt man ikke behøver.

Ser det er bioingeniører her. Vet noen av dere hva det kan komme av at jeg får utslag på annenhver prøve? Jeg er alltid nøye på å avgi sk ren prøve da jeg har hatt UVI mye. Fikk utslag på hjemmetest, legetest viste ingen UVI. Fikk ikke utslag på stix hos jordmor, men innsent prøve viste UVI. På denne måten tror jeg at jeg har gått med UVI i snart 4 uker nå. Ny legetime i morgen.

Ser det er bioingeniører her. Vet noen av dere hva det kan komme av at jeg får utslag på annenhver prøve? Jeg er alltid nøye på å avgi sk ren prøve da jeg har hatt UVI mye. Fikk utslag på hjemmetest, legetest viste ingen UVI. Fikk ikke utslag på stix hos jordmor, men innsent prøve viste UVI. På denne måten tror jeg at jeg har gått med UVI i snart 4 uker nå. Ny legetime i morgen.

Kan være flere grunner til det. Negativ stix betyr ikke at man ikke har uvi. Også kan det ha noe med alder på prøve og apparat som er brukt osv. Noen har dårlig kontroll på apparatene sine og dette kan gjøre at man får feil svar.

Og blod i urinen er ikke dermed sagt at man har UVI heller, spesielt ikke nå i gravididiten. Skjøre slimhinner kan jo gjøre at det blør litt fra sjeden (mikroskopisk, men fanges jo opp allikevel). Så må jeg spørre om noe intimt... barberer du deg nedentil? Om man har fått et lite kutt, så kan det jo komme mikroskopiske blodtester fra dette. Eller at man er sår generelt der nede.
Hovedkomponenten som jeg mener er ved en UVI er leukocytter, da det er disse som sier noe om du har en betennelse i kroppen.

Ser jo nå at det ikke var blod spesifikt du mente, Sorry :facepalm:
Men signerer den ho andre skrev i forhold til dårlig kontroll av apparater etc.

Hvor lang tid tar det fra du tar prøven til du leverer den for stix? Om den oppbevares i romtemperatur over lengre tid, vil det dannes mye bakterier i prøven dom også kan forringe resultatet. Oppbevar alltid prøven i kjøleskap fra du har tatt den til du skal levere den :happy:

Jeg har fått utslag på nitritt disse gangene og jeg oppbevarer alltid prøven i kjøleskapet til jeg skal til legen. Takk for svar alle her inne.

Og blod i urinen er ikke dermed sagt at man har UVI heller, spesielt ikke nå i gravididiten. Skjøre slimhinner kan jo gjøre at det blør litt fra sjeden (mikroskopisk, men fanges jo opp allikevel). Så må jeg spørre om noe intimt... barberer du deg nedentil? Om man har fått et lite kutt, så kan det jo komme mikroskopiske blodtester fra dette. Eller at man er sår generelt der nede.
Hovedkomponenten som jeg mener er ved en UVI er leukocytter, da det er disse som sier noe om du har en betennelse i kroppen.
Er hovedkomponenten leukocytter eller nitritter for UVI? Litt forvirra..

Som jeg ser det så dannes vel nitritt av bakterier i urinen, og om det er mye av dette, så kan man få UVI av dette? Men man må kunne påvise leukocytter oxo, for å se en sammenheng. Har man hatt en urin stående og det dannes mer bakterier (og sikkert da oxo mer nitritt), så mener jeg det ikke har så mye å si så lenge man ikke har utslag på leukocytter i tillegg.

Som jeg ser det så dannes vel nitritt av bakterier i urinen, og om det er mye av dette, så kan man få UVI av dette? Men man må kunne påvise leukocytter oxo, for å se en sammenheng. Har man hatt en urin stående og det dannes mer bakterier (og sikkert da oxo mer nitritt), så mener jeg det ikke har så mye å si så lenge man ikke har utslag på leukocytter i tillegg.

Back
Topp