Blod i urin

Viprøver79

Glad i forumet
Har hatt mitt første besøk hos jordmor i dag. Urinprøven var bra, bortsett fra spor av blod i urinen. Var på det laveste nivået. Jeg skal levere ny prøve til dyrking hos fastlegen neste uke. Hun mistenkte uvi, men jeg blir veldig bekymret når jeg hører «spor av blod i urin». Noen med som har noen trøstende ord å komme med?
Fikk høre hjertelyden med doppler da, det var ganske spesielt. 14+3 i dag.

Skjønner at du blir bekymret, men for å trøste deg så er det relativt vanlig og som regel helt ufarlig :) Trenger ikke være uvi heller, kanskje du har vært litt sår nedentil som har gjort alt det ble utslag på blod? Jeg fikk helt hetta sist svangerskap fordi jeg plutselig hadde utslag på både røde og hvite blodceller. Neste prøve tatt samme dag var heeelt fin, så mest sannsynlig har jeg bare hatt en liten rift eller noe nedentil :p

Det hadde jeg i sist svangerskap, men husker ikke hva som var grunnen. Var helt uskyldig i hvertfall:)

Som de over meg sier er det mest sannsynlig en liten rift som har gjort at du tester positivt på blod i urinen, dette kan komme fra urinveiene (f.eks. pga. infeksjon), men det er også lett å få med fra området rundt urinrøret. Det skal ikke mye til for å få positivt, men det er greit å dyrke frem og se, det er nok mest sannsynlig ingenting, men anbefalningen er å mikroskopere/dyrke urin som tester positiv på blod, hvite blodceller eller nitritt.

Som oftes er det ingenting å bry seg om men det er viktig å dyrke urinen hos legen. Dette fordi det et særdeles vanlig at gravide går stille urinveisinfeksjon.
Det er ikke farlig men bør medisineres, og det testes for dette pga den høye andelen som får en uvi uten symptomer.
[emoji4] Så du trenger ikke være redd, det eneste som kan skje er at du må ta litt antibiotika.

Back
Topp