Blod i uke 6 - hva gjør jeg?

skvik

Flørter med forumet
Hej på er, mitt första inlägg i denna barselklubben.

Jag plussade tidigare i veckan och är idag på 5+0. Min man och jag hade vaginalt sex imorse men vi fick avbryta det och hitta på annat eftersom det aldrig blev riktigt skönt för mig. Nu upptäckte jag blod (brun/rött) och har satt på mig binda för att se om det tar seg opp. Men vad är egentligen rutin i Norge när man blöder under graviditet? När jag läser på svenska forum skall man höra av sig till gyn-akut. Bör jag ringa fastlegen imorgon?

Vet att det inte är kört ännu men vågar inte tro något annat.
 
Hej på er, mitt första inlägg i denna barselklubben.

Jag plussade tidigare i veckan och är idag på 5+0. Min man och jag hade vaginalt sex imorse men vi fick avbryta det och hitta på annat eftersom det aldrig blev riktigt skönt för mig. Nu upptäckte jag blod (brun/rött) och har satt på mig binda för att se om det tar seg opp. Men vad är egentligen rutin i Norge när man blöder under graviditet? När jag läser på svenska forum skall man höra av sig till gyn-akut. Bör jag ringa fastlegen imorgon?

Vet att det inte är kört ännu men vågar inte tro något annat.
Mange får skjøre slimhinner under svangerskapet. Tror det er normalt å blø litt etter samleie, men er du bekymret, kan du ta en tur til legen og måle Hcg med 2 dagers mellomrom :) Masse lykke til! Håper det bare kommer av samleiet :Heartpink
 
Hej på er, mitt första inlägg i denna barselklubben.

Jag plussade tidigare i veckan och är idag på 5+0. Min man och jag hade vaginalt sex imorse men vi fick avbryta det och hitta på annat eftersom det aldrig blev riktigt skönt för mig. Nu upptäckte jag blod (brun/rött) och har satt på mig binda för att se om det tar seg opp. Men vad är egentligen rutin i Norge när man blöder under graviditet? När jag läser på svenska forum skall man höra av sig till gyn-akut. Bör jag ringa fastlegen imorgon?

Vet att det inte är kört ännu men vågar inte tro något annat.

Sniker
Der hvor man skal ringe til gyn-akutt er nok tilfeller hvor man er kommer mye lenger på vei i svangerskapet eller ved mistanke om svangerskap utenfor livmor (ved ekstreme smerter smerter i mage, særlig mot en av sidene)

Skjøre slimhinner og litt blødning er hvertfall veldig vanlig, særlig ifbm samleie. Det du kan gjøre er å ta hcg-prøve hos lege med 2 dagers mellomrom for å se stigning. Jeg blødde selv friskt fra uke 5 til 11 og det gikk helt fint med babyen.
 
Tack för svar båda två! Ringde fastlegen på morgonen och dem ville att jag skulle ta blodprov, får säkert svar nästa vecka :) Blödningen har avtagit så är inte lika orolig längre.
 
Back
Topp