Blod fra nese og tannkjøtt

Lillii

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Er det flere som blør fra tannkjøttet når di pusser tennene? Jeg har ikke pleid å gjort det før, men er litt nesten hver kveld jeg pusser tennene nå.

Jeg blør også en del i nesen :wideyed:
Er alt dette pga graviditeten?
 
Det har jeg hørt er vanlig i alle fall:) uten at jeg vet hvorfor.
 
Blødde veldig fra tannkjøttet sist graviditet, så ut som en massakre når jeg spiste eple f.eks. :p
Har det ikke sånn nå da. Men det er veldig vanlig ja ;)
 
Jeg blødde neseblod et par ganger med nr 1 , men denne gang blør jeg nesten daglig fra tannkjøttet.. :p
Er ekstrem når det gjelder tannhygiene og selv hvor ekstrem jeg er så blør jeg like herlig haha :p

Men ja, dette er helt normalt ;)
 
Er pga tynne slimhinner, helt normalt i svangerskapet :) men slitsomt, hehe
 
Blør som oftes litt ved tannpuss. Når jeg hadde influensa blødde jeg i nesen. Når blør jeg vist jeg snyter meg veldig hardt ved tett nese.
 
Blødde veldig fra tannkjøttet sist graviditet, så ut som en massakre når jeg spiste eple f.eks. :p
Har det ikke sånn nå da. Men det er veldig vanlig ja ;)

Jeg også.
Var hos tannlegen i sist graviditet og da sa hun det var helt vanlig, men ga seg vanligvis i 8 mnd.
 
Blør fra tannkjøttet når jeg pusser tennene. Har vært skikkelig forkjølet og det er noen ting som fortsatt sitter litt igjen etter nesten en måned:p så blør fra nesa når jeg snyter meg og noe fra halsen innimellom:shifty:
 
Jeg er tannlege og har også dette problemet Ja - det er helt vanlig - og ikke vær redd for å pusse tenner og bruke tanntråd av den grunn! Tvert imot er det viktig å være nøye med tannhygienen pga. mulig endring i kosthold, endring av spytt pga. hormonpåvirkning osv. Den eneste gangen dere skal la være å pusse tenner er rett etter oppkast - skyll da helst bare munnen med vann og vent minst 30 min. før tannpuss. Særlig viktig dersom man er mye plaget av dette for å unngå syreskader på tenner.
 
Virker som vi er flere her, og med bekreftelse fra tannlege så er nok dette også normalt :) Kroppen min er helt tullette for tiden, men det virker som det meste er normalt :wacky:
 
Jeg er tannlege og har også dette problemet Ja - det er helt vanlig - og ikke vær redd for å pusse tenner og bruke tanntråd av den grunn! Tvert imot er det viktig å være nøye med tannhygienen pga. mulig endring i kosthold, endring av spytt pga. hormonpåvirkning osv. Den eneste gangen dere skal la være å pusse tenner er rett etter oppkast - skyll da helst bare munnen med vann og vent minst 30 min. før tannpuss. Særlig viktig dersom man er mye plaget av dette for å unngå syreskader på tenner.

Oi, skal man ikke pusse tenner rett etter oppkast :/?
Enda godt jeg ikke har vært plaget med det i svangerskapet, men etter noen fylle kuler før har jeg ropt på elgen og pusset tenner direkte etterpå hehe...

Men jeg har aldri vært så flink med tannhygiene før, både tanntråd og tannpuss og munnskyllevann :) allikevel blør jeg like herlig daglig :p
 
Oi, skal man ikke pusse tenner rett etter oppkast :/?
Enda godt jeg ikke har vært plaget med det i svangerskapet, men etter noen fylle kuler før har jeg ropt på elgen og pusset tenner direkte etterpå hehe...

Men jeg har aldri vært så flink med tannhygiene før, både tanntråd og tannpuss og munnskyllevann :) allikevel blør jeg like herlig daglig :p

Hehe, nei, man skal helst ikke det! Skjønner deg godt, man får jo en helt forferdelig smak i munnen... Problemet med syreskader pga. dette vil jo være størst dersom det skjer ofte, f.eks. ved hyperemesis eller bulimi. Så det går nok bra med tennene dine dersom det har skjedd bare en gang i blant :)
Pga. graviditeten og hormonene (som forårsaker f.eks. lettblødende slimhinner) vil du blø mer fra tannkjøttet uansett, så slik sett er det ikke noen indikasjon på hvor godt du holder det rent akkurat nå. Men det er bare å fortsette, ikke farlig at det blør :)
 
Hehe, nei, man skal helst ikke det! Skjønner deg godt, man får jo en helt forferdelig smak i munnen... Problemet med syreskader pga. dette vil jo være størst dersom det skjer ofte, f.eks. ved hyperemesis eller bulimi. Så det går nok bra med tennene dine dersom det har skjedd bare en gang i blant :)
Pga. graviditeten og hormonene (som forårsaker f.eks. lettblødende slimhinner) vil du blø mer fra tannkjøttet uansett, så slik sett er det ikke noen indikasjon på hvor godt du holder det rent akkurat nå. Men det er bare å fortsette, ikke farlig at det blør :)

Takk for flott svar! :)
 
Back
Topp