Dette høres ut som en usaklig oppsigelse. Det kan koste arbeidsgiveren dyrt i form av erstatning. Du bør uansett ta kontakt med arbeidsgiver, og konfrontere han med dette her. Høre hva han har å si, og hva han begrunner dette med. Det er lite lurt å starte prosessen med å kontakte advokat før du har den fulle oversikt. Det kan skape dårlig stemning, og en vil jo være samarbeidsvillig tenker jeg. Og viktigst av alt: FÅ DET SKRIFTLIG

Deretter bør du ta kontakt med advokat/fagforening. Jeg tipper fagforeningene har bestemmelser om at det må gå noen uker før en har krav på gratis rettshjelp. Dette er i likhet med feks forsikringsordninger.
Dersom en har blitt sagt opp usaklig av arbeidsgiver handler det i hovedsak om begrunnelsen bak oppsigelsen, men prosessuelle regler som feks advarsler, drøftelsesmøte osv er momenter i totalvurderingen som gjøres av om oppsigelsen er usaklig. Her er det mye grums virker det som. Jeg tenker at sykemelding etterfulgt av mammaperm ikke er saklig grunn til å si opp noen + at det er bestemmelser i arbmiljøloven eller folketrygdloven om at en kun kan si opp en ansatt saklig under sykemelding når vedkommende har vært sykemeldt i ett år (tror jeg), og det ikke er noe som tyder på at vedkommende kommer tilbake.
Mine råd:
-få alt av beskjeder skriftlig.
-dersom det blir møter med advokat, krev en møteprotokoll (for å få alt skriftlig), hvor begge parter signerer og sier seg enig i at møteprotokollen gir et riktig bilde av hva som ble diskutert/hva dere ble enig i. Alt for mange tenker det beste om arbeidsgiveren sin, og sitter i klypa når det blir ord mot ord og ingen skriftlige bevis.
Masse lykke til!