Blitt sagt opp i permisjon!

Februarprinsesse16

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Fant det ut i dag via nav at jeg var meldt uten arbeidsgiver den 01.01.17 da jeg fortsatt var i permisjon, det var heller ikke mange dagene siden han fikk vite om ny graviditet. Hørt at det er ulovlig, hva bør jeg gjøre nå? Har ikke fått noen form for informasjon av arbeidsgiver at han har sagt meg opp. Fyyyy er så sur nå. :(

Han kan jo ikke bare si deg opp uten å informere deg. Send en mail og si at du så dette på nav. Og spør når de tenker å fortelle det til deg og hvorfor? Så har du alt skriftlig. De kan si deg opp i permisjonen om de har gyldig grunn, men de kan ikke si deg opp fordi du er gravid.

Takk for svar! Var på "jobben" på mandag å sjakket med "sjefen" da nevnte han ingenting når jeg nevnte at jeg er ansatt hos han. Men samtidig nektet han å sende inn inntektopplysningene mine så burde vell forstått at det var "noe" :\ Han klaget på at jeg hadde besøkt dem kunn to ganger i løpet av permisjon men så har vi heller ikke tid til å fly der å spise og henge heller med en liten baby. Han sa også at han var uvitende om når permisjon var endt, selvom jeg har sagt det til han før å fått til svar om at jeg skulle infomere han når det nærmet seg. Og det er derfor jeg kom på jobb når det var enda 3mnd igjen til permisjon var over og fortalte om ny graviditet og ble avvist så det holdt(han hadde b.la ikke tid til å snakke). Regner med at dette ikke kan være gyldige grunner. Men gleder meg veldig til å høre.

Høres helt høl i hodet ut! Du kan absolutt ikke bli oppsagt uten å bli informert om det, og i alle fall ikke pga du er gravid! Blir spennende å høre fortsettelsen! Du har i alle fall en sterk sak her hvis det skulle bli noe tull [emoji5] For en løk..

En oppsigelse er ikke gyldig før du har fått den skriftlig. Først da begynner oppsigelsestiden, den er vanligvis 3 måneder.. så skjønner ikke helt ha sjefen din holder på med..?

Oi, for en sjef!

Håper du er organisert? Slike ting er en av grunnene til at det er så viktig å være organisert, det er mye hjelp å hente i fagorganisasjonene og man står mye sterkere ifht urimelige arbeidsgivere.

Fikk helt sjokk når nav informerte meg om det..... Er ikke organisert:\
Merkelig at han ikke har gitt noe som helst info om oppsigelse til meg altså!

Huff det var ikke greit, Skal ikke være sånn :-(
Hadde ville kontakta arbeidstilsynet jeg for å få mer info.

Herlighet!! :wideyed:
Merker at jeg håper litt på at NAV har tulla noe veldig, noe som i grunn heller ikke ville ha vært overraskende :rolleyes: Men hold oss oppdatert!! Stå på!!

Dette kan være en god anledning til å melde deg inn i fagforening. Og så ta en lang prat med jobbens tillitsvalgt, evt fagforeningens advokat. Det er jo ulovlig så det holder, det han driver med, men det kan være veldig godt med noen som kan ta kampen sammen med deg.

Dette kan være en god anledning til å melde deg inn i fagforening. Og så ta en lang prat med jobbens tillitsvalgt, evt fagforeningens advokat. Det er jo ulovlig så det holder, det han driver med, men det kan være veldig godt med noen som kan ta kampen sammen med deg.
Helt klart! Skulle meldt meg inn for lengesiden men har bare latt det gå... Trodde virkelig ikke at han skulle si meg opp, så feil kan jeg ta :p

Helt klart! Skulle meldt meg inn for lengesiden men har bare latt det gå... Trodde virkelig ikke at han skulle si meg opp, så feil kan jeg ta :p

Når du nå ikke er i en fagforening bør du kontakte en dyktig advokat så raskt du kan. Arbeidsgiver vil da måtte betale disse utgiftene. Det kan en jo se allerede nå at arb.giver må, da de ikke har fulgt regeverket.
Ved en ev oppsigelse skal det kalles inn til drøftelsesmøte i forkant (her kan du ha med deg tillitsvalgt, advokat eller annen støtte person). Ved en oppsigelse skal det ha blitt gjort en vurdering utfra *Ansinnitet * faglig kompetans * sosiale forhold. Oppsigelsen gjelder fra den 01 påfølgende måned, oppsigelsestid kan variere utifra ansinnitet, men det skal stå i arbeidskontrakten din.

Her virker det som om arbeidsgiver har lekt cowboy og trodd han kan gjøre som han vil ;)

Nytter vanligvis ikke å melde seg inn i fagforening etter man har fått problemer, mange av foreningene har noen måneders karantene på å få advokathjelp i spesifikke situasjoner, og vil kun tilby generell hjelp om man er nyinnmeldt.

Har ikke vært i kontakt med jobben enda, har vært så utrolig mye surr med sykepengene pga dette at jeg er helt utslitt.
Veit ikke helt hvor jeg vill, hadde planer om å si opp jobben etter permisjon men det å ikke ha noe jobb nå gjør meg litt stresset. Jobbet som kjøkken medarbeider og må si at jeg tenkte litt at dette kommer til å skje, sjefen der følger ingen regler.

Har ikke vært i kontakt med jobben enda, har vært så utrolig mye surr med sykepengene pga dette at jeg er helt utslitt.
Veit ikke helt hvor jeg vill, hadde planer om å si opp jobben etter permisjon men det å ikke ha noe jobb nå gjør meg litt stresset. Jobbet som kjøkken medarbeider og må si at jeg tenkte litt at dette kommer til å skje, sjefen der følger ingen regler.

Hjelpes det her høres ut som er usaklig oppsigelse, og i tillegg har du ikke fått vite om oppsigelsen gjennom arbeidsgiver en gang??

Har sjefen din en sjef? Er arbplassen din en del av et større selskap? I tilfelle ville jeg tatt det videre opp i systemet der. Tror også det er lurt å ta kontakt med advokat eller jurist med kompetanse på arbeidsrett for å finne en vei å gå videre med dette. Du skal ikke bare godta å bli sagt opp på den måten!

Hjelpes det her høres ut som er usaklig oppsigelse, og i tillegg har du ikke fått vite om oppsigelsen gjennom arbeidsgiver en gang??

Har sjefen din en sjef? Er arbplassen din en del av et større selskap? I tilfelle ville jeg tatt det videre opp i systemet der. Tror også det er lurt å ta kontakt med advokat eller jurist med kompetanse på arbeidsrett for å finne en vei å gå videre med dette. Du skal ikke bare godta å bli sagt opp på den måten!
Er mulig de har sendt en skriftlig oppsigelse til vår gammle adresse da jeg ikke hadde informert dem om flytting. Men det veit ingen...
Sjefen min er sin egen sjef... Arbeidsplassen min er ikke en del av ett større selskap. Kommer absolutt ikke til å "la det gå" har jobbet der siden 2013 og har sett at dette har skjedd med flere men i andre situasjoner.
Merklig at ingen sa noe når jeg var der forrige uke.

Dette høres ut som en usaklig oppsigelse. Det kan koste arbeidsgiveren dyrt i form av erstatning. Du bør uansett ta kontakt med arbeidsgiver, og konfrontere han med dette her. Høre hva han har å si, og hva han begrunner dette med. Det er lite lurt å starte prosessen med å kontakte advokat før du har den fulle oversikt. Det kan skape dårlig stemning, og en vil jo være samarbeidsvillig tenker jeg. Og viktigst av alt: FÅ DET SKRIFTLIG :) Deretter bør du ta kontakt med advokat/fagforening. Jeg tipper fagforeningene har bestemmelser om at det må gå noen uker før en har krav på gratis rettshjelp. Dette er i likhet med feks forsikringsordninger.

Dersom en har blitt sagt opp usaklig av arbeidsgiver handler det i hovedsak om begrunnelsen bak oppsigelsen, men prosessuelle regler som feks advarsler, drøftelsesmøte osv er momenter i totalvurderingen som gjøres av om oppsigelsen er usaklig. Her er det mye grums virker det som. Jeg tenker at sykemelding etterfulgt av mammaperm ikke er saklig grunn til å si opp noen + at det er bestemmelser i arbmiljøloven eller folketrygdloven om at en kun kan si opp en ansatt saklig under sykemelding når vedkommende har vært sykemeldt i ett år (tror jeg), og det ikke er noe som tyder på at vedkommende kommer tilbake.

Mine råd:
-få alt av beskjeder skriftlig.
-dersom det blir møter med advokat, krev en møteprotokoll (for å få alt skriftlig), hvor begge parter signerer og sier seg enig i at møteprotokollen gir et riktig bilde av hva som ble diskutert/hva dere ble enig i. Alt for mange tenker det beste om arbeidsgiveren sin, og sitter i klypa når det blir ord mot ord og ingen skriftlige bevis.

Masse lykke til!

Dette høres ut som en usaklig oppsigelse. Det kan koste arbeidsgiveren dyrt i form av erstatning. Du bør uansett ta kontakt med arbeidsgiver, og konfrontere han med dette her. Høre hva han har å si, og hva han begrunner dette med. Det er lite lurt å starte prosessen med å kontakte advokat før du har den fulle oversikt. Det kan skape dårlig stemning, og en vil jo være samarbeidsvillig tenker jeg. Og viktigst av alt: FÅ DET SKRIFTLIG :) Deretter bør du ta kontakt med advokat/fagforening. Jeg tipper fagforeningene har bestemmelser om at det må gå noen uker før en har krav på gratis rettshjelp. Dette er i likhet med feks forsikringsordninger.

Dersom en har blitt sagt opp usaklig av arbeidsgiver handler det i hovedsak om begrunnelsen bak oppsigelsen, men prosessuelle regler som feks advarsler, drøftelsesmøte osv er momenter i totalvurderingen som gjøres av om oppsigelsen er usaklig. Her er det mye grums virker det som. Jeg tenker at sykemelding etterfulgt av mammaperm ikke er saklig grunn til å si opp noen + at det er bestemmelser i arbmiljøloven eller folketrygdloven om at en kun kan si opp en ansatt saklig under sykemelding når vedkommende har vært sykemeldt i ett år (tror jeg), og det ikke er noe som tyder på at vedkommende kommer tilbake.

Mine råd:
-få alt av beskjeder skriftlig.
-dersom det blir møter med advokat, krev en møteprotokoll (for å få alt skriftlig), hvor begge parter signerer og sier seg enig i at møteprotokollen gir et riktig bilde av hva som ble diskutert/hva dere ble enig i. Alt for mange tenker det beste om arbeidsgiveren sin, og sitter i klypa når det blir ord mot ord og ingen skriftlige bevis.

Masse lykke til!
Takk for svar!

Back
Topp