blitt helt sykt overbeskyttende og er så frusteret..

J0ls1

Betatt av forumet
Må bare få ut litt.. nei, jeg lyver, ikke litt, men endel frustrasjon!
Jeg har ei datter på snart 2 år fra før og venter nå lillebror. Morsfølelse og at jeg ønsker min datter alt godt og gjerne bare godt, har alltid vært til stede, men allikevel så har jeg fint klart å se at hun slår seg litt, eller at andre barn ikke er super greie med henne uten at det har gitt varige men, men nå, nå er det helt krise om dagen.

Et vennepar av oss som også er naboene våre har ei datter på min sin alder og en sønn på 4, sønnen på 4 er det absolutt ingen feil på, han er jo passe veloppdratt og snill (stort sett), men selvfølgelig, han er 4år og han tester grenser. Igår var vi på middagsbesøk og mens jeg var på do skulle min venninne passe på datteren min, samt sine egene og dette midt oppi middagslaging. Plutselig hører jeg et stort dunk og at min datter hylgråter. kommer ut fra do og hun er full av vann og det renner blod fra munnen hennes. Da hadde hun falt ned fra krakken ved kokeplatene, fått litt kokene vann over seg (heldigvis ikke så mye som først antatt) og ramlet av krakken og landet rett på ansiktet. Av en eller annen grunn blir jeg faktisk veldig rolig å situasjonen, tar henne med på badet for å sjekke at det ikke er brannskader og ingen løse tenner. Hun roer seg greit, og jeg får se at hun heldigvis kun har bitt seg i tungen, ganske bra, men ikke farlig. Hun får en is av min venninne og roer seg med det og etter det er alt ok.
Men da kjenner jeg at jeg synes dette er litt vanskelig. min venninne er en super venninne og en fantasisk mamma som kun ville at barne skulle få være med å lage mat og kose seg, men akkurat der og da blir jeg tenkedne at jeg synes det var vondt, og at dette kunne vært unngått, mest fordi jeg ikke orker å se min datter ha vondt.
Men tilbake til 4åringen, rett etter dette sitter alle ungene å ser på barnetv og min datter sitter å sutter på en leke skje, da ser jeg plutselig 4åringen bare tar å slår til den skjeen mens den er i munnen, og skriker nei, det er min lillesøster sin. Min datter hylskriker og begynner på nytt å blø i munn, og da kjente jeg at nok var nok. jeg måtte oppføre meg og jeg kan ikke kjefte på andres barn, men inni meg filleristet jeg den ungen.. moren var like rolig og sa at nei, gutten min, vi kan ikke gjøre sånn, du må heller si ifra og ikke slå, men jeg hadde mest lyst til å gi den ungen en runde med juling.. Normalt ville det ikke brydd meg minneverdig, men når jeg gikk å la meg igår klarte jeg ikke tenke på noe annet enn min datters ansikt som så rart på han og lurte på hvorfor han gjør sånn, og enda værre, tenk om hun nå lærer at det er sånn vi skal gjøre, for det er det ikke!!
Så begynte jeg bare å gråte og fikk ikke sove for jeg fikk så vondt av min datter som måtte sove alene på rommet sitt, men jeg og mannen får sove sammen og at jeg er urettferdig ovenfor henne, for jeg vil ikke sove alene.. Jeg vet jo innerst inne at dette bare er hormoner og galskap, men det føles så sterkt at jeg til og med gråter av å skrive det nå, fikk vondt av å levere henne i barnehagen, selv om hun eeelsker det og klapper i hendene og jubler hver gang vi kommer dit, for jeg vil bare holde rundt henne i hele dag (noe hun hadde synes hadde vært pyton uansett).

Også skal jo lillebror komme til verden om ikke aaalt for lenge, og da er jeg redd for at jeg ikke skal kunne gi henne all oppmerksomheten jeg synes hun fortjener, og at hun skal føle at jeg ikke bryr meg så mye, også er jeg redd for at jeg skal føle sånn her for 2 unger, jeg kommer jo aldri til å få ro i sjela, og værre skal det sikkert bli etter som de blir større og skal møte mye større utfordringer enn nå... og føler fælt å sette barn til verden siden verden er så fæl om dagen, og hva om noe virkelig fælt skal skje mine barn, hva da? jeg kommer jo til å dæve, hvertfall hvis jeg dør innvendig av at en 4åring er litt hardendt med henne..
Nei, akkurat nå er verden dø trist og jeg griner og er kjempe teit!

Sånn, det var dagens utblåsning!!
 
Lang dag for deg i går skjønner jeg. Er aldri noe kjekt i slike situasjoner.

Hvis det er noen trøst så holder jeg på slik også for tiden. Vil helst bare ha ungene med meg og holde rundt dem hele dagen selv om jeg vet at det aldri hadde skjedd om jeg holdt de hjemme. Og de er sju år!! Tenker det er mye hormoner, samt bekymringer for hvordan de skal føle seg når Lillemor kommer.
Hver dag kjøre jeg hjem med dårlig samvittighet når jeg har levert dem på skolen for jeg vil heller ha de hjemme. Kanskje det er en smule kontrollbehov i det hele også? Vi har for øyeblikket ikke kontroll over egen kropp, om alt går som det skal, ingen kontroll på hva som kommer. Da blir det lett å ønske å ha mer kontroll over andre ting. Den må jeg tenke litt på selv :p kanskje det er noe i det.
 
Lang dag for deg i går skjønner jeg. Er aldri noe kjekt i slike situasjoner.

Hvis det er noen trøst så holder jeg på slik også for tiden. Vil helst bare ha ungene med meg og holde rundt dem hele dagen selv om jeg vet at det aldri hadde skjedd om jeg holdt de hjemme. Og de er sju år!! Tenker det er mye hormoner, samt bekymringer for hvordan de skal føle seg når Lillemor kommer.
Hver dag kjøre jeg hjem med dårlig samvittighet når jeg har levert dem på skolen for jeg vil heller ha de hjemme. Kanskje det er en smule kontrollbehov i det hele også? Vi har for øyeblikket ikke kontroll over egen kropp, om alt går som det skal, ingen kontroll på hva som kommer. Da blir det lett å ønske å ha mer kontroll over andre ting. Den må jeg tenke litt på selv :p kanskje det er noe i det.

Det er trøst at du og føler det sånn!:) Så vet jeg at jeg ikke er helt ko-ko, eller om vi er ko-ko, så er det hvertfall fler av oss :) og du har vel rett i at det kanskje handler litt om kontroll, for jeg føler jeg har null kontroll over meg selv om dagen, og som du sier heller ikke over hva som kommer, eller mest at jeg ikke kna forutse hvordan ting vil bli når det kommer en såpass stor helomvending som ett barn til!! Håper bare det roer seg når minsten kommer, men det gjør det vel helt sikkert, er bare så veldig slitsomt når det står på som værst nå :)

Men takk for svar, det settes stor pris på :)
 
Det er trøst at du og føler det sånn!:) Så vet jeg at jeg ikke er helt ko-ko, eller om vi er ko-ko, så er det hvertfall fler av oss :) og du har vel rett i at det kanskje handler litt om kontroll, for jeg føler jeg har null kontroll over meg selv om dagen, og som du sier heller ikke over hva som kommer, eller mest at jeg ikke kna forutse hvordan ting vil bli når det kommer en såpass stor helomvending som ett barn til!! Håper bare det roer seg når minsten kommer, men det gjør det vel helt sikkert, er bare så veldig slitsomt når det står på som værst nå :)

Men takk for svar, det settes stor pris på :)
Skulle bare mangle :)
Er godt for meg også at det er flere som er koko :p
 
Haha jeg ler!
Ikke av deg, men fordi jeg er akkurat lik selv. Min datter er også to år, og noen dager synes jeg det er forferdelig at hun sover alene. Jeg er livredd for at noen skal skade henne eller hun skader seg selv, men prøver å tenke at der gjør henne sterkere og modigere.

Tilslutt så er det jo kun hormoner...og vi mødre som tenker sånn. Ungene har der heldigvis bra.
 
Oi, det høres slitsomt ut!

Jeg er "bare" stemamma foreløpig og har det ikke sånn selv i det hele tatt, men kjenner igjen det dere sier i mannen, haha! Jeg har alltid sagt jeg synes han er veldig overbeskyttende ovenfor sin sønn, og han sier at jeg kommer til å forstå det når jeg får eget barn. Jeg tar jo ansvar for stesønnen, og tror ikke jeg gjør noe som er uforsvarlig. Tror heller jeg er mer realistisk uten de instinktene. Noen av tingene mannen mener ang. sønnen er det nesten så jeg må le av, og jeg tror liksom ikke helt på at jeg kommer til å bli sånn :p men han har nok rett ... vi får se!

Uansett er det sikkert meningen at man skal være sånn, det er nok litt nyttig :)
 
Haha jeg ler!
Ikke av deg, men fordi jeg er akkurat lik selv. Min datter er også to år, og noen dager synes jeg det er forferdelig at hun sover alene. Jeg er livredd for at noen skal skade henne eller hun skader seg selv, men prøver å tenke at der gjør henne sterkere og modigere.

Tilslutt så er det jo kun hormoner...og vi mødre som tenker sånn. Ungene har der heldigvis bra.

Du har helt rett, men godt å høre fler føler det samme :) Er inne i et klart øyeblikk av hormonkrisa og ser at ting går helt fint og alle barn og garantert oss selv og har vært gjennom det samme, og det ble vel folk av oss og ;)
 
Oi, det høres slitsomt ut!

Jeg er "bare" stemamma foreløpig og har det ikke sånn selv i det hele tatt, men kjenner igjen det dere sier i mannen, haha! Jeg har alltid sagt jeg synes han er veldig overbeskyttende ovenfor sin sønn, og han sier at jeg kommer til å forstå det når jeg får eget barn. Jeg tar jo ansvar for stesønnen, og tror ikke jeg gjør noe som er uforsvarlig. Tror heller jeg er mer realistisk uten de instinktene. Noen av tingene mannen mener ang. sønnen er det nesten så jeg må le av, og jeg tror liksom ikke helt på at jeg kommer til å bli sånn :p men han har nok rett ... vi får se!

Uansett er det sikkert meningen at man skal være sånn, det er nok litt nyttig :)

Jeg følte akkurat som deg før jeg fikk barn, jeg skjønte absolutt ikke hva folk snakket om når de fortalte om sånne ting, men gudameg hvor den morsfølelsen er sterk, heelt sinnsykt, også er man hormonell i tillegg blir jo alt forsterket, men hodet vet at alt går bra, men hjertet gråter litt ofte om dagen ;) :)
 
Samtidig tror jeg også barn har godt av å lære ved handling.
Jeg har også hatt lyst til å snakke til andre barn når de ikke er greie mot mitt i mine øyne.
Det er jo gullet vårt som betyr alt og det er Mer vondt å se at de har det vondt enn å ha det vondt selv.
Jeg har også tenkt til andre mødre at nå må de snakke til h*n da, kan jo ikke la h*n oppføre seg slik.
Og hvem vet kanskje andre har tenkt akkurat det samme om meg.

Det er derfor vi har det instinktet, for våre barn skal vite at det alltid er noen som passer på, alltid noen som vil ta deres parti.
For det er mye de skal oppleve her i fremtiden og det de skal vite er at de alltid kan komme til oss, uansett :)
 
Back
Topp