Blir virkelig testet...

Nurk

Betatt av forumet
Av treåringen vår (snart 3 år). Skal tøye og prøve grenser i det uendelige, og jeg kjenner jeg blir megafrustrert!! Type kaste mat på gulvet, le når vi snakker til han og prøver å forklare ting, ikke rydde, tømme vann ut av badekaret, rope/hyle inne m.m. Så sier han "unnskyyld" etterpå og gjør seg så søt han kan. Men ting går jo tydeligvis ikke inn.. Synes det er vanskelig å vite hvordan man skal reagere. Vi prøver å beholde roen og si at det der er ikke lov fordi.., ta han bort fra situasjonen og sette han litt på rommet, men han flirer bare og vrir seg unna. Samtidig skjønner jeg at denne feiringa er et uttrykk for usikkerhet fra hans side.
Nå i kveld fikk jeg så nok at han fikk beskjed om at han fikk legge seg uten smokk, og det er vel det verste som har skjedd han. Vi skal uansett snart slutte, så nå tenker jeg å gjennomføre det. Bare litt dumt at det ble slik. Baah!

Andre med barn i samme alder og med samme utfordringer? Hvordan reagerer dere på slik oppførsel/ trass? Og hva funker?

Hilsen lettantennelug hormonella :p

Åhh.. rette aldern for testing.
Sønnen her er 17mnd å vi har bare trass enda. Plages nok med det siden hormonene tar overhand :/ blir fort veldig sint å frustrert :/

* Sukkerklompen skal bli storebror i august *

Kjenner meg veldig godt igjen ja!! Har ei som blir tre år om en uke, og ALT er en kamp om dagen! Feil klær, feil mat, feil sko, mor skal, far skal, vil ikke.... Rekker tunge når vi kjefter, slår med dørene... Skulle tro hun var tretten, ikke tre! Har lite gode ideer om hva som hjelper, for vi sliter med det samme selv. Felles skjebne, felles trøst, hjelper det? ;-)

Hehe, huff altså! Det hjelper litt å høre at det er flere som sliter med det samme, ja.. At det ikke er vi som et helt håpløse ;-)

En herlig alder ja ;) de er jo på god vei til å utvikle egen vilje og meninger, så trass er jo et godt tegn, ville vært mer bekymra hvis det ikke hadde vært noen meninger ute å gått ;) å ja, har ei på 3,5 år som har hatt egne meninger lenge ;P haha

Kjenner godt til det.. Men her er det en 6åring som virkelig har satt igang med trass, sutring, teste ut språk, slår og sparker når han ikke får det som han vil OSV.... må smøre seg med en good dose tolmodighet ja... men absolutt ikke lett med en evighet av hormoner som bruser i kroppen :p

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Her er det både guttungen som blir 3 nå i juli og jentungen som er 9 som tester og trasser. Heldigvis hjelper triksa vi lærte på pmto-kurset med å sette de på stol på kjøkkenet eller fjerne en gode og belønninger og mye ros for bra oppførsel :) de var ekstreme på hver sin måte en periode, men nå er de blitt mye bedre :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Kjenner igjen så mye av det du skriver her. Min lille er 2 år og 3 mnd, og denne alderen har mye sjarm, men jammen har den sine mer "slitsomme" sider også. Skjønner at det kommer til å vare en stund fremover også.. Vi har prøvd med noen "time-out", men jeg tror han er litt liten foreløpig. Vi kommer til å innføre dette igjen om et års tid, håper at det er lenge nok etter at han har blitt storebror. Foreløpig hjelper det veldig med avledning, så lenge han ikke er sulten, trøtt eller har full bleie da selvfølgelig. Da er det kun "motgift" mot disse tingene som hjelper!
Dersom vi snakker alvorlig til han på grunn av at det han har gjort er slemt eller på annen måte galt, så ler han også rått, og bare vrir seg unna. Jeg føler at det trigger han nesten mer. Jeg synes vi gir mye oppmerksomhet på alt som er positivt og bra, så det er ikke derfor heller håper jeg.

Vet ikke om det er så mye tips fra meg, men godt å se at mange har slike utfordringer, og i forskjellige aldre :)

Hvordan går det med den lille uten smokk om kvelden, Nurk?

Kjenner igjen så mye av det du skriver her. Min lille er 2 år og 3 mnd, og denne alderen har mye sjarm, men jammen har den sine mer "slitsomme" sider også. Skjønner at det kommer til å vare en stund fremover også.. Vi har prøvd med noen "time-out", men jeg tror han er litt liten foreløpig. Vi kommer til å innføre dette igjen om et års tid, håper at det er lenge nok etter at han har blitt storebror. Foreløpig hjelper det veldig med avledning, så lenge han ikke er sulten, trøtt eller har full bleie da selvfølgelig. Da er det kun "motgift" mot disse tingene som hjelper!
Dersom vi snakker alvorlig til han på grunn av at det han har gjort er slemt eller på annen måte galt, så ler han også rått, og bare vrir seg unna. Jeg føler at det trigger han nesten mer. Jeg synes vi gir mye oppmerksomhet på alt som er positivt og bra, så det er ikke derfor heller håper jeg.

Vet ikke om det er så mye tips fra meg, men godt å se at mange har slike utfordringer, og i forskjellige aldre :)

Hvordan går det med den lille uten smokk om kvelden, Nurk?

Det går egentlig overraskende bra altså. I går løp han inn i barnehagen og skulle fortelle alle at han hadde sluttet med smokk! Veldig stolt ;) Sov ikke i Bhg i går, men i dag sov han den halvtimen han bruker. Hjemme har han ikke etterlyst smokken så mye egentlig.. Spurte etter den ved legging både i går og i dag, men lot seg avlede med kosedyr, bok og sang. Jeg må innrømme at det river litt i mammahjertet å se de triste øynene når han legger seg og tydelig savner smokken sin da. Det er jo trist når "bestevennen" plutselig blir borte, og beg har aldri sett han sånn trist før. Mor og far får bare holde seg harde og ikke gi etter for dådyrøynene. Det går jo trossalt bra med han, synes han har vært flink :)

Kjenner meg veldig godt igjen ja!! Har ei som blir tre år om en uke, og ALT er en kamp om dagen! Feil klær, feil mat, feil sko, mor skal, far skal, vil ikke.... Rekker tunge når vi kjefter, slår med dørene... Skulle tro hun var tretten, ikke tre! Har lite gode ideer om hva som hjelper, for vi sliter med det samme selv. Felles skjebne, felles trøst, hjelper det? ;-)
Hehe dette var nesten som å lese om
Min tretten år gamle 3 åring :-) heldigvis er det bare en overgangsfase :) men her prøver vi å ikke slutte med Fks smokk samtidig som baby skal komme, for vi vil ikke det skal ha "sammenheng"
Slik hun føler at det er pga lillesøster kommer hun må slutte med smokk nå(bruker kun når hun sovner) Så vi velger å vente litt til.

Det går egentlig overraskende bra altså. I går løp han inn i barnehagen og skulle fortelle alle at han hadde sluttet med smokk! Veldig stolt ;) Sov ikke i Bhg i går, men i dag sov han den halvtimen han bruker. Hjemme har han ikke etterlyst smokken så mye egentlig.. Spurte etter den ved legging både i går og i dag, men lot seg avlede med kosedyr, bok og sang. Jeg må innrømme at det river litt i mammahjertet å se de triste øynene når han legger seg og tydelig savner smokken sin da. Det er jo trist når "bestevennen" plutselig blir borte, og beg har aldri sett han sånn trist før. Mor og far får bare holde seg harde og ikke gi etter for dådyrøynene. Det går jo trossalt bra med han, synes han har vært flink :)
Så bra! Flinke dere er som holder dere til plan, og godt det ble mer smertefritt enn fryktet :)

Back
Topp