Blir vekt.. hjelp!

Pandaklem

Forelsket i forumet
Hei! Vi har et lite problem hjemme. Mannen står opp i 6tiden på hverdager pga jobb, og da vekker han frøkna som sover på samme rom. Han er den typen som ligger å slumrer leeenge og sover ofte igjennom alarmer. Med andre ord sover han TUNGT! Vi har dessverre ikke muligheten til å ha henne på eget rom pga vi har bare 1 soverom. Hun kan sove til både 7 og 8 på helgene når hun ikke blir vekt av alarmen, og hun trenger den søvnen hun kan få. Og får ikke til å legge henne ned igjen pga hun får helt panikk når pappaen reiser seg opp, for da vil hun være med. Ender opp at hun må legges nesten med en gang i barnehagen pga hun er så trøtt! Kjenner jeg begynner å bli litt desperat!

Noen som har tips til oss?! :-P Hadde satt stor pris på det!! :-)

Her sover gubben på sofaen nede når han skal opp tidlig :)

Her er det likt og jeg lar han uansett ikke ha mer enn en alarm og "tvinger" han opp etter første :) men ideen om å la han sove på sofaen er også god, men man vil jo gjerne sove sammen ❤️ hva med å la jenta sove i stuen de dagene?

Her er det likt og jeg lar han uansett ikke ha mer enn en alarm og "tvinger" han opp etter første :) men ideen om å la han sove på sofaen er også god, men man vil jo gjerne sove sammen ❤️ hva med å la jenta sove i stuen de dagene?

Sover så mye bedre sammen med han, enn alene. Så vil jo helst ha han i sengen med meg <3 problemet er at døren inn til stuen er veldig smal, så vi får ikke bært sengen hennes inn dit heller :/

Sover så mye bedre sammen med han, enn alene. Så vil jo helst ha han i sengen med meg <3 problemet er at døren inn til stuen er veldig smal, så vi får ikke bært sengen hennes inn dit heller :/
Æsj så slitsomt :( enig med at man sover så mye bedre sammen❤️ våkner du etter første alarm da og kan få han opp på en eller annen måte så det ikke blir så mye bråk?

Ikke ha på alarmen hans men ha på din telefon isteden - en lav lyd som du skrur av med en gang. Så vekker du han og sørger for at han går ut av senga med en gang. Han får gå å ligge å våkne på sofaen litt om han trenger det. Avtalt dette kvelden før.

Og det å sove tungt - det er bare en unnskyldning. Hvis man vet man er alene og har ansvar for barn så våkner man fordi man må. Det er bare ansvarsbeskrivelse.

Min gubbe var også slik. Kunne slumre i evigheter før han omsider sto opp. Og selvsagt våknet mini. Jeg ga beskjed at skal han sove i sengen med oss så får han stå opp når klokken ringer eller sove på sofaen. Han klarte å omstille seg til å stå opp når klokka ringer. Jeg sover også best med gubben i sengen men jeg følte det gikk ut over søvnkvaliteten til mini og jeg synes det er viktigere. Er snakk om kun kort periode i livet

Ikke ha på alarmen hans men ha på din telefon isteden - en lav lyd som du skrur av med en gang. Så vekker du han og sørger for at han går ut av senga med en gang. Han får gå å ligge å våkne på sofaen litt om han trenger det. Avtalt dette kvelden før.

Og det å sove tungt - det er bare en unnskyldning. Hvis man vet man er alene og har ansvar for barn så våkner man fordi man må. Det er bare ansvarsbeskrivelse.

Det er noe av det dummeste jeg har hørt! Jeg reagerer nesten ikke på vekkerklokker eller noe, men jeg våkner om det er noe med ungene. Jeg sover tungt, og det er nesten umulig å vekke meg med mindre lillebror eller frøkna skulle grine.

Vi hadde en periode der jeg hadde kontroll på alarmen for jeg reagerer i det sekundet den går av. Så dyttet jeg han ut av sengen. (Ikke bokstavelig talt) ;) men det funket for oss.

Det er noe av det dummeste jeg har hørt! Jeg reagerer nesten ikke på vekkerklokker eller noe, men jeg våkner om det er noe med ungene. Jeg sover tungt, og det er nesten umulig å vekke meg med mindre lillebror eller frøkna skulle grine.
Jo nettopp. Fordi du vet du har ansvaret for to små og om de lager lyd så våkner du!

Hører ofte om mannfolk som ikke våkner med mindre de vet de er alene med ungene - da har de et ansvar. Vet også om en som aldri våkner av vekkeklokke, mammaen som er nabo går fortsatt å vekker han i en alder av 35. Men når mammaen var en uke på ferie så vålknet han plutselig av vekkerklokken fordi han visste han måtte.

Jo nettopp. Fordi du vet du har ansvaret for to små og om de lager lyd så våkner du!

Hører ofte om mannfolk som ikke våkner med mindre de vet de er alene med ungene - da har de et ansvar. Vet også om en som aldri våkner av vekkeklokke, mammaen som er nabo går fortsatt å vekker han i en alder av 35. Men når mammaen var en uke på ferie så vålknet han plutselig av vekkerklokken fordi han visste han måtte.

Ja det er jo sant :P

Kjøpe klokke til å ha på armen som bare vibrerer?
Jeg sover veldig tungt selv (ikke alltid jeg hører unga engang), men våknet av den vibreringa

Æsj så slitsomt :( enig med at man sover så mye bedre sammen❤️ våkner du etter første alarm da og kan få han opp på en eller annen måte så det ikke blir så mye bråk?

Veldig også! :/ kjenner savnet etter en større leilighet ja. Det er litt både og med meg, spørs h or tungt jeg sover eller om det er lenge siden jeg har vært oppe med frøkna. Men om jeg våkner av alarmen så dytter jeg på han for å få liv i han. Men ellers så et jeg liksom ikke om noe annet alternativ. Han har skrudd en del på lyden eneste, men nå hører han den ikke pga det :-P men får ikke lov til å skru den opp igjen!

Kan prøve å ha på min. Er ikke alltid jeg hører den første da det avhenger litt på hvor lenge siden jeg var oppe med frøkna. Da hun er fortsatt en del våken på natt.

Jeg skjønner veldig godt hvor du vil henn med det, han er da ikke den mest ansvarlige typen.. det er en annen sak da..

Kan prøve å ha på min. Er ikke alltid jeg hører den første da det avhenger litt på hvor lenge siden jeg var oppe med frøkna. Da hun er fortsatt en del våken på natt.

Jeg skjønner veldig godt hvor du vil henn med det, han er da ikke den mest ansvarlige typen.. det er en annen sak da..
Men hva lærer han av at du tar ansvar for at han står opp? Jeg sier som ei lenger oppe; vekkerklokke med vibrering. Jeg vet at enkelte aktivitetsmålere har det, vil tro at du finner rene klokker som har det. Rundt håndleddet e.l.

Men hva lærer han av at du tar ansvar for at han står opp? Jeg sier som ei lenger oppe; vekkerklokke med vibrering. Jeg vet at enkelte aktivitetsmålere har det, vil tro at du finner rene klokker som har det. Rundt håndleddet e.l.
Poenget er vel at det ikke skal gå utover ungen i "læreperioden" hans.

Et alternativ er å sette fotene i ryggen hans og sparke han ut av senga om han ikke står opp med en gang. Det gjorde mamma med pappa, funket det. Og da si ifra kvelden før hva som skjer om han ikke står opp med en gang, så han skjønner greia når det skjer.

Poenget er vel at det ikke skal gå utover ungen i "læreperioden" hans.

Et alternativ er å sette fotene i ryggen hans og sparke han ut av senga om han ikke står opp med en gang. Det gjorde mamma med pappa, funket det. Og da si ifra kvelden før hva som skjer om han ikke står opp med en gang, så han skjønner greia når det skjer.
Selvfølgelig skal det ikke gå utover ungen! Da får han heller sove et annet sted. Men hun gjør mannen en bjørnetjeneste om hun skal leke mamma for han og vekke han. Hva med hennes søvnkvalitet?

Jeg har sånn rundt håndleddet. Våkner av vibreringa, sprøtt! Samboer merker ikke min heldigvis.

Selvfølgelig skal det ikke gå utover ungen! Da får han heller sove et annet sted. Men hun gjør mannen en bjørnetjeneste om hun skal leke mamma for han og vekke han. Hva med hennes søvnkvalitet?
Absolutt enig. Tenkte bare at å bli jaget ut av senga uten mulighet for å få slumre viser at han bare må begynne å komme seg opp på egenhånd, ellers blir han jaget opp. Hvis han må ta ansvar selv men ikke gjør det så blir han vel bare å fortsette å slumre - og vekke barnet.

Back
Topp