Blir utslitt av søvnmangel

Men ærlig talt, jeg tror ikke det et baby som sliter deg mest ut her ;) husk at du er i permisjon nå for å ivareta baby, for å ivareta baby må du ivareta deg selv, ikke brette klær og vaske hus fordi gubben ikke får til godt nok. Ta vekk alt som kan bortprioriteres, det er en treningssak å tåle det, men du MÅ ikke ha full kontroll på alt.. Om du ikke får sove må du ihvertfall hvile. Eksamener kan utsettes, ingen dør av hybelkaniner eller at klærne ligger en dag ekstra på tørkestativet, men din egen helsetilstand MÅ prioriteres for din og babys del :)


Så enig med deg her Krusedull, jeg har sagt det til andre jeg kjenner også som har klaget over for lite søvn, men så sover de nå ikke på dagen heller da, de har full mulighet for det, men de har helt støv på hjerna, ting trenger da ikke være perfekt, småbarnstid er unntakstilstander på mange måter. så da har jeg sagt rett fra levra at «om du prioriterer å vaske/rydde fremfor å sove så er ikke du trøtt nok, og jeg synes heller ikke synd i deg»

Kjære deg Ts, drit i husarbeider, la det flyte, eller la mannen ta det. Pri 1.søvn og helse pri.2 alt annet.

Når du blir nedsløvet av lite søvn kan det faktiak være skadelig for både deg og baby, og kjører du bil kan du faktisk utgjøre en skade for alle andre også, du får svekket reaksjonsevne, og den kognitive delen av hjernen din blir tregere.
 
Man kan faktisk bli sykemeldt fra mammaperm pga søvnmangel.... Så må pappa ta over.

Nå er man jo to om å få barn vil jeg mene.... Han er på jobb om dagen og du har din «jobb» som omsorgsperson mens han er det ...Men når han kommer hjem er da baby «prosjektarbeid»;)... Også om natta;)

Det må da også være av hans interesse at du ikke går på veggen av søvnmangel. Ikke bra for deg eller baby. Hvis du har klart deg på så lite så lenge, så klarer han nok en natt i ny og ne.

Lykke til:)
 
Forstår deg SÅ godt. Har det likt som deg. Har en kar som jobber fult og hardt. Annenhver uke så jobber han sent og da til "ferdig". Han må jo få sove han også da han har en krevende jobb. Men samtidig så "klikker" det litt for meg siden vesla har en svært ømfintlig mage. Må opp og massere flere ganger i løpet av natten. Ammer henne 2-5 ganger i løpet av natten. Det er ganske slitsomt da man selv er utbrent. Vil råde deg til å be om 1-2 planlagte netter hvor du skal få sove i mnd. For meg er det nemlig slik at hvis jeg får sove godt en natt i løpet av en uke så blir jeg nesten mer sliten. Derfor sprer jeg ut noen netter over flere mnd hvor jeg vet jeg kan få sove kanskje litt mer hvis samboer også samtykker til det. Ellers så spør jeg svigermor om hun kan være snill og passe vesla 1-3 t sånn at jeg kan prioritere søvn de timene fremfor husarbeid. Men blir skjeldent sånn da jeg heller blir rastløs og vil gjøre det jeg aldri får gjort ellers. Det er min egen skyld.

Men tar jeg med meg vesla inn i dusjen med meg, setter på rolig musikk og legger meg med henne så pleier hun som regels å sove ganske godt etterpå

Litt maltekstrakt på smokken kan ofte berolige dem også om natten. Bare pass på så du ikke gir for mye. 1 til 1 1/2 ts er nok. Bare min erfaring da.

Ikke glem deg selv og det er lov å be om hjelp fra andre ❤️ Du har kanskje ei venninne eller en hyggelig nabo som kan ta seg en tur innom deg og hjelpe deg litt. Har ikke mor det bra, har ikke babyen det bra ♥️ Mammaen er nesten like viktig i mine øyne.
 
Tusen takk for mange flotte svar. Ser at dette er noe vi alle sliter med, jeg mistenker husarbeid i heimen framdeles er kvinners lodd i livet ;)
I dag stod jeg opp 06, og har hatt mindre enn 5 timer søvn i over en uke. Ikke noe sammenhengende heller... Mtp å sove når baby sover så sover han kun i vogn, i bil, bærende etc. Han sluttet helt å sove her hjemme på formiddagen til min store fortvilelse. Så da får jegi kke hvilt på dagtid. Sukk

En av syv netter må da gå an?
Haha, ja du skulle nesten tro det! Men har ikke skjedd enda. Nå skal jeg faktisk vekk en hel natt og sove hos foreldrene mine så jeg endelig fåt en hel natts søvn :p


Kjenner meg igjen i det du skriver om at du føler du må gjøre alt hjemme. Det er nok det som sliter deg ut mest og ikke babyen. Det som er aller viktigst når man får barn er at man som mamma klarer å ivareta seg selv, det er ingen andre som gjør det, og babyen er helt avhengig av deg. Det betyr at husarbeid, skole osv må komme i annen rekke, nok søvn er hovedprioritet. Hvis du fortsetter som du gjør nå vil du møte veggen helt og da klarer du verken å ta vare på babyen eller gjøre husarbeid. Så må samboer hjelpe til! Vil råde dere til å sette dere ned å fordele husarbeidet. Det å være hjemme med en baby er en fulltids jobb på lik linje med samboers jobb (om ikke mer jobb å være hjemme). Det er derfor ikke riktig at du skal ha hovedansvaret for husarbeid.
Han tar heldigvis oppvask.Men vi har forskjellig mening av hva husarbeid er og han vil alltid prioritere å hvile seg :p
Så enig med deg her Krusedull, jeg har sagt det til andre jeg kjenner også som har klaget over for lite søvn, men så sover de nå ikke på dagen heller da, de har full mulighet for det, men de har helt støv på hjerna, ting trenger da ikke være perfekt, småbarnstid er unntakstilstander på mange måter. så da har jeg sagt rett fra levra at «om du prioriterer å vaske/rydde fremfor å sove så er ikke du trøtt nok, og jeg synes heller ikke synd i deg»

Kjære deg Ts, drit i husarbeider, la det flyte, eller la mannen ta det. Pri 1.søvn og helse pri.2 alt annet.

Når du blir nedsløvet av lite søvn kan det faktiak være skadelig for både deg og baby, og kjører du bil kan du faktisk utgjøre en skade for alle andre også, du får svekket reaksjonsevne, og den kognitive delen av hjernen din blir tregere.
Det er veldig godt poeng og jeg har flere ganger sittet bak rattet å synge høyt, hoppet litt opp og ned i setet for å holde meg våken. Jeg funker dårlig mtp hukommelse. Men babyen sover ikke hjemme på dagtid. Det er fortvilende men får hen ikke til å hvile seg uten å være ivogn, bil eller bæresele. Hen er godt vant mao :p
 
Back
Topp