Blir sykt fort sliten/tungpustet

Godisbjørn

Flørter med forumet
Hei!

Er det flere som opplever å bli veldig fort sliten ved bevegelse? Jeg kan gå opp eller ned en trapp og nesten føle meg andpusten.
Hos jordmor fikk jeg beskjed om at blodtrykket er litt lavt, pluss at jeg mangler D-vitamin og har ubalanse i stoffskifte (?).
Men vet ikke om det har noen sammenheng med at jeg blir så fort sliten.

Vil gjerne høre andres erfaring :-)
Klem <3

Det høres ut som det kan ha en sammenheng :) Jeg har hatt mye lavt blodtrykk i svangerskapet, og man blir helt ør og matt av det. Kan ikke se for meg at lav d-vitamin og ubalanse i stoffskiftet hjelper heller :P Sjekket du jernlageret også? Lavt jern kan også føre til at man blir fort sliten.

Det tror jeg er helt normalt når man er gravid, har aldri hørt noe annet hvertfall. Man gror jo tross alt ett annet menneske inni seg som stjeler masse energi :p

Jeg blir også altså andpusten etter enkle ting, og såvidt jeg vet har jeg ingen mangler og blodtrykket er normalt. Hadde ikke den beste kondisen før jeg ble gravid, men normalt sett ikke andpusten av å gå opp trappa hjemme :p

Har lest at å bli tungpustet er vanlig for gravide. Jeg trenger ikke bevege meg mye, for eksempel å reise meg fra sofaen og gå inn på kjøkkenet gjør at jeg kjenner pulsen dunke i halsen :p Trappene i huset er tunge :P

Raskt anpusten her og! Er egentlig i god form så føles merkelig å bli så fort tung i pusten.

Helt normalt :) Jeg blir tungpustet av ingenting, ekstra fælt om jeg har munnbind på, er jo fult i kondens på 1 2 3 fordi jeg peser sånn :bag:

Jeg har lavt blodtrykk og jernmangel, og jeg må ha pause opp en liten bakke fordi jeg blir så tungpustet :happy8

Mye pust her også! ...og ja, munnbind hjelper ikke :dead:. Har fått beskjed om d-vitaminmangel, men ellers har jeg lest at det er relativt vanlig for gravide å være tungpustet.

Definitivt, puster og peser av alt :wacky: Og det blir vel ikke noe bedre ettersom kroppen blir tyngre og været blir varmere :nailbiting:

Samme her, sykt sliten av hva som helst. Hørte at det hadde sammenhengmed at blodmengden økes, eller noe sånt?

Den der tungpusten er noe dritt. Føler jeg er en hval innvendig :bag:

Samme her..:wideyed: fikk svar på blodprøver i dag, og de viser seg at jeg har veldig lave jernverdier, så det kan nok være en del av forklaringen.. :) fikk beskjed om å starte med jerntilskudd fra uke 18, men synes det er rart at jeg ikke skal begynne med det med en gang..? o_O andre enn meg som har vært borti dette...?

Samme her, sykt sliten av hva som helst. Hørte at det hadde sammenhengmed at blodmengden økes, eller noe sånt?
Ja, hjertet må jobbe hardere for å klare pumpe alt rundt, og trenger ekstra oksygen til jobben.

Jeg har naturlig lavt blodtrykk, og merker at jo mer trøtt og sliten jeg er, jo verre blir andpustenheten.
Hjelper ikke på med tett nese heller.

Samme her..:wideyed: fikk svar på blodprøver i dag, og de viser seg at jeg har veldig lave jernverdier, så det kan nok være en del av forklaringen.. :) fikk beskjed om å starte med jerntilskudd fra uke 18, men synes det er rart at jeg ikke skal begynne med det med en gang..? o_O andre enn meg som har vært borti dette...?
Hva var jernverdien din? Jeg skal også begynne på tilskudd fra uke 18 pga lav jernverdi, men da jeg sjekket normale jernverdier for ikke-gravide er jeg innenfor.

Har både normale verdier på blodprøver og normalt blodtrykk, men jeg er utrolig tungpustet likevel :dead:

Verdien min var på 18. Det er kanskje innenfor normalen for ikke-gravide? :happy: det har jeg ikke sjekket... :happy:
Det er vel innenfor normalen såvidt det er, mener min var rundt 50 som er normal verdi, men fikk allikevel beskjed om å ta tilskudd fra uke 18. Sikkert pga økt blod- og/eller væskemengde :)

Det er vel innenfor normalen såvidt det er, mener min var rundt 50 som er normal verdi, men fikk allikevel beskjed om å ta tilskudd fra uke 18. Sikkert pga økt blod- og/eller væskemengde :)

Ja okei, takk :happy: Jeg får gjøre som jeg får beskjed om, og begynne med tilskudd i uke 18 jeg også.. ;) Så blir det vel bra! :)

Jepp! Andpusten bare jeg sitter stille :hilarious: Høres jo ut som om jeg har kols eller no! :wideyed: Husker mamma lo av meg sist svangerskap; «herlighet, du peser jo som ei bikkje!» Men jeg blir veldig tett i nesa når jeg er gravid, så det er vel sannsynligvis derfor. På skitur i går følte jeg meg helt teit som pesa såå mye i ganske rolig tempo.. Heldigvis går det over når baby kommer ut :smug:

Back
Topp