Huff, skjønner at det ikke er noe trivelig å høre historie på historie når du i utgangspunktet gruer deg litt. jeg er sånn som bare er spent på fødselen, og elsker å høre folk fortelle om alt mulig (føler jeg forbereder meg da). Men jeg syns absolutt at folk skal avklare om den gravide ønsker å høre før de begynner å legge ut.
Men jeg tror mange har en tendens til å "overdrive" litt, og legge ut om mange unødvendige detaljer osv, fordi de har et stort behov for å prate ut om det selv. Og alle de gode fødselshistoriene hvor fødselen nesten gikk smertefritt får vi ikke høre så mye om (det er jo like mange av de
). Når man skal beskrive en fødsel med ord tror jeg det blir en mangelfull historiedeling, fordi man ikke klarer å tenke seg til hvordan det egentlig er. Det er en så følelsesmessig og unik opplevelse - det største man kan gjøre som kvinne! Og derfor tror jeg ikke at smertene alene betyr alt. Sånn som mamma sa til meg: Selvfølgelig er det vondt, men det er vondt på en "rett måte" - det er vondt fordi alt som skjer er helt riktig.. så du forholder deg ikke til fødselssmerter og alt som hører til på samme måte som om du skulle få blindtarmbetennelse liksom
Prøv å ha fokus på alt det fine og gode som skal skje i stedet
Bare si fra om at du ikke ønsker å høre så mye om andre sine fødseler du, det må de jo bare ta hensyn til - det er ditt valg