Blir skremt av alle MA

Høstblomst

Forelsket i forumet
Oktoberlykke2020❤
September To Remember
Kjenner jeg skulle vært foruten å visst at MA var en ting, blir så skremt av alle som har opplevd dette. SA er liksom greit nok -skummelt det også - men virker som MA bare er sånn spøkelse som plutselig banker på døra uten at du vet det:-(
Flere enn meg som bekymrer seg i overkant for MA?
 
Samme her! Med SA vet man at det skjer ved at man blør, men med MA aner man fred og ingen fare... det er bare dødt :eek: Skikkelig fælt:sorry: Skulle ønske at jeg heller ikke visste om MA...Samme med sånn BO.
 
Hei. Jeg kjenner veldig på det du skriver. Jeg hadde en MA i juni så jeg har veldig angst for å oppleve det igjen. Men jeg mener jeg har lest at det kun er en liten prosent av alle spontanaborter som er MA. Så sannsynligheten er liten. Jeg har jo en helt håpløs fastlege (vikar) som mente jeg ikke var gravid fordi hun ikke så noe på sitt ultralyd utvendig i uke 6!!! Og hun mente hcg ikke var forhøyet. Dette gjorde at jeg trodde jeg hadde en MA igjen forrige uke. Den redselen ønsker jeg ingen. Jeg bestilte privat ul og vet du? Der så vi et bankene hjerte målt til å være 1 uke korter på vei enn antatt:happy: og hcg stemte med hvilke uke jeg var i.
Så nå skal jeg slutte å Google meg ihjel og lese om sa og ma, fordi jeg blir bare helt gal og nedfor:p
 
Litt beroligende at det er en liten prosent av spontanaborter, har ikke sett noe om dette men var betryggende hvertfall:))
Oi, det er jo kjempedårlig! Hadde kanskje bytta lege om jeg var deg. Skremmende at man kan si sånt uten at det faktisk stemmer..
Men ja, vi får slutte å Google det og prøve å slappe av
 
Jeg kjenner også veldig på frykten for Ma. Hadde det i høst og det ble virkelig et slag i tryne, uten noen forvarsler. Men likevel når jeg sammenligner denne graviditeten med den i høst er de veldig forskjellig. Jeg hadde få symptomer i høst og sammenlignet ned nå og jeg følte meg heller ikke gravid på samme måte som nå. Men skjønner frykten og unner ingen å gå igjennom det:(
 
Jeg hadde også en MA i høst, og det ER skremmende at det går an. Men ifølge legen jeg kom til på sykehuset er MA dessverre ganske vanlig. Han sa at dette skjer med så mange som 20% av alle gravide..

Jeg var kjempedårlig i det svangerskapet også, jordmor sa at det jo var et godt tegn på at dette ville gå bra. Kom på ul og der var det ikke noe liv :sorry:

Skjønner at dette ikke er noen trøst, men SA/MA er dessverre en del av virkeligheten. Den brutale virkeligheten :bag:

Krysser alt jeg har for at ingen her trenger å oppleve det dette svangerskapet :Heartred
 
Jeg hadde også en MA i høst, og det ER skremmende at det går an. Men ifølge legen jeg kom til på sykehuset er MA dessverre ganske vanlig. Han sa at dette skjer med så mange som 20% av alle gravide..

Jeg var kjempedårlig i det svangerskapet også, jordmor sa at det jo var et godt tegn på at dette ville gå bra. Kom på ul og der var det ikke noe liv :sorry:

Skjønner at dette ikke er noen trøst, men SA/MA er dessverre en del av virkeligheten. Den brutale virkeligheten :bag:

Krysser alt jeg har for at ingen her trenger å oppleve det dette svangerskapet :Heartred
Sniker

Jeg har hørt at MA utgjør kun3% av alle SA. Så 20% av alle gravide var ett ekstremt høyt tall.
 
Kjenner jeg skulle vært foruten å visst at MA var en ting, blir så skremt av alle som har opplevd dette. SA er liksom greit nok -skummelt det også - men virker som MA bare er sånn spøkelse som plutselig banker på døra uten at du vet det:-(
Flere enn meg som bekymrer seg i overkant for MA?
Jepp.

Altfor mye..

Har ultralyd når jeg er 12 uker på vei, så får vente til da med å ta sorger på forskudd :hilarious:
 
Dere som har opplevd MA, hvor langt var dere på vei når det stoppet og utvikle seg? Hadde dere hatt ultralyd som så fin ut i forkant?
 
Dere som har opplevd MA, hvor langt var dere på vei når det stoppet og utvikle seg? Hadde dere hatt ultralyd som så fin ut i forkant?
Jeg er sikkert skrekkeksempelet da, men jeg var på ultralyd i uke 15 og alt var helt fint. En liten jente som sparket og sprellet (de greide å se kjønnet). Noen dager etterpå hadde hun dødd helt uten forvarsel. Det ble oppdaget på ordinær ultralyd 3 uker senere :( Fikk beskjed om at det var ytterst sjelden at det skjer så sent, uten at den statistikken hjalp for meg da. Det var forferdelig vondt, og det gjør naturligvis at jeg er liiiivredd denne gangen her. Skuldrene senkes i alle fall ikke i uke 12 som de gjør for de fleste andre. Jeg må nok passere ordinær ultralyd før jeg kan begynne å puste tror jeg. Noe som gjør at dette blir laaaange og tunge uker :(

Jeg ser det skrives alle steder at MA er veldig sjelden, og bare en pitteliten andel av abortene er MA, men her inne får man liksom inntrykk av at "alle" har opplevd det :confused005
 
Dere som har opplevd MA, hvor langt var dere på vei når det stoppet og utvikle seg? Hadde dere hatt ultralyd som så fin ut i forkant?
Jeg hadde en MA uke 11, fosteret hadde dødd i uke 9. Da så jeg hjertet slå med ultralyden på jobb, og 6 dager senere så fant jeg det ikke, det tok meg to uker å få sykehuset til å ta meg på alvor og ta meg inn til sjekk! Jeg ringte dem flere ganger men de bare avviste meg, så hadde en time hos fastlegen (1. svangerskapskontroll), og når jeg fortalte han hva jeg trodde sendte han hastehenvisning opp på sykehuset heldigvis!

Ulempen med ultralyden på jobb er at jeg kan omtrent bare si om hjertet slår eller ikke, så hadde jeg vært hos noen andre, så kan det eventuelt hende de hadde sett at det var noe som var feil, som jeg ikke har mulighet til å plukke opp ;) Jeg synes i hvertfall hittil i dette svangerskapet så er det mye lettere å finne foster, og alt ser mye klarer og finere ut enn forrige gang, så jeg krysser fingrene for at det er ett godt tegn :)
 
Synes det og er skummelt lese om hvor mange som mister i både MA og Sa. Føler mange i gruppen her har mistet.. Men sikkert mer synlig på et slikt forum en ellers.. Av alle jeg kjenner har kun to mistet.. Så går jo storsett bra!
 
Dere som har opplevd MA, hvor langt var dere på vei når det stoppet og utvikle seg? Hadde dere hatt ultralyd som så fin ut i forkant?

Min MA ble oppdaget da jeg var 7+2 mener jeg, legen ville vente 1 uke før han gjorde noe fall kroppen ordnet opp selv noen den ikke gjorde. Så da gikk jeg i enda en uke før jeg fikk komme på sykehuset og fikk velge mellom medisinsk eller kirurgisk inngrep. Jeg valgte kirurgisk for jeg ville bli fort ferdig,sp har jeg ikke så høy smerteterskel så ville sove det bort. Så jeg kjenner veldig på det denne gangen at jeg er veldig redd for at det skal skje igjen, selv om jeg har vært på tul xflere og sett hjerte slå sist onsdag. Når er jeg jo kommet til 8+2 så er jo lengere nå enn i høst, og tar en dag av gangen:happy:
 
Jeg er sikkert skrekkeksempelet da, men jeg var på ultralyd i uke 15 og alt var helt fint. En liten jente som sparket og sprellet (de greide å se kjønnet). Noen dager etterpå hadde hun dødd helt uten forvarsel. Det ble oppdaget på ordinær ultralyd 3 uker senere :( Fikk beskjed om at det var ytterst sjelden at det skjer så sent, uten at den statistikken hjalp for meg da. Det var forferdelig vondt, og det gjør naturligvis at jeg er liiiivredd denne gangen her. Skuldrene senkes i alle fall ikke i uke 12 som de gjør for de fleste andre. Jeg må nok passere ordinær ultralyd før jeg kan begynne å puste tror jeg. Noe som gjør at dette blir laaaange og tunge uker :(

Jeg ser det skrives alle steder at MA er veldig sjelden, og bare en pitteliten andel av abortene er MA, men her inne får man liksom inntrykk av at "alle" har opplevd det :confused005

Så fælt :sad015 Man tenker liksom at man er trygg etter uke 12, er jammen nervepirrende greier dette her å gå gravid etter å ha mistet, enten om det er SA eller MA. Kjenner at det er MA jeg syns er «skumlest»! Skal på TUL på onsdag og er mer redd enn jeg gleder meg. I 2017 var jegpå ordinær ultralyd, da var alt bra! Levende og frisk gutt. To uker senere på kontroll hos legen fant han ikke hjertelyd (i uke 22) så ble sendt på UL og der bekreftet de at det ikke var liv. Har i tillegg hatt 3 tidlige spontanaborter ifjor, kjenner på en måte at desto lenger jeg kommer desto mer tror jeg at det går bra, men så kommer frykten for MA snikende..
 
Dere som har opplevd MA, hvor langt var dere på vei når det stoppet og utvikle seg? Hadde dere hatt ultralyd som så fin ut i forkant?
Oppdaget i uke 11. Så hjerte banke i uke 7+6. Men på kontroll hos fastlegen i uke 11 spurte jeg om han kunne ta en sjekk, da så han at fosteret ikke beveget seg. Kk målte fosteret til å være 8 uker. Så det må ha skjedd rett etter den første ultralyden. Tror det er viktig at vi ikke lager for mange tråder om dette temaet. Jeg har bestemt meg etter mange dager med nerver og redsel at jeg skal prøve å ikke lese så mye om dette for det skjer sjeldent og sikkert lite sannsynlig at det skjer igjen.:happy: Jeg hadde en dårlig magefølelse og symtomene mine forsvant. Jeg hadde veldig vondt i bekkenet og i uke 8 forsvant smertene. Så nå går jeg rundt å kjenner på symptomer hele tiden men jeg må huske på at de kommer og går hele tiden:happy:
 
Dere som har opplevd MA, hvor langt var dere på vei når det stoppet og utvikle seg? Hadde dere hatt ultralyd som så fin ut i forkant?

Jeg skulle vært 12+1 når det ble oppdaget. Tvillingene ble målt til ca uke 6. Hadde ikke vært på ultralyd i forkant, men hørte hjertelyd hos jordmor 9+5. Så jeg vil tro hjertet (eller hjertene om begge slo) stoppa opp kort tid etter det, og at fostrene «skrumpa inn» fram til ultralyden i uke 12. Det er ihvertfall min teori. Mulig de ikke vokste som de skulle selvom hjertet slo, umulig å vite.
 
MA bekymrer meg mye mer enn SA.... Kusina mi kom på ordinær ul i uke 18, og fikk beskjed om at fosteret hadde stoppet opp i uke 9... Det er helt sykt at det går
 
Back
Topp