Blir så oppgitt

[ellaumbrella]

Forumet er livet
Nå er det andre gang en leietaker har takket ja til leiligheten vi har i huset vårt, også trekt seg rett før h*n skulle flytte inn... Vet ikke hva jeg skal gjøre lengre[:(] Vi er jo avhengig av å få den inntekten!! Bruker jo masse penger på annonser når man hele tiden setter den som utleid og må opprette ny!! Eier folk ikke vett i hodet, man takker ikke ja til noe man ikke vil ha/har muligheten til å ha!!!

vent med å sette den som utlleid til kontrakten er skrevet

ORIGINAL: GuttasMamma!

Første gang var kontrakten allerede skrevet under! Men h*n hadde ikke flyttet inn eller betalt noe inn enda. Denne gangen var kontrakten sendt til h*n i posten for å underskrives og sendes tilbake (bodde langt unna)

ORIGINAL: Karla

ORIGINAL: ellaumbrella

Første gang var kontrakten allerede skrevet under! Men h*n hadde ikke flyttet inn eller betalt noe inn enda. Denne gangen var kontrakten sendt til h*n i posten for å underskrives og sendes tilbake (bodde langt unna)

kontrakt skrevet, ja da må man vell gjerne betale ut oppsigelsestid iallefall...

O gidda ikke å styre me det.. [&:] Han tenkte vi fikk nån nye fort.. Men d e jo mye å velge mella no..

Så lenge kontrakten er skrevet under skal det betales husleie for oppsigelsestiden uansett.

ORIGINAL: Nahemah

Så lenge kontrakten er skrevet under skal det betales husleie for oppsigelsestiden uansett.

Vet du noen plass man finner det svart på hvitt? For hvis h*n nekter å betale så må vi jo via advokat, osv

ORIGINAL: Tinkers :P

ikke sett "utleid" i anonsen før noe har flyttet inn.

Har lært det nå, gitt[8D]

ORIGINAL: et_lite_vesen

Hvorfor ombestemmer de seg da?

Vi hadde sagt ja til å leie et hus en gang, men med en gjensidig forsgtåelse at utleier og oss skulle komme godt overens. Før jeg visste ordet av det ringte hun meg 24 timer i døgnet og ba om å låne penger fra oss, så vi ble så slitne av vi trakk oss til slutt. Hun truet med å dra oss for retten fordi vi hadde "stjålet" så masse tid og penger for henne, men da svarte vi tilbake at vi kommer til å gjøre akkurat det samme.

Nå var dette den meget korte versjonen da. Men vi fikk også vite at alle som har leid av henne tidligere har blitt krevd for erstatningansvar ovenfor ting som ikke skal trenges å erstattes, og at hun hadde med det å sette på ekstra kostander på leien hele tiden. I tillegg var hun rimelig koko i hodet og hadde blant annet ringt til lensmannen i kommunen og klagd på oss, og lensmannen ringte dermed oss og beklaget på oppførselen hennes. Så ja... GLAD vi trakk oss fra den.

Men det er derfor jeg spør, er det en GRUNN til at de trekker seg slik? Og ja, jeg ville krevd de første utleierne for penger ut oppsigelsestiden siden de hadde skrevet under på kontrakten. (Husk at en muntlig avtale ikke er bindende)

Bortsett fra at siste setning er så feil som det går an å få blitt, så er jeg veldig enig i resten av dette.

En gang til fra han så hadde ikke jeg giddi det, hadde sagt i tlf at nei, beklager du skal jo ikke ha den alikevel[:'(] så irriterende...

er frustrerende ja når en er litt avhengig av leieinntektene[&o]

åper du får leid den ut til en som vil og kan ha den da...

Vi hadde sagt ja til å leie et hus en gang, men med en gjensidig forsgtåelse at utleier og oss skulle komme godt overens. Før jeg visste ordet av det ringte hun meg 24 timer i døgnet og ba om å låne penger fra oss, så vi ble så slitne av vi trakk oss til slutt. Hun truet med å dra oss for retten fordi vi hadde "stjålet" så masse tid og penger for henne, men da svarte vi tilbake at vi kommer til å gjøre akkurat det samme.

Nå var dette den meget korte versjonen da. Men vi fikk også vite at alle som har leid av henne tidligere har blitt krevd for erstatningansvar ovenfor ting som ikke skal trenges å erstattes, og at hun hadde med det å sette på ekstra kostander på leien hele tiden. I tillegg var hun rimelig koko i hodet og hadde blant annet ringt til lensmannen i kommunen og klagd på oss, og lensmannen ringte dermed oss og beklaget på oppførselen hennes. Så ja... GLAD vi trakk oss fra den.

Men det er derfor jeg spør, er det en GRUNN til at de trekker seg slik? Og ja, jeg ville krevd de første utleierne for penger ut oppsigelsestiden siden de hadde skrevet under på kontrakten. (Husk at en muntlig avtale ikke er bindende)

H*n første hadde ikke råd å bo her likevell (det burde h*n jo tenkt på før det)
og h*n siste skulle flytte et helt annet sted plutselig..

ORIGINAL: Fru Riskorn

Bortsett fra at siste setning er så feil som det går an å få blitt, så er jeg veldig enig i resten av dette.

nope, vi har snakket med advokat om dette, og en muntlig avtale regnes ikke som en kontrakt!

Det regnes ikke som en kontrakt, men en kontrakt og en avtale er ikke det samme. En munlig avtale er like bindende som en skriftlig, problemet er å kunne bevise at en muntlig avtale er inngått.

Så lenge det ikke er avtalt eller bestemt i lov at avtalen ikke skal gjelde før den er skriflig, så er den muntlige avtalen bindende.

Kong christian den femtes norske lov av 1687:
I Cap. Om Contracter og Forpligter.
1Art. En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver.
2Art. Alle Contracter som frivilligen giøris af dennem, der ere Myndige, og komne til deris Lavalder, være sig Kiøb, Sal, Gave, Mageskifte, Pant, Laan, Leje, Forpligter, Forløfter og andet ved hvad Navn det nævnis kand, som ikke er imod Loven, eller Ærbarhed, skulle holdis i alle deris Ord og Puncter, saasom de indgangne ere.

Ella; her må dere stå på deres - det er da skrevet kontrakt. Skjønner at det er litt kjipt å være den "sure utleieren", men..

ORIGINAL: Nahemah

Vet du noen plass man finner det svart på hvitt? For hvis h*n nekter å betale så må vi jo via advokat, osv

Må du via advokat da? Send faktura, betales den ikke sender du purring, deretter inkassovarsel osv osv.

Det må da kunne gå an å kreve depositum når kontrakten skrives.... Ikke at det hjelper på det som har vært, men på evt nye leietakere....

Leier selv ut 2 leiligheter; og før jeg har underskrevet kontrakt, holder jeg noen få av de andre inntressentene på is. Sier at det avgjøres den og den datoen. Når kontrakten er underskrevet sier jeg fra at det desverre ikke ble dem; eller hvis den første trekker seg ringer jeg til en av de andre.... Har jo ikke råd til å la det stå tomt heller....

Er det ikke andre som har meldt sin interesse fra forrige annonse som du kan ringe til?

En muntlig "kontrakt" er selvsagt bindende. Problemer er jo at det er vanskeligere å føre bevis for at avtalen finnes[;)]

Back
Topp