Blir så irritert!!arrg

AudiMamma

Gift med forumet
Hvorfor er det slik at alle skal bry seg ihel med det di gravide spiser å evt ikke spiser..??sist svangerskap spiste å drakk jeg (ikke alkohol) akkurat det jeg ville når jeg ville. Men da alt i moderate mengder å all så kalt fyfy mat å drikke ble inntatt i mindre mengder. Trenger vi virkelig å være så over hysteriske for alt...???får høre at jeg ikke kan spise ditt å må ikke drikke datt, men gir meg blanke F! Lurer fælt på hvordan folk før i tiden klarte seg, di spiste å drakk jo ALT muligt å det ble jo folk av de også....

Holder meg kunn borte fra spekemat, fordi jeg ikke vil ha på samvittigheten at HVIS akkuratt det inneholder toxoplasma så kan fosteret dø.
Ellers er jeg ganske kresen på mat, så mye av fyfy maten er mat jeg ikke spiser. 

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29

Side 3 anbefales å lese, råd om hva som ikke bør intas. Men mesteparten av det er ikke dagdagsmat,. Følger den jeg, føler ikke det er hysterisk :)

Holder meg unna det som virkelig kan inneholde skadelige ting, som spekemat, rått kjøtt og oster og fisk av de slag man skal holde seg unna. Better safe then sorry.  Ellers prøver jeg å spise mest mulig sunt og ikke så mye sukker, men skal bli mye bedre på det veldig snart.

samme her :) Skal bli skikkelig flink på det med sunn mat etter jula.. Nå har jeg bare et par dager til på å trøkke innpå, så er det over og ut med skiten :D

Og jeg skjønner ikke problemet med å holde seg unna feks. Spekemat i 9mnd. Det KAN skje noe, hadde du klart å tilgitt deg selv OM det skulle skje noe. Det hadde ikke jeg, så derfor holder jeg meg unna... Syns det er bra at folk sier ifra, for det er kanskje ikke alle som vet om det, og det er selvfølgelig ditt valg hva du vil spise men da er du iallefall klar over det. Det gikk bra før ja, men det var selvfølgelig de det ikke gikk bra for å... Med spekemat så har det ikke noe å si om det er moderate mengder eller ei, du kan være uheldig nok med bare en skive spekepølse..

lillesola skrev:
Holder meg unna det som virkelig kan inneholde skadelige ting, som spekemat, rått kjøtt og oster og fisk av de slag man skal holde seg unna. Better safe then sorry.  Ellers prøver jeg å spise mest mulig sunt og ikke så mye sukker, men skal bli mye bedre på det veldig snart.

Enig! 9 måneder uten spekemat, blodig biff og brie klarer vel alle, tenker jeg. Jada, sjansen er liten for at noe skulle skje uansett, men det KAN skje, og når det er så lett å unngå er det helt uaktuelt for meg å ta den sjansen.

Og etter nyttår skal jeg også gjøre noe drastisk med sukkerinntaket - det har virkelig ikke vært en god uke nå... Uff. Tror jeg blir mer uggen av det også, jeg, så det skal i grunnen bli godt å gå over til mer frukt og grønt... ;)

Syns det må være opp til hver enkelt hva de gjør og ikke gjør. Det bryr jeg meg ikke om.

Jeg velger å følge de retningslinjer som foreligger for gravide, fordi jeg syns det innebærer lite offer i 9mnd. Syns rett og slett ikke det er noe hysterisk i det. Det ER jo en grunn til de anbefalinger som blir gjort.

Når det gjelder mat og drikke der mengden ikke har noe å si for sjansen at noe skjer så tar jeg INGEN sjanser. Dvs. null alkohol, null rått kjøtt og null muggost.
Når det gjelder mengde sukker og cola etc så er jeg mer lempen på det.

Ser jeg noen gjøre noe som er farlig for deres barn så føler jeg at jeg har en plikt til å i det minste informere om at det er farlig, enten det gjelder sikring av barn i bil eller beskyttelse av et ufødt barn, så enkelt er det. Men det kan jo fint gjøres på en hensynsfull måte.

Før i tiden spiste man mye som man ikke burde gjøre i dag, men det var et helt annet samfunn. En ble utsatt for en mengde bakterier og vi vet at barnedødeligheten var høy og folk ble ikke så gamle heller. Aborter var ikke noe man snakket om en gang, hva vet vi om hvor mange babyer som døde i mors liv på grunn av smitte? Nei, takke meg til det vi vet i dag og kan ta forholdsregler for eller antibiotika for!

Jeg holder meg unna det som står på matportalen at man ikke skal spise, å det håper jeg alle andre som er bevisst på det også gjør =)

Men når det kommer til søt saker og sånt som liksom skal gjøre babyen så vanvittig stor bryr jeg meg lite :-) spise mye junk sist å fikk unge på akkurat 3kg over termin ^^,

Er jo forskjell på å putte i seg det som er desidert farlig som ikke varme behandlet mat å slike ting som det man liksom ikke kan spise. Spiser ikke spekemat i det store å hele el muglet ost ol så var ikke meningen det skulle komme ut slik. Ord la meg mulig feil. Men mener at ikke alle trenger å bry seg om hva en spiser el hvor ofte osv bare for at man er gravid. Vi er jo ikke alle manns eie bare for at vi vokser!

Back
Topp