Blir så bekymret!

Synny91

Betatt av forumet
Noen som har noen erfaringer å dele når det kommer til bevegelsesmønster hos den lille i magen?
Jeg har kjent daglig liv siden uke 21 (er nå i uke 27), hvor hun er mest aktiv når jeg legger meg og når jeg våkner om morgenen. Men de siste par dagene har det vert helt rolig på kvelden og morgenen, litt liv i løpet av dagen, men mindre enn før. Er dette noe å bekymre seg for? Eller endrer bevegelsene seg lenger ut i svangerskapet?
Blir så fort bekymret! Men godt å kunne lufte tankene her :)

Bevegelsene endrer seg, og blir mer kontrollert. Men det skal ikke bli mindre eller svakere. Altså, spark kan bli til dytting osv. Man blir fort bekymret, men jeg synes du skal ta en telefon til føden, for da vil de nok ha deg inn på en ctg :-) Viktigere å sjekke det. Og er man bekymret, så skal man ringe. Det vil de også at man gjør :-)

Hos meg var det sånn torsdag, fredag og lørdag. Mye mindre bevegelse enn vanlig, og jeg ble skikkelig bekymret selv. Men i går og i dag har det tatt helt av inni magen igjen :)
Du har nok ingenting å bekymre deg for. Det kan være han/hun har snudd seg og sparker på plasser du ikke kjenner det like godt, eller at du har vært mer i bevegelse sånn at han/hun blir vugget mer i søvn enn tidligere :)

Men ring føden om du er bekymret. Det er alltid bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite :)

Jeg har lest at fra uke 28 (og først da) kan man forvente et mer fast mønster i bevegelsene, og dersom en da merker store avvik så bør en kontakte føden. Du kan jo ringe, jordmor pleier vel å bare avvise og si du ikke trenger komme inn hvis hun mener du ikke skal inn!

I slutten av uke 26 så merket jeg endring i bevegelsene. Ringte til føden og fikk komme inn på sjekk. Alt så fint ut. Var "roligere" i ca 3 dager før det tok seg opp. Nå er han turbo som vanlig igjen, er 28+4:)

Jeg hadde også en sånn runde for ca en uke siden(27 i dag). Da ble lille i magen mye roligere i noen dager. Men jeg kjente bevegelser hvis jeg slappet av litt og drakk litt søtt/kaldt. Har egentlig endret seg hver uke. Ring føden hvis du er urolig

Jeg kan ikke si det ofte nok. Ring føden om du er usikker :-) For selvom det ikke har vært noe hos andre, så kan det være det hos deg. Det trenger ikke å være noe galt, men det skal allikevel alltid sjekkes. Det kan være tilfeldig, det kan være tegn på sykdom. Eneste måten å finne det ut på, er å få en kontroll. Og de er nok mer enn glad for at du ringer om du merker vesentlig forskjell :-) Da kan de veilede deg og snakke med deg over telefon, eller de kan ta deg inn på kontroll å se om alt er i orden :-)

Takk til alle dere som skrev her <3
Jeg klarte ikke å slutte å tenke på det, så jeg endte opp med å ringe føden bare for å forklare :) De var veldig forståelsesfulle og sa det var bare å komme innom ;) Vi tok selvfølgelig turen bort og fikk høre at alt var fint med jenta vår<3 Puster lettet ut nå! De sa også at jeg ikke skulle være redd for å ringe igjen uansett hva det måtte være :)

Så fint de var forståelsesfulle. Jeg hadde en sånn periode for noen dager siden og ble til slutt så redd at jeg dro på legevakta for en sjekk, er på ferie så har ikke jordmor her. Han legen jeg møtte var skikkelig klysete og fikk meg bare til å føle meg som en dust som hadde tatt kontakt...det var ikke noe særlig stas :grumpy:

Så fint de var forståelsesfulle. Jeg hadde en sånn periode for noen dager siden og ble til slutt så redd at jeg dro på legevakta for en sjekk, er på ferie så har ikke jordmor her. Han legen jeg møtte var skikkelig klysete og fikk meg bare til å føle meg som en dust som hadde tatt kontakt...det var ikke noe særlig stas :grumpy:
Off, ikke kjekt når det er sånn! Men kommer nok mye ann på hvem du møter på;/
Skal du på noe kontroll når du kommer hjem da? Så du kan bli litt mer betrygget da heller :)

Off, ikke kjekt når det er sånn! Men kommer nok mye ann på hvem du møter på;/
Skal du på noe kontroll når du kommer hjem da? Så du kan bli litt mer betrygget da heller :)
Ja jeg skal heldigvis på kontroll i morgen :) men fikk vite at alt var bra da jeg var på legevakta :)

Jeg har kjent liv daglig siden uke 19 og har hatt noen dager hvor det har vært stille. For to uker siden var det veldig stille og rolig i to dager og da dro jeg til føden (var i uke 24 da). Alt var fint med jenta mi, men ho hadde snudd seg og sparka innover og også ut mot høyre der morkaka ligger.
Etter ultralyden ble det mer liv igjen og var masse liv i noen dager. I den uka som var nå hadde jeg tre hele dager hvor det var mye mindre liv, men så plutselig ble ho turbo igjen:laughing002

Jeg kommer til å ringe føden hvis jeg blir så bekymret som jeg var i uke 24 igjen, men samtidig prøver jeg å tenke at babyen også har rolige dager akkurat som oss. Så lenge jeg kjenner noe liv gir jeg det hvertfall en dag eller to. Men er det bomstille vil jeg ringe føden!:)

Jeg har kjent liv daglig siden uke 19 og har hatt noen dager hvor det har vært stille. For to uker siden var det veldig stille og rolig i to dager og da dro jeg til føden (var i uke 24 da). Alt var fint med jenta mi, men ho hadde snudd seg og sparka innover og også ut mot høyre der morkaka ligger.
Etter ultralyden ble det mer liv igjen og var masse liv i noen dager. I den uka som var nå hadde jeg tre hele dager hvor det var mye mindre liv, men så plutselig ble ho turbo igjen:laughing002

Jeg kommer til å ringe føden hvis jeg blir så bekymret som jeg var i uke 24 igjen, men samtidig prøver jeg å tenke at babyen også har rolige dager akkurat som oss. Så lenge jeg kjenner noe liv gir jeg det hvertfall en dag eller to. Men er det bomstille vil jeg ringe føden!:)
Ja merker her at det kan være rolige dager også, men pleier alltid kjenne litt liv :) Men ble også liv i magen min etter ultralyden :p
Fikk beskjed at jeg burde kjenne liv ca. to ganger til dagen. Men bevegelsene endrer seg også litt, så når det ikke bare er spark blir det ikke alltid like tydelig (i tillegg ligger morkaken min godt plassert midt på magen). Hvis jeg følte det var rolig, kunne jeg drikke litt kald saft og legge med nedpå for å kjenne etter :)

Ja merker her at det kan være rolige dager også, men pleier alltid kjenne litt liv :) Men ble også liv i magen min etter ultralyden :p
Fikk beskjed at jeg burde kjenne liv ca. to ganger til dagen. Men bevegelsene endrer seg også litt, så når det ikke bare er spark blir det ikke alltid like tydelig (i tillegg ligger morkaken min godt plassert midt på magen). Hvis jeg følte det var rolig, kunne jeg drikke litt kald saft og legge med nedpå for å kjenne etter :)

Tror det er veldig typisk at det blir mer liv etter ul:p de dytter og styrer fælt, så er jo ikke så rart :)
Ja, man bør jo kjenne liv hver dag, men kanskje ikke få helt panikk hvis det er litt mindre noen dager. Lettere sagt enn gjort, i know!
men man blir jo gal i hodet om en skal få panikk hver gang baby chiller litt og renne ned dørene til føden :p

Her ble det så rolig noen dager at jeg fikk komme inn og høre på hjertelyden hos fastlegen, og om jeg blir bekymret igjen så var det bare å stikke innom igjen. Føles veldig betryggende.

Back
Topp