Blir prøverør, lurer på alt!

Bkno9657572

Andre møte med forumet
Jeg er 23 år og samboeren min er 30 år. Vi har forsøkt å få barn i 1 og et halvt år nå. Etter tre insemineringsforsøk hos Porsgrunn Fertilitetsklinikk blir det et forsøk til en 4. Gang. Sjansen er liten og av en eller annen grunn er jeg sikker på det ikke sitter denne gangen heller.

Men neste gang blir det prøverør og jeg er så nervøs og redd. Jeg aner ikke hva jeg går til, og jeg er verdens største pyse når det kommer til smerte og sykehus. Jeg lurer på alt!
Jeg har hatt det veldig tungt med alt som har fulgt med når det gjelder sprøyter, tabletter, hormoner osv.

Hva skjer først?
Hvordan er det med medisiner?
Bivirkninger?
Hvor ofte er det kontroller av egg?
Uttak, hva skjer?
Innsett? Hva skjer?
Har man noe å si på antall egg som skal settes inn?
Får man oppfølging etter innsettning?
Jeg lurer på alt.

Håper du tar deg tid til å dele dine erfaringer.
Mvh fortvilet, håpningsfull jente.

Hei kjære deg! Her var det mange spørsmål. Skal forsøke å gi et lite innblikk i hvordan våre runder har vært, men husk at det kan være du får andre medisiner/undersøkelser osv. Dette vil de gi deg utfyllende informasjon om når dere kommer i gang. Jeg har hatt alle forsøk på riksen, så det kan også være at rutinene er annerledes der du er.

Hva skjer først?
Forsamtale på sykehuset. Her får du masse informasjon om hva som skal skje.

Her har jeg lest at mange har hatt andre medisiner enn meg, så dette varierer. Jeg har vært på langt regime hver gang, der vil si noen (ca 4) uker med nedregulering i form av nesespray (synarela) før jeg startet med sprøyter for å stimulere eggmodning (ca 11 dager). Samboer satte disse første runden (jeg var veldig nervøs), men har satt de selv siden og syntes det var helt greit. I etterkant av uttak har jeg prøvd både Lutinus og Crinone som progesteronstøtte, settes vaginalt frem til blodprøve på dag 14.

Bivirkninger?
Jeg har hatt veldig lite bivirkninger, og syntes det har vært helt greit. Dette varierer veldig fra person til person, så det er vanskelig å forberede seg på. Anbefaler å tenke at det skal gå greit og heller ta eventuelle bivirkninger som de kommer. Husk at alt er forbigående, vi må bare gjennom det.

En kontroll av slimhinne i livmor etter noen uker på synarela. En kontroll av eggmodning etter ca 7-8 dager på sprøyter.

Uttak, hva skjer?
Oppmøte på sykehus ca en time før. Hva slags smertestillende man får varierer. Kort sagt går legen inn via skjeden for å hente ut eggene og du får høre hvor mange de finner fortløpende. Jeg har fått følge prosessen via ultralyd på skjerm. Selve uttaket tok bare 15-20 minutter og er raskt overstått.

Innsett? Hva skjer?
Tar bare noen minutter. Ikke smertefullt.

Nei. Her bestemmer legen, og de har sine retningslinjer å følge. Jeg har fått sette inn 1 embryo ved de to første ferskforsøk, 2 ved alle fryseforsøk og 2 på siste ferskforsøk.

Jeg har ikke fått eller bedt om oppfølging, men det er bare å ringe avdelingen med spørsmål. Man tar en blodprøve ca 14 dager etter uttak for å bekrefte/avkrefte graviditet.

Dette var i veldig korte trekk min opplevelse. Jeg syntes at prosessen i seg selv har vært HELT overkommelig og håper du får en slik opplevelse. Ikke gru deg for mye, og husk at det er profesjonelle som vil gjøre alt de kan for å gjøre deg gravid. Og ikke minst, den dagen du sitter der med positiv test er det hele SÅ verdt det! :)
Vi har hatt 3 forsøk (totalt 6 innsettinger) og jeg hadde uten tvil gjort det igjen.

Det tøffeste har vært det psykiske aspektet. Jeg har en fantastisk kjæreste som har vært en utrolig støtte i dette, og det har hatt alt å si. Man er to om en slik prosess, selv om det er vi damer som må gjøre "drittjobben". :p

Ønsker deg masse lykke til og håper du får en fin opplevelse tross alt. Tenk å være en så ønsket baby at vi går igjennom alt dette! :)

Tusen takk for tilbakemelding!
Babyen som en dag kommer er helt klart ønsket av hele vår hjerte!
Det er det som gjør det hele verdt det! :)

Vi har holdt på en stund, og det har vært tøft til tider, men lykken nå overskygger alle prøvelser!

Håper dere får en fin opplevelse tross alt. Noen sa til meg en gang at "det er jo ikke så veldig romantisk, akkurat". Jeg tenkte det var skivebom, for det er egentlig utrolig romantisk når man tenker på hva man går igjennom sammen (om enn ikke i konvensjonell forstand). :)

Husk at du kan ringe sykehuset akkurat så mye du vil om du lurer på noe. IKKE føl at du maser! Og ikke bruk Google i stedet for å spørre de, det kan fort bli flere bekymringer enn nødvendig.

LYKKE TIL! :) snart har du nok en positiv test i hånden!

Vil bare ønske dere lykke til med prosessen dere skal begynne på:)

Jeg er 23 år og samboeren min er 30 år. Vi har forsøkt å få barn i 1 og et halvt år nå. Etter tre insemineringsforsøk hos Porsgrunn Fertilitetsklinikk blir det et forsøk til en 4. Gang. Sjansen er liten og av en eller annen grunn er jeg sikker på det ikke sitter denne gangen heller.

Men neste gang blir det prøverør og jeg er så nervøs og redd. Jeg aner ikke hva jeg går til, og jeg er verdens største pyse når det kommer til smerte og sykehus. Jeg lurer på alt!
Jeg har hatt det veldig tungt med alt som har fulgt med når det gjelder sprøyter, tabletter, hormoner osv.

Hva skjer først?
Bivirkninger?
Uttak, hva skjer?
Innsett? Hva skjer?
Jeg lurer på alt.

Håper du tar deg tid til å dele dine erfaringer.
Mvh fortvilet, håpningsfull jente.

Godt du får noen råd som beroliger deg. Vi er nå endelig snart i mål (3 uker igjen til fødsel) etter 8 forsøk. Ingen fryseforsøk. Det har gått over 5,5 år og jeg har blitt 43... Altså har dette tatt tid. Siden du er ung, og det tydeligvis ikke er funnet noen åpenbar grunn til at det ikke blir barn, tar det forhåpentligvis ikke så lang tid som med oss.
Jeg vil bare tipse deg om å lese deg opp på IVF-forsøk. Gjerne via Google, men ta alle ting du leser i ulike fora med en klype salt. Mange skrekkhistorier og snodige ting folk har opplevd.
Mitt beste tips er også å tørre å stille krav til lege og sykehus. Være litt frampå. Jeg hadde feks utrolig dårlig erfaring med synarela (ble ordentlig deppa), og krevde kort regime (rett på sprøyter) på alle andre forsøk etter det.
Sprøytene, medisinene og uttak er faktisk ikke noe stress. I hvert fall ikke når man sammenligner dem med å gå gravid! Her har det vært litt kvalme, bekkenløsning, hemoroider, kynnere, hjertebank, hovne føtter og alle mulige vondter - som man bare må regne med!
Det eneste som jeg tror - både på godt og vondt - er vanskelig med IVF er den psykiske påkjenningen det er med evt skuffelser osv. Hos oss har det påvirket ventetiden. Tok veldig lang tid før vi turte å tro at vi endelig var gravide. Mannen min har ikke helt innsett det ennå...
Ønsker dere masse lykke til!

Jeg hadde ivf nå i år. Søknaden ble godkjent i slutten av desember,deretter diverse blodprøver når mensen kom. Så startet jeg på langt regime ved neste mens med synarela Spray. Gonal f sprøyter. Hadde ul på dag 9 med sprøyter. Egguttak noen dager senere,fikk da vival og en type paracet en time før oppmøte. Antibiotika og morfin intravenøst under uttaket,pluss kvalmestillende. Bedøvelsessprøyte i livmora. Var mindre vondt enn jeg trodde,men det er ikke akkurat godt heller....fikk 11 egg hvor 8 ble befruktet. Satte inn et egg etter tre dager. Resten ble dyrket noen dager til. Er i dag gravid i 16.uke og har flere egg på frys. Så for min del vil det si at babyen kommer til verden 1 år etter søknaden ble godkjent :)

Back
Topp