Blir pks 21.12.17

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Redigert: Det blir keisersnitt 21.12.17. Jeg har mer akseptert det nå, men vil fremdeles gjerne høre råd og beroligende historier om at ks kan gå bra.

Opprinnelig innlegg:
Magetrollet mitt har ligget i seteleie de siste 2,5 månedene, og ser ut til å trives der. For to uker siden var konklusjonen at jeg sannsynligvis kunne føde vaginalt, selv med seteleie, men vi måtte se an størrelsen til ungen. Han lå an til å bli rett under 4kg ved termin. Jeg ønsker sterkt å føde vaginalt, fordi jeg tror dette er bedre for både meg og ungen, men hører selvsagt på vurderingene fra legene.

Han har tidligere hatt mål mellom 50 og 75 percentilen, og har fulgt kurven sin normalt. Har hatt tre tidligere målinger, sist for to uker siden.

Er 37+1 i dag og hadde en ny vekstkontroll med ultralyd. Men nå var hodemålet plutselig enormt! Langt over 100 percentilen! Vekten akkurat nå er anslått til 3500g, men selv om jeg skulle godt i fødsel i dette sekund så ville jeg trolig ikke få lov til å ha vanlig, vaginal fødsel. Hodet er rett og slett for stort.

De andre målene fulgte kurven sin normalt. Det er altså mulig at hodemålet er feil... :/ Derfor har jeg fått ny time til vekstkontroll fredag om en uke.

Men uansett om hodemålet er riktig eller galt, så tror de nå han vil bli over 4kg ved termin. Og da får man ikke lov til å prøve seg med vaginal fødsel i seteleie.

Veldig mye er usikkert enda, men det ser altså ut som at jeg ikke vil få lov til å føde vanlig og må forberede meg på at det blir planlagt keisersnitt.

Jeg kjenner det er veldig skuffende. Jeg har vært så innstilt på vaginal fødsel, og har ikke lyst på det store inngrepet jeg vet at et keisersnitt er. :/ Jeg er i dårlig fysisk form fra før av, og tanken på ukesvis med smerter og vansker med å fungere, frister veldig lite.

Noen som har hatt keisersnitt tidligere og kan berolige meg med at det går bra, det også?
 
Last edited:
Ingen erfaring fra keisersnitt, men dersom målingene om en uke, viser at hodemålet ikke er så høyt likevel, vil du da kunne ha vaginal fødsel, eller er den planen helt kjørt?
Vet jo at leie kan gjøre det vanskelig å få en nøyaktig måling sånn mot slutten av svangerskapet.
Håper dere finner en god løsning :) Jeg har hørt om flere som har hatt pks hvor formen raskt er god og ammingen går fint, men skjønner jo at du helst vil ha vagnial fødsel.
 
Ah, leit når det ikke går som man ønsker. Har samme redsel for deg når det kommer til ks, hører bare at det tar så lang tid å komme seg - men varierer fra person til person ;-)
Jeg håpe og trur det kommer til å gå godt likevel ❤ selv om det ikke går etter planen. For premien er fantastisk uansett hvordan fødselen ender, men bruk helgen til å kommer over sjokket og prøve å legge om tankene til at det blir ks slik at det blir enklere for deg mentalt når det skjer og når du får beskjed om at det faktisk blir ks. Mye sitter i hode ang bedringstiden også ;-)
Du får til det du vil og kan må tenke på barnet og ditt sitt beste. Er han for stor så er han desverre for stor, men krysser fingrene for at målingene du nå har hatt er feil og at du kan få din vaginal fødsel.
❤❤❤
 
Sniker fra forumet. Jeg hadde planlagt keisersnitt med tvillinger i uke 33. Det var null stress, rolig og fint, fikk hilse på barna før de ble sendt til NFI. Jeg var raskt på beina og merket lite til keisersnittet etter en uke.
 
Jeg har ingen personlig erfaring dessverre, men vil sende en stor klem![emoji173]️
Jeg er selv født med KS hvor en av årsakene var at jeg hadde stort hode. Min mor, som er en altfor ærlig person med ingen filter har alltid snakket om inngrepet som at det gikk kjempebra og det virket ikke som hun opplevde det som skummelt.
Kan også legge til at pappa var ikke hjemme på det tidspunktet pga jobb og hun måtte klare seg den første måneden alene med meg. Bortsett fra at hun ikke produserte nok melk (som ikke hadde med KS å gjøre) gikk det også veldig fint. Dette var på 80-tallet, så de har sikkert bare blitt enda bedre siden da[emoji106]
Håper neste måling går bra[emoji120]
 
Ingen erfaring fra keisersnitt, men dersom målingene om en uke, viser at hodemålet ikke er så høyt likevel, vil du da kunne ha vaginal fødsel, eller er den planen helt kjørt?
Vet jo at leie kan gjøre det vanskelig å få en nøyaktig måling sånn mot slutten av svangerskapet.
Håper dere finner en god løsning :) Jeg har hørt om flere som har hatt pks hvor formen raskt er god og ammingen går fint, men skjønner jo at du helst vil ha vagnial fødsel.
Dersom estimert vekt ved termin blir over 4kg, så er løpet kjørt uansett. Han er ca 3500g nå, og på de siste tre målingene har han lagt på seg jevnt 250g per uke.. Så sjansen for at han er under 4kg ved termin (om 3 uker) er minimal..

Eneste mulighet da er å sette meg i gang nå snart, før han rekker å vokse seg så stor. Men de vil helst ikke sette i gang setefødsler.. Så sannsynligvis går det ikke uansett. :/
 
Har ingen erfaring med keisersnitt selv, men vil tro det er bedre med et planlagt snitt enn et hastesnitt dersom en oppdager underveis at vaginal fødsel ikke lar seg gjennomføre.

Satt igjen med litt samme kjipe følelse etter å ha fått beskjed om at jeg mest sannsynlig ikke får føde på det sykehuset jeg vil. Det gav seg heldigvis litt etter å ha gitt det noen dager. Legene tar jo de beslutningene de gjør med mitt og barnets beste i tankene!
 
Sniker fra mars. Jeg har hatt ett pks og skal ha et igjen nå. Har også født vag før. KS var en helt super opplevelse for min del. Selve operasjonen gikk kjempefint, og jeg kom meg mye raskere enn etter vag fødsel.
 
Det er synd når ting ikke blir som vi ønsker oss.
Fødselen er helt klart en utrolig opplevelse, men både mtp bebis sikkerhet og at du ikke skal få en stor rift, så høres det jo faktisk bra ut at legene tar ansvar og er føre var sånn som situasjonen er nå.
Når det er sagt, kan ting enda endres. Babyen kan enda snu seg og 4 kg er ikke umulig å føde ( kommer jo litt an på det hodet da), men tror jeg ville ønsket meg at jordmor la episiotomi da for sikkerhets skyld. Det var det jeg følte manglet hos meg.
 
Ingen erfaring her heller, bare innom for å i deg en klem[emoji173]️
 
Huff, jeg skjønner at du kan være både skuffet og bekymret. Jeg krysser fingrene for at det blir mulig med vaginal fødsel, samtidig er det heldigvis flere damer her som har fine erfaringer med pks - så uansett hvordan det blir så blir det en fødsel og en premie du har kjempet for å få:rolleyes:
 
Har fått inntrykk av at PKS er en helt annen opplevelse enn HKS. Så hvis vaginal fødsel utgår er det mye bedre at keisersnittet er planlagt og skjer i rolige omgivelser, enn at legene må "hive seg rundt" midt i fødselen og spurte til operasjonssalen.

Selvfølgelig kjempedumt at du ikke får den fødselen du har ønsket og gledet deg til, men jeg håper du finner litt ro i at du får god oppfølging og at ingen avgjørelser må tas i hast [emoji173]

Klem fra meg :)
 
Magetrollet mitt har ligget i seteleie de siste 2,5 månedene, og ser ut til å trives der. For to uker siden var konklusjonen at jeg sannsynligvis kunne føde vaginalt, selv med seteleie, men vi måtte se an størrelsen til ungen. Han lå an til å bli rett under 4kg ved termin. Jeg ønsker sterkt å føde vaginalt, fordi jeg tror dette er bedre for både meg og ungen, men hører selvsagt på vurderingene fra legene.

Han har tidligere hatt mål mellom 50 og 75 percentilen, og har fulgt kurven sin normalt. Har hatt tre tidligere målinger, sist for to uker siden.

Er 37+1 i dag og hadde en ny vekstkontroll med ultralyd. Men nå var hodemålet plutselig enormt! Langt over 100 percentilen! Vekten akkurat nå er anslått til 3500g, men selv om jeg skulle godt i fødsel i dette sekund så ville jeg trolig ikke få lov til å ha vanlig, vaginal fødsel. Hodet er rett og slett for stort.

De andre målene fulgte kurven sin normalt. Det er altså mulig at hodemålet er feil... :/ Derfor har jeg fått ny time til vekstkontroll fredag om en uke.

Men uansett om hodemålet er riktig eller galt, så tror de nå han vil bli over 4kg ved termin. Og da får man ikke lov til å prøve seg med vaginal fødsel i seteleie.

Veldig mye er usikkert enda, men det ser altså ut som at jeg ikke vil få lov til å føde vanlig og må forberede meg på at det blir planlagt keisersnitt.

Jeg kjenner det er veldig skuffende. Jeg har vært så innstilt på vaginal fødsel, og har ikke lyst på det store inngrepet jeg vet at et keisersnitt er. :/ Jeg er i dårlig fysisk form fra før av, og tanken på ukesvis med smerter og vansker med å fungere, frister veldig lite.

Noen som har hatt keisersnitt tidligere og kan berolige meg med at det går bra, det også?
Hva definerer de som høyt hodemål? Jeg har født i seteleie, og da var hodeomkrets 38. Det var så høyt at de sa det var like greit at hun ikke kom i hodeleie[emoji14]
 
Jeg har fått dato for pks på termin 8.1. Starter fødsel spontant før det, skal størrelsen på barnet vurderes før det bestemmes om det blir keisersnitt. Håper alt går fint og at barnet blir der til de får skåret han ut. Hastekeisersnitt er ikke noe gøy... spydde ned mannen min ;) med planlagt keisersnitt møter man fastende så det ikke skjer og man kan få barnet på brystet med en gang :)
 
Skjønner at du er skuffet, blir jo det når det man har sett for seg plutselig ikke blir sånn. Men som andre sier her så går det nok litt over etterhvert trur jeg Snakka såvidt med legen på sykehuset om det med ks og hu sa at man kan gjøre det meste utenom å løfte tungt, handleposer osv, men kan henge opp klær og ta ut av oppvaskmaskin feks. Så er ikke så satt ut av spill tenker jeg, selvom det selvfølgelig er individuelle forskjeller. Får se om hodemålet har endra seg til neste ul da
 
Hva definerer de som høyt hodemål? Jeg har født i seteleie, og da var hodeomkrets 38. Det var så høyt at de sa det var like greit at hun ikke kom i hodeleie[emoji14]
Jeg fikk bare se hvor det lå på kurven, og det var høyt over 100 percentilen. Hva det tilsvarer i cm aner jeg ikke.
 
Sniker fra mars. Jeg har hatt ett pks og skal ha et igjen nå. Har også født vag før. KS var en helt super opplevelse for min del. Selve operasjonen gikk kjempefint, og jeg kom meg mye raskere enn etter vag fødsel.
Jeg har en vag + ett ks. Hmmm vag var snilles med kroppen, men likevel ønsket jeg ks siden jeg hadde det sist. Ble avvist av kk
 
Jeg brølte etter ks når jormor hadde hånda langt oppi der for å holde fast hodet på babyen :hilarious: men jeg skjønner at du er skuffet. Men husk på at legene har lang erfaring med dette og det kommer til å gå kjempefint :happy:
 
Skulle ha ny vekstkontroll på fredag denne uka, men timen ble flyttet til i morgen. Pga mangel på leger.
Da får jeg forhåpentligvis mer svar på hva det blir til.
 
Back
Topp