Blir man normal etter revning?

Emfi

Glad i forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Revnet grad 2, føles ut som at det aldri skal bli normalt igjen og trenger noen oppmuntrende ord.. noen andre som har/hadde denne graden hvor det blir helt normalt igjen, eller vil det bli annerledes?
 
Last edited:
Ble helt normal, men det tok 3mnder ish før det ikke var ømt.
 
Er det lenge siden du fødte? Jeg ble helt fin igjen etter grad 2 pluss episiotomi (klipp), men det tok litt tid. Var på en undersøkelse litt over et år senere (for noe annet), da var alt helt tilbake til normalt. Husk å gjøre knipeøvelser.
 
Er det lenge siden du fødte? Jeg ble helt fin igjen etter grad 2 pluss episiotomi (klipp), men det tok litt tid. Var på en undersøkelse litt over et år senere (for noe annet), da var alt helt tilbake til normalt. Husk å gjøre knipeøvelser.

hehe nei, bare en uke siden
 
Jeg fikk bare grad 1, men vil si det har skjedd veldig mye fra uke 2 til 3 :) Alle sår er helt grodd, fortsatt litt ømt, men veldig mye mindre enn det var.
 
Blir stort sett ganske normalt igjen, men må gi det litt tid. :) Prøv forsiktig frem med glidemiddel om det er vondt/stramt osv. Ellers er knipeøvelser fint hvis det er motsatt, tar uansett tid.

Ellers ville jeg kontaktet lege om det ikke er bedre når det har gått noen mnd.:happy: Lege sjekker jeg gjerne der om du vil på 6 ukers kontroll etter fødsel også.
 
hehe nei, bare en uke siden

Da jeg fikk klipp (som tilsvarer det samme som grad2 fordi mn klipper over muskler/nerver) tok det hvertfall 3 uker før det ikke var ubehagelig å gå/stå lenge. Måtte også sette meg ned veldig langsomt den første uka. Det ble bra igjen :) men det tok noen måneder.
 
Med forrige barn ble det klipp og det tok 10 uker før jeg var helt fin. Tok en tur til gynokolog og hun fjernet litt arrvev som gjorde litt vondt der det var sydd.
Denne gangen: en liten rift som fikk noen sting, var helt fin etter 4 dager.
håper du blir bra snart.
 
hehe nei, bare en uke siden
Da er deg ikke så rart du føler deg litt herpa. Jeg fikk helt panikk da jeg så meg selv i speilet der nede haha. Men det kommer til å ordne seg! Jeg hadde fortsatt litt smerter ved samleie etter noen måneder, men legen skrev ut et bedøvende gelé som funket bra. Trengte den ikke så lenge før det gikk helt over.
 
Jeg fikk episiotomi ved første fødsel og ble sydd både der og i en «dyp vaginalrift» i forlengelsen av klippet. Etter fire uker var det helt grodd og jeg hadde ingen smerter eller ubehag. Hadde samleie igjen straks blødningen ga seg helt og fødte igjen nå 14 mnd senere uten at jeg revnet i arrvevet. Har ikke hatt plager etter forrige rift/klipp og nå kjenner jeg heller ingen smerter tross at jeg er sydd et par nye steder etter naturlige rifter fra andre fødsel.

Kroppen min har dog en tendens til å støte fra seg tråden som hos de fleste bare går i oppløsning. Så når såret var grodd sist, kom jeg inn etter tre og etter fire uker for å fjerne tråd som stakk ut av huden og irriterte området den stakk ut av. Jeg tok kontakt med poliklinikk for gravide, mor og barn på Haukeland som også behandler rifter. Første time på poliklinikken etter en fødsel er gratis. De bedøvet området med en spray og dro ut tråden. Dette gjorde de altså to ganger. Etter fire uker var jeg som nevnt helt friskemeldt og alt var grodd.

Alle er forskjellige, så det kan bli helt annerledes for deg, men vit at de fleste opplever å føle seg «normale» igjen. Og søk hjelp om du ikke er en av dem. Lykke til!
 
Kjente klippet i ca. 1 år. Sydde 12-15 sting og ble sydd i en time, men aner ikke grad. Ble klippet i 2 omganger. Var vondt de første ukene, ellers kjentes det stivt ut og noen ganger vondt ved sex. Trodde ved et tidspunkt at de hadde sydd feil. Ikke kjent noe etter et år. Er nå snart 13 år siden.
 
Jeg føler med deg! Fikk 3B rift, revnet alt som var unntatt lukkemusklene, + enkle smårifter her og der. Redd ting aldri blir det samme igjen
 
Jeg føler med deg! Fikk 3B rift, revnet alt som var unntatt lukkemusklene, + enkle smårifter her og der. Redd ting aldri blir det samme igjen

Huff, hvor lenge siden fødsel? Og hvordan føler du deg nå? Har heldigvis lest om folk som revner herfra til månen og blir helt bra igjen. Tar nok bare tid.. gir jo mening, selvom jeg begynner å bli ganske utålmodig
 
Sniker fra mars.
Rift grad 3a med første og ble helt tilbake til normal før jeg ble gravid med nr 2. Rift grad 1-2 denne gangen og virker som det mest er normalisert nå
 
Sniker fra mars.
Rift grad 3a med første og ble helt tilbake til normal før jeg ble gravid med nr 2. Rift grad 1-2 denne gangen og virker som det mest er normalisert nå

Hvor lang tid tok det etter 3a å bli bra igjen?
 
Hvor lang tid tok det etter 3a å bli bra igjen?
Husker ikke helt eksakt men husker jeg var på oppfølgingstime hos fysioterapeut ca 4mnd. Det er standard ved rift 3 og oppover ved sykehuset her, men timen var senere enn den skulle fordi henvisningen ikke var sendt som den skulle. Uansett: da hadde jeg ingen plager bortsett fra at jeg måtte være litt forsiktig med feks løping/jogging fordi bekkenbunnsmuskulaturen ikke var sterk nok til å unngå at jeg tisset litt på meg :shy:
Ellers var det meste greit da. Orker ikke tanken på sex på det tidspunktet men når vi etterhvert prøvde gikk det også fint så lenge vi tok oss god tid i starten.
Anbefaler og få seg en sjekk hvis man er usikker på om ting er som de skal
 
Fikk grad 2 under første fødsel, følte meg ganske herpa en god stund, men det kom seg etter noen måneder. Tror det tok ca. 3 mnd før alt ubehaget var borte. Etter andre fødsel fikk jeg bare et par sting og overfladiske rifter, kjente aldri noe til dem, og null ubehag i tiden etterpå :)
 
Back
Topp