Blir litt streng! *bilsikring*

jentami*

Elsker forumet
Svigers snakket om å kjøpe et barnesete siden de passer storesøster en del (etter eget ønske). Det må dere gjerne gjøre sier jeg, men dere får ikke kjøpe noe billig på obs bygg eller europris.
De ser på hverandre å jeg ser at de tenker "herregud!".. Nei, de hadde tenkt å kjøpe beltestol til henne, for det er jo ikke så lenge til hun er 18kg. (hun er 13kg nå) Så slapp de å kjøpe ett til igjen, snart.
Dere får ikke plassere henne i en stol fra 18kg, hun er bare 13 og mangler 5kg. Det kan ta laaang tid før hun er så tung.
Ja, det var jo så, men de stolene er mye billigere. Skulle helst ha hatt bare pute,mente han. Men hun var kanskje litt lita enda. (hun er ikke 3år enda)
Hvis der er så om å gjøre, en tusenlapp til eller fra så får vi legge i det resterende da. Det er snakk om sikkerhet her! Jeg er redd for jenta mi!

Er det virkelig så vanskelig å forstå eller?

Så kommer det: "da dere var små satt dere i isopor seter! De var godkjent de også!"

Vis de linker på nettet, og for å være på den sikre siden hadde jeg kjøpt et sete selv som de kunne ha i sin bil. Da faller de ikke for fristelsen til å kjøpe et billigere.

Vi bytter bare bil med de som eventuellt skal passe han :) enkelt og greit :) så vet jeg at han sitter orntlig sikkra iallefall :)

De har så liten bil at vi får ikke barnevognen til lillesøster inni den :p Men det var jo lurt :)

Var på obligatorisk glattkjøring m sikring av bil ..

kjørelærerene var heldigvis så informerte at de ga beskjed til den gruppa som var der at Billig-drit fra europris ol er IKKE trygt nok å sikre små barn i .

bare ett spørsmål.... er ikke beltestoler fra 15kg??

Aner ikke, men hun er jo bare 13.. :/

jentami* skrev:
Aner ikke, men hun er jo bare 13.. :/

Joda,skjønner det.
men lurte bare.

*Snuppo+1+1* skrev:
bare ett spørsmål.... er ikke beltestoler fra 15kg??

Det er ihvertfall det jeg har liggende.

Ja, beltestolene er fra 15 kg. Men en unge på under 3 år og 13 kg skal ikke sitte i en beltestol..

Hva med å tipse dem om Britax TWE? Det har mine foreldre kjøpt, da de har flere barnebarn under 3 år :)

Haha,,ler litt..isoporseter.. =)

Når jeg var liten..hadde ikke bilene våre belter i det hele tatt..
LOL..tidene forrandrer seg =)

Høres litt ut som svigers!!
Her så kjøpte vi et bakovervendt besafesete som de kunne ha i bilen. Men jeg mistenker at de ikke strammer selene ordenltig. For "det er jo så ubehagelig å ha de så stramt da"!!!!
Jeg lot svigermor sette babyen i setet sitt i går, og hun strammet ikke skikkelig. Hun så på at jeg strammet og jeg hørte gamla ynke seg da jeg "dro til" det siste som trengtes. Da bare sa jeg: Det skal være så stramt at du kan snu setet opp ned og ungen skal ikke rikke seg en millimeter.
"Jo, ja, det er vel det selene er til. Men det ser jo så vondt ut daaaaa..."

Gamle kjerringer ass :P

Kjøp et vanlig bakovervendt sete som går til 25 kilo så er problemet løst, det passerer ho nok ikke før 5 år

Dramadama skrev:
Høres litt ut som svigers!!
Her så kjøpte vi et bakovervendt besafesete som de kunne ha i bilen. Men jeg mistenker at de ikke strammer selene ordenltig. For "det er jo så ubehagelig å ha de så stramt da"!!!!
Jeg lot svigermor sette babyen i setet sitt i går, og hun strammet ikke skikkelig. Hun så på at jeg strammet og jeg hørte gamla ynke seg da jeg "dro til" det siste som trengtes. Da bare sa jeg: Det skal være så stramt at du kan snu setet opp ned og ungen skal ikke rikke seg en millimeter.
"Jo, ja, det er vel det selene er til. Men det ser jo så vondt ut daaaaa..."

Gamle kjerringer ass :P

Det er ikke bare ungene som skal ha stramt belte men vi vokse også, veldig få som faktisk strammer beltet over hoftene og sørger for at det sitter stramt nok..

Er det løst rundt  vil effekten være mye dårligere for oss også! Ved kollisjon strammes de riktignok men beste er å ha det godt og stramt fra starten av

Hehe, høres ut som mine foreldre! Pappa ringte og var kjempefornøyd med å ha kjøpt et bilsete til 499;- på Europris Lurte på om han skulle kjøpe et til oss også, så vi kunne ha et i hver bil. NEITAKK! Og gjett om han ble pottesur, de skjønner det virkelig ikke. Vi lever jo, og vi hadde ikke bakovervendte seter og fancy utstyr. Merkelige greier....!

Håper de forstår hvor viktig sikkerhet i bil er. Vis til linker, tester av barneseter, Trygg Trafikk.

Når foreldrene mine skulle kjøpe sete å ha i sin bil, så måtte vi være med. For som mor sa, de ante ikke hva som var bra eller ikke, men det gjorde vi. Så de kjøpte Britax Mulitetch, likt det setet vi hadde.

Svigers kjøpte ikke sete, siden de bor i gata nedenfor. Kjøpte bare forankringsseler, så var det lite stress å flytte setet over når de trengte det.

Nå sitter guttungen i beltestol, så nå er det null problem å flytte over uansett hvilken bil han skal sitte i.

Er så glad for at begge sett med besteforeldre forsto hvor viktig det var for OSS at guttungen var trygg i bilen.

Virker av og til som om de tenker mest på hvordan det var når de hadde barne små, men tidene forandrer seg jo så de må følge med på utviklingen denne foreldregenerasjonen vår:) De kan jo bare låne med setet ògså da hver gang de passer. Slik gjør vi det her:)

Her kunne nok svigerforeldrene min gjort/sagt det samme. Før vi skulle bytte fra babysetet sa de gang på gang at Obs hadde skikkelige seter til en mye billigere penge enn andre steder.
Vi hadde allerede bestemt oss for at bilsikring er ikke noe vi skal spare penger på, så det kom jo aldri på tale å kjøpe det de hadde på Obs, uansett hvor skikkelig det ut til å være!. Men på grunn av at jeg ikke føler de er kritiske nok til hva vår unge (og andre unger i familien som forøvrig sitter i type Obs-sete) sitter i i bilen deres, kjøpte vi et Britax Two way elite som besteforeldrene skal bruke:) Så vet vi han er skikkelig sikra hvertfall:)

beltestol er godkjent fra 15 kg og ikke 18.
men det kan hende det er lenge til hun er 15 kg også ja. ville lånt bort setet mitt fram til hun var 15 kg og latt de kjøpe en beltestol da.

Hørtes kjent ut...bare at det gjelder mine Engelske svigerforeldre. De har et beltesete til et annet barnebarn og mente at det kan vi plassere babyen vår i når vi kommer til England for å besøke de.......kommer ikke på tale!!!! Da skal jeg heller dra med et sete fra Norge så jeg er sikker på at vår kommende snuppe er trygg der borte også.

Back
Topp