Blir lett gravid, men har mista to ganger på rad

Kloppen

Andre møte med forumet
Nå er det en uke siden(torsdag) jeg gikk på privat TUL bare for å sjekke at det denne gangen skulle være liv i magen slik at jeg kunne slappe av på ferie. Jeg hadde en SA i uke 11(10+5) i august og var veldig spent og trodde virkelig det hadde gått bedre denne gangen. På ultralyden kunne de ikke se noe annet enn en fostersekk og plommesekk, ingen foster. Jeg ble helt satt ut for hadde så sinnsykt mye symptomer med kvalme, leddbåndsmerter og trøtthet.. Jeg fikk time på sykehuset på mandag og de kunne konstatere det samme.. ingen sjans for at jeg kunne være kortere på vei heller.. så ble tilbydd cytotec eller å vente og se om det skulle komme igang av seg selv.. jeg valgte tabletter - med blandede følelser etter å ha lest her inne om hvor jævlig det kan være. Men min forrige SA var virkelig fryktelig vond så tenkte at det ikke kunne bli verre enn det så jeg valgte tabletter.. tok de på mandag og har blødd og hatt smerter siden da..
Jeg forstår jo at dette er vanlig, men mistenker at også min første SA egentlig var tom fostersekk da det ikke kom ut noe som lignet et foster.. hvor vanlig er det å ha to bo etter hverandre og hva skyldes det egentlig? De kalte sett for MA på sykehuset, mener vel ikke det når det ikke er noe foster der?Prøver å se på nett men syns ikke jeg finner gode artikler. Skal sies at jeg har en datter fra før og har da altså blitt gravid på første forsøk tre ganger.. jeg blir jo lett gravid, men er nå redd jeg ikke skal kunne få en lillesøster eller lillebror til jenta mi.. hva kan være galt? Hva bør jeg gjøre?
 
Først av alt - stor klem til deg [emoji173]️ - fælt å lese om at du opplever dette for andre gang på kort tid [emoji22]. Gyn kaller vel dette for MA fordi kroppen ikke selv oppdaget og kvittet seg med noe som åpenbart ikke var levedyktig. Kan ikke si noe om hva du opplevde forrige gang du mistet. Det er ganske vanlig at graviditeten stopper opp tidlig, men at kroppen ikke oppdager det før mange uker senere. Hvis det var tilfelle hos deg, vil en SA selv såpass seint som det du opplevde, ikke gi abortprodukter som ligner et foster, fordi det er så bittelite.

Det er vanskelig å si om noe er galt. Sannsynligvis har du bare uflaks, siden du lett blir gravid og har et barn fra før. Utredning offentlig får man ikke før etter tre aborter... Du kan evt be om utredning hos privat gyn hvis du er bekymret.

Håper du får en ny spire veldig snart - og at denne sitter helt til mål!! Ønsker deg masse lykke til [emoji1303]
 
Takk for gode ord krølle <3 det føles enda litt uvirkelig, trodde jo ikke det skulle skje igjen og er overrasket over at reaksjonene mine har vært såpass sterke.. tenker jeg ellers er ganske robust følelsesmessig (det har dog forandret seg mye etter at jeg ble mamma) og har en jobb som krever at jeg er i balanse selv så er virkelig ikke enkelt når man er så "kort" på vei. Det virker ikke som at så mange skjønner hvor omveltende en slik opplevelse er, har hatt sykemelding denne uken, men tror sjefen forventer å ha meg tilbake på mandag.. Jeg tror nok jeg skal komme meg igjen, men neste gang vil jeg nok forsøke å få ultralyd tidligere og kanskje slippe å betale 1400 for det.. vet noen reglene på det. Kan man få tidlig ultralyd selv om man bare har mistet to ganger?
 
Takk for gode ord krølle <3 det føles enda litt uvirkelig, trodde jo ikke det skulle skje igjen og er overrasket over at reaksjonene mine har vært såpass sterke.. tenker jeg ellers er ganske robust følelsesmessig (det har dog forandret seg mye etter at jeg ble mamma) og har en jobb som krever at jeg er i balanse selv så er virkelig ikke enkelt når man er så "kort" på vei. Det virker ikke som at så mange skjønner hvor omveltende en slik opplevelse er, har hatt sykemelding denne uken, men tror sjefen forventer å ha meg tilbake på mandag.. Jeg tror nok jeg skal komme meg igjen, men neste gang vil jeg nok forsøke å få ultralyd tidligere og kanskje slippe å betale 1400 for det.. vet noen reglene på det. Kan man få tidlig ultralyd selv om man bare har mistet to ganger?

Du kan få tidlig ultralyd bare av å miste én gang, eller til og med uten å ha mistet, bare fordi du er bekymret! Be fastlegen om henvisning med én gang du blir gravid neste gang!!

Tror det er viktig å ta seg tid til sorgarbeidet. Er ikke mange dager man skal ha positiv test, før drømmene og planene er på plass. Og uansett hvor kort man var på vei, vil man alltid ha et barn for lite... Jeg trodde jeg taklet det helt fint. Tenkte at jaja, det var nok ikke levedyktig, like godt at det skjedde såpass tidlig. Fikk utskraping som gikk fint rent fysisk. To dager etter fikk jeg en skikkelig nedtur og bare gråt ustanselig... Ble heldigvis bedre etter hvert. Var sykemeldt to uker.

Det er helt umulig å sette seg inn i hvordan det oppleves å miste et ønsket barn, uten å ha opplevd det selv...

Ta vare på deg selv!! [emoji173]️
 
Takk for at du deler. <3Erfarer at det er ganske ensomt å stå i dette, og at det kan være vanskelig å sette ord på. Når man i tillegg går rundt med alle symptomene fremdeles, men vet at det ikke skal komme noen belønning denne gangen.. det er litt av en Berg-og-dalbane! Gruer meg til jobb på mandag, og til å prøve igjen.. håper kroppen fikser seg raskt!!
 
Har akkurat vært gjennom det samme..ferdig med cytotec kuren i dag..hadde bare en tom plomme sekk og ikke noe inni. De sa den hadde rar form. Lurer også fælt på hvorfor dette skjer med meg, har lurt på om det er alder, dårlige egg, eller lignede. Har 3 barn da, så vet jo jeg kan bli gravid.. men huff.. dette har jeg ikke lyst å være igjennom så mange ganger. Har en SA i januar 16 og nå denne MA. Fikk en gutt i oktober 16, så ble gravid med en gang etter SA en.
 
Det var trist å høre håpe2018.. skulle også gjerne ønsket et svar på hvorfor, men virker som det er vanskelig å finne ut av. Gikk kuren bra da? Jeg har hatt vondt og blødd mye i ei uke nå, håper det gir seg i morgen.. jobb på mandag:/
 
Det var trist å høre håpe2018.. skulle også gjerne ønsket et svar på hvorfor, men virker som det er vanskelig å finne ut av. Gikk kuren bra da? Jeg har hatt vondt og blødd mye i ei uke nå, håper det gir seg i morgen.. jobb på mandag:/
Joda tror det har gått bra, men har ikke tatt sånn kur før, så vet jo ikke helt om hvordan det skal være.. men tror det gikk bra. Får se om jeg hører med gyn om jeg kan komme inn å se om alt er ute.. vil ikke gå i evigheter å vente om den kuren virka. Har blødd en del i dag, nesten så æ syns det var mer klumper i dag enn i går.
På sykehuset sa han bare.. nei gammel det er du ikke, men sjansen for abort øker jo noe med årene.. håper at æ slipper dette igjen.. liker ikke tabletter i det hele tatt fra før av..
 
Jeg ser du har fått mange fine råd og gode ord, men kanskje du skulle tatt en tur til gyn, kanskje det er noe sånn progesteronstøtte eller noe lignende du trenger. Jeg er ikke lege så jeg vet ikke, men det er jo som Krølle sier lengre oppe at du må jo ha tre aborter :( før du får utredning i offentlig. Men du kan jo gå privat.
 
Nå er det en uke siden(torsdag) jeg gikk på privat TUL bare for å sjekke at det denne gangen skulle være liv i magen slik at jeg kunne slappe av på ferie. Jeg hadde en SA i uke 11(10+5) i august og var veldig spent og trodde virkelig det hadde gått bedre denne gangen. På ultralyden kunne de ikke se noe annet enn en fostersekk og plommesekk, ingen foster. Jeg ble helt satt ut for hadde så sinnsykt mye symptomer med kvalme, leddbåndsmerter og trøtthet.. Jeg fikk time på sykehuset på mandag og de kunne konstatere det samme.. ingen sjans for at jeg kunne være kortere på vei heller.. så ble tilbydd cytotec eller å vente og se om det skulle komme igang av seg selv.. jeg valgte tabletter - med blandede følelser etter å ha lest her inne om hvor jævlig det kan være. Men min forrige SA var virkelig fryktelig vond så tenkte at det ikke kunne bli verre enn det så jeg valgte tabletter.. tok de på mandag og har blødd og hatt smerter siden da..
Jeg forstår jo at dette er vanlig, men mistenker at også min første SA egentlig var tom fostersekk da det ikke kom ut noe som lignet et foster.. hvor vanlig er det å ha to bo etter hverandre og hva skyldes det egentlig? De kalte sett for MA på sykehuset, mener vel ikke det når det ikke er noe foster der?Prøver å se på nett men syns ikke jeg finner gode artikler. Skal sies at jeg har en datter fra før og har da altså blitt gravid på første forsøk tre ganger.. jeg blir jo lett gravid, men er nå redd jeg ikke skal kunne få en lillesøster eller lillebror til jenta mi.. hva kan være galt? Hva bør jeg gjøre?


Hei!
Leit at du har mistet igjen :/
Historien din høres litt lik ut som min!
Hadde en sa i uke 12 i juni, noe som var svært brutalt.. jeg hadde mensen 2 ggr og så ble jeg gravid igjen! NÅÅ måtte det da gå bra? Nei det gjorde det ikke, ny abort i uke 8.. dette var i oktober.
Nå er jeg rimelig sikker på at jeg er gravid på nytt, har masse symptomer + mensen har ikke kommet enda. Har ikke turt å ta test enda, men skal i mrg tidlig.
Siste gang jeg var på sykehuset fikk jeg resept på crinone (progesteronstøtte) og albyl-e. Dette er vel det som først prøves etter 3 aborter, men jeg fikk da jeg spurte. Legen mener det bare er uflaks da jeg hadde et sv skap uten problemer og fikk et barn for 2 år siden.
Jeg vet ikke hva jeg tror selv, men kommer hvertfsll til å hente ut crinone hvis jeg får bekreftet mistankene mine i mrg.

Det er tøft når det står på, men man må bare prøve på nytt!
Jeg håper det er min tur nå <3
Og så håper jeg det blir din tur veldig snart og at du kommer helt i mål med baby på brystet <3
 
Back
Topp