Blir ikke mett av morsmelk

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
For 1.5 time siden slukte lillegutt en flaske med 220 ml pumpet morsmelk. Nå våknet han igjen og var vill av sult. Han slukte 180 ml mme nå og sovnet. Dette har jeg sett tendensen til i det siste. Han er veldig sulten og spiser ganske ofte. Før kunne det gå 3 timer mellom måltidene. Nå går det maks 2. Jeg skjønner ingenting. Jeg har sett at det er mindre fett i melken nå enn det var før. Før la det seg et lag med fløteaktig melk på toppen av flaskene med pumpemelk. Nå er det nesten ingenting. Vurderer sterkt å gå over til mme. Jeg får ikke til å amme lenger. Lillegutt bare tygger på brystknoppen. Det er veldig vondt. Tror det er tenner rett under overflaten. Har pumpet en stund, men han sluker tomt det jeg får ut. Jeg får ut mellom 160 og 240 ml når jeg pumper. Så det er jo nok melk. Men han blir bare ikke mett:( Tingen er at det gjør vondt å ikke gi han morsmelk mer. Føler at jeg tar fra han en viktig næring hvis jeg avslutter nå :(

Huff, forstår godt hva du mener:( Sender deg en kjempeklem (vet ikke hvordan jeg lager hjerte lenger). Men, har du fått snakket med noen på HS? Leste ett sted at mm kan endre seg etterhvert og om han er så sulten så er det nok det som har skjedd. Kanskje prøve MME eller grøt? Mm er det beste, men aller best er det at lille blir mett.

Prøv å fokuser på hvor heldig lille er som har fått mm så lenge! Her i huset mistet jeg melka etter fire uker bare, synes det er kjipt. Men har valgt og fokusere på fire uker med mm er bra, nå er det jo uansett ikke lenge til man innfører litt fast føde og mm trappes ned. Og jeg vil tro det er bedre for lille med mer sammenhengende søvn på sikt også?

Me har det slik her også (eg ammer), lillegutt blir rett og slett ikke så mett lengre! Så me begynte med grøt i går(han er 4 mnd på tirsdag), og me gir mme 1-2 ganger om dagen, så får me se fremover om grøten gjør han litt mere mett..syns det e så dumt at han(og eg!) ikke får så mye sammenhengende søvn..

Huff, forstår godt hva du mener:( Sender deg en kjempeklem (vet ikke hvordan jeg lager hjerte lenger). Men, har du fått snakket med noen på HS? Leste ett sted at mm kan endre seg etterhvert og om han er så sulten så er det nok det som har skjedd. Kanskje prøve MME eller grøt? Mm er det beste, men aller best er det at lille blir mett.

Takk <3 Jeg tenkte å prøve å få time hos HS til uken. Jeg håper egentlig på helsesøsters velsignelse på å slutte med mm. Syns dette begynner å bli styrete. Nå er vi inne i en travel periode med jul. Han er jo straks 4 mnd. Jeg har begynnt å gi han litt grøt. Bare smaksprøver. Han gaper som en fuglunge stakkars. Så sulten er han.

Prøv å fokuser på hvor heldig lille er som har fått mm så lenge! Her i huset mistet jeg melka etter fire uker bare, synes det er kjipt. Men har valgt og fokusere på fire uker med mm er bra, nå er det jo uansett ikke lenge til man innfører litt fast føde og mm trappes ned. Og jeg vil tro det er bedre for lille med mer sammenhengende søvn på sikt også?

Det du sier her er så utrolig sant. Og det er viktig å fokusere på den måten. Jeg tror det blir løsningen min og. Vi kan ikke ha det slik som vi har det nå. Jeg føler at jeg forer gutten på vann. Han sover bedre etter en flaske med mme. Han sover ikke hele natten, men lengre sammenhengende uansett. Så ja, 4 mnd med mm er bedre enn ingen <3

Me har det slik her også (eg ammer), lillegutt blir rett og slett ikke så mett lengre! Så me begynte med grøt i går(han er 4 mnd på tirsdag), og me gir mme 1-2 ganger om dagen, så får me se fremover om grøten gjør han litt mere mett..syns det e så dumt at han(og eg!) ikke får så mye sammenhengende søvn..

Vi har og begynt å gi litt smaksprøver på grøt. Lillegutt har ikke reagert negativt på det. Og han sluker det. Storesøster brakk seg lenge før hun begynte å akseptere fast føde. Men lillegutt smatter det i seg. Jeg har lyst til å prøve å gi han litt velling. Kan prøve med en flaske mm og blande i litt grøtpulver på kvelden. Hvis ikke det funker så blir det mme framover.

Når du pumper så får du ikke ut like mye som babyen får ut. Men du er jo kjempeheldig som får ut så mye, det er jo masse! Så det er jo tydelig at du har mer enn nok melk. Men det er mulig du ikke får ut den tykke melka godt nok med pumpe. Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller prøvd å amme med skjold først. Se om det hjelper på gnaginga. Med flaske får han jo ut melka raskt. Nå er han også i en stormfull periode med utvikling, så er nok mulig det er forandringene du opplever. Jeg merker det samme med jenta vår, men hun får ligge så mye hun vil på puppen. Jeg bruker skjold, så merker ikke til gnaginga, her er det mye tegn til tenner, hun putter gjerne noen fingre inn mens hun spiser for å tygge.

Men uansett, rådet er å først prøve å amme med skjold, de er billige å kjøpe. Hvis det er ille, så fortsett å pumpe og gi mme hvis du ikke har mer mm og han er sulten. Men ikke innfør faste måltider med grøt enda. Da kan du skape deg selv enda flere problemer enn du har, fordi tarmen hans ikke takler det. Nå som han har fylt 4 mnd så kan du forsiktig starte med smaksprøver, ikke måltider. Tarmen må tilpasses gradvis for å klare å bryte ned maten. Så gradvis er viktig, og det er viktig å smake på litt forskjellig, frukt og grønnsaker er jo det beste selvfølgelig. Men for mye kan skape mageproblemer og forstoppelse.

Lykke til!!

Hei,

Ulempen med skjold er at du ikke får stimulert produksjonen og må pumpe.

Hvor gammelt er barnet ditt? Kan hende han har økeperiode?

Det er en flott innsats å pumpe hvert måltid syns jeg. Klapp på skulder! Har du forsøkt å supplere med MME på slutten av hvert måltid? Det gjorde vi i en lang lang periode (14 uker nå) og gjør det innimellom også. Men mini her tar ikke flaske lenger så det er litt utfordrende å gi MME.

Hei,

Ulempen med skjold er at du ikke får stimulert produksjonen og må pumpe.

Hvor gammelt er barnet ditt? Kan hende han har økeperiode?

Det er en flott innsats å pumpe hvert måltid syns jeg. Klapp på skulder! Har du forsøkt å supplere med MME på slutten av hvert måltid? Det gjorde vi i en lang lang periode (14 uker nå) og gjør det innimellom også. Men mini her tar ikke flaske lenger så det er litt utfordrende å gi MME.

Det er ikke nødvendigvis slik at produksjonen ikke blir stimulert med skjold. Det er forskjell på alle. Jeg har ammet med skjold uten problem siden fødsel, jenta mi er 4 mnd idag. Jeg har aldri pumpet for å opprettholde produksjonen. Det er tilfelle på ganske så mange som bruker skjold. Så om alternativet er å slutte pga gnaging på brystvorta og å amme med skjold, så syns jeg selvfølgelig at å teste med skjold er et veldig godt alternativ. Babyen suger fortsatt bedre enn pumpa gjør. Med eller uten skjold...

Sniker litt her. Men har du vært i kontakt med ammehjelper? Sjekk ut ammehjelpsgruppa på fb :) Hvis lille får mme vil han die mindre/sjeldnere som igjen fører til mindre melk hos deg. Og melka mister ikke plutselig næring altså. Uansett, du gjør en kjempejobb. Det viktigste er jo tross alt å være tilstede for babyen sin :)

Edit: ser du får ut veldig mye melk, kan det være overproduksjon? Hvis baby får for mye formelk vil den bli fortere sulten igjen. Det er også mye som skjer hos de små, og i perioder trenger de å die oftere. Pupp er også mye mer enn mat :)

Last edited:
Det er ikke nødvendigvis slik at produksjonen ikke blir stimulert med skjold. Det er forskjell på alle. Jeg har ammet med skjold uten problem siden fødsel, jenta mi er 4 mnd idag. Jeg har aldri pumpet for å opprettholde produksjonen. Det er tilfelle på ganske så mange som bruker skjold. Så om alternativet er å slutte pga gnaging på brystvorta og å amme med skjold, så syns jeg selvfølgelig at å teste med skjold er et veldig godt alternativ. Babyen suger fortsatt bedre enn pumpa gjør. Med eller uten skjold...

Det har nemlig ikke vært tilfelle for de jeg vet om som har ammet med skjold. De har måttet pumpe ved siden av for å øke produksjonen sin, men sikkert forskjell fra person til person også. Noen føler de har god effekt av å legge inn noen pumpeøkter for å øke produksjonen ved siden av ammingen, mens andre merker kun marginale forskjeller.

Vi har og begynt å gi litt smaksprøver på grøt. Lillegutt har ikke reagert negativt på det. Og han sluker det. Storesøster brakk seg lenge før hun begynte å akseptere fast føde. Men lillegutt smatter det i seg. Jeg har lyst til å prøve å gi han litt velling. Kan prøve med en flaske mm og blande i litt grøtpulver på kvelden. Hvis ikke det funker så blir det mme framover.

Her falt grøten også i good smak hos lillegutt :)
Me kjem nok til å gå gradvis over på mme, eg fullammet storesøster i 4 mnd, sluttet ammingen rundt ca 6 mnd, og kjenner på meg sjøl at det blir nok mye det samme denne gangen!

Takk for alle svar og tips. Løsningen her nå er å pumpe og gi på flaske. Det var løsningen i 6 mnd med storesøster. Målet mitt er mm til 6 mnd. Da skal jeg klare å pumpe i to mnd til. Jeg har sett at hvis jeg pumper i 15 minutter så kommer det et lag med fet melk på toppen. Nå er kjøleskapet fullt av pumpemelk. Føler meg veldig fornøyd. Supplerer med mme hvis han blir fort sulten igjen. Skal ta en tur på HS til uken. Jeg trenger ikke å ta opp ammingen igjen. Jeg slet med ammeteknikken. Måtte ha masse puter bygget opp. Det gjorde ammingen lite fleksibel. Misunner de som kan amme på den vanlige måten og bare legge til babyen hvor som helst. Skulle jeg ammet andre steder enn hjemme så måtte jeg hatt en søppelsekk med puter. Så flaske og pumpemelk er løsningen en stund framover. Sulten blir lillegutt av mme og desverre. Han fikk 180 ml mme i går kveld og våknet to timer senere. Var vill av sult. Så vi må nok holde ut til han får etablert litt fast føde.

Back
Topp