Blir helt overkjørt av Nav!!! Oppdatert i HI

smash

Forumet er livet
VIP
Jeg er så frustrert og lei meg!!
Jeg har vært sykemeldt i ett år, pga store smerter i kroppen.
Jeg valgte selv å jobbe en dag i uken, bare for å være litt nyttig, selvom jeg lå rett ut i 2 dager etterpå!
Jeg har ryggmargsbrokk, og fibromyalgi.
Jeg tror ikke selv at jeg har fibromyalgi, men heller leddgikt.. (jeg har også hoftedysplasi)

Jeg søkte om aap, og fikk avslag.
Skreiv en klage på avslaget, fikk ny og mer detaljert legeerklæring fra legen, og fysioterapauten min skreiv to A4 sider om smertene mine, og ho skriver at jeg HAR smerter, for det kan ho både se og kjenne!

Jeg har vært hos nevrolog, og det viser seg at hele venstre side av kroppen min har dårlig følelse. Jeg klarer ikke å kjenne om noen stryker meg på ventre lår f.eks.
Dette blei nevrologen bekymret for, og vil legge meg inn i noen dager, for å ta MR, ryggmargsprøve osv.

MEN så sier nav. Neida, du er frisk, så du får jobbe og tjene din egen inntekt.

Hvordan kan de gjøre det??! De overkjører meg helt!!!!
Burde jeg bytte saksbehandler??
Jeg får svar i morgen på om jeg får aap, for da kommer navlegen til byen jeg bor i.
Men jeg har en dårlig følelse..
Legen min har til og med ringt å kjeftet på nav.

Hva kan jeg gjøre om jeg får avslag igjen??!

-------------------------------------------------------------------------------
Da har jeg prata med nav!! Jeg FÅR penger!!! Endelig!! Jeg begynte å gråte som bare det i tlf! Endelig ordner det seg!!! Han sa jeg fikk hvertfall ut året, men sånn er det vel med aap, at man må søke ofte.
Jeg er så letta!!!!!

Har ikke noe informasjon om NAV og direkte svar på det du spør om her. Men vil først og fremst si at det er synd du føler deg overkjørt, samtidig som at jeg synes det er leit at du har så mye smerte.

Har du vært i dialog med NAV veileder å få avklart arbeidsevnen din? Det er jo ett poeng å se jobb i sammenheng med resten av livet, at en jobber og sliter seg ut slik du beskriver høres slitsomt ut. Å få avklart arbeidssituasjonen din vil jo være sentralt og kanskje også godt ved at du "lander" litt, om det er forståelig. Har du hatt noen slags form for heldøgns opphold eller andre typer utrendinger ? Du burde kanskje be NAV veilder om ett dialogmøte også, der legen din også kan delta så får du formidlet til veileder på en mer direkte måte hva som er utfordringene med støtte fra andre som arbeidsgiver, lege osv. Bare litt tankemylder i forhold til det du spør om her fra meg.

Lykke til videre :)

men har du sjekka at du har leddgikt da? 

Nimas skrev:
Har ikke noe informasjon om NAV og direkte svar på det du spør om her. Men vil først og fremst si at det er synd du føler deg overkjørt, samtidig som at jeg synes det er leit at du har så mye smerte.

Har du vært i dialog med NAV veileder å få avklart arbeidsevnen din? Det er jo ett poeng å se jobb i sammenheng med resten av livet, at en jobber og sliter seg ut slik du beskriver høres slitsomt ut. Å få avklart arbeidssituasjonen din vil jo være sentralt og kanskje også godt ved at du "lander" litt, om det er forståelig. Har du hatt noen slags form for heldøgns opphold eller andre typer utrendinger ? Du burde kanskje be NAV veilder om ett dialogmøte også, der legen din også kan delta så får du formidlet til veileder på en mer direkte måte hva som er utfordringene med støtte fra andre som arbeidsgiver, lege osv. Bare litt tankemylder i forhold til det du spør om her fra meg.

Lykke til videre :)

Ja, det er fryktelig slitsomt!!!
Jeg har ikke blitt innlagt enda, men venter på brev i posten, for det er bare en uke siden jeg var hos nevrologen.
Legen mener jeg er 100% arbeidsufør, og det har ho skrevet i papirene til nav, men jeg sier at jeg ønsker å jobbe bittelitt. Et par dager i mnd. 
Det er ikke verdt det å ligge rett ut et par dager fordi man har slite seg ut på jobb.
Det går jo utover ungene også, så jeg jobber som regel kun helger, for da er mannen hjemme og kan ta ungene. Det er jo helt ille å ha det sånn!!
Men FRISK, det er jeg!!! Er det mulig!!!
Jeg har jo røngten og sånn som viser ryggmargsbrokk og hoftedysplasi, og alikevel skal nav krangle! Idioter!!

Legen sa til meg at om jeg får avslag igjen, skulle jeg si ifra, så ville ho bli med på møte med min fysioterapaut, saksbehandleren min og navlegen!
Men det blir så ekstra mye styr!!! Jeg orker ikke mer....!! Har sloss med nav i ett år nå!
Man blir jo nesten mer sliten av det enn smertene til tider!!

Takk for gode ord! :) :)

hakkamakka skrev:
men har du sjekka at du har leddgikt da? 

Det er noe av det de skal sjekke på sykehuset når jeg skal legges inn.
Nevrologen mente jeg hadde betennelse i hele ryggen, så vet ikke om det var leddgikt ho siktet til da..

Tenker det er viktig at du går i en god dialog med NAV, selv om det kanskje er vanskelig til tider. Utredning i forhold til helsen er jo en viktig forutsetning for at de skal kunne gjøre en god jobb og samtidig ta gode avgjørelser. Det som er positivt er jo at du ønsker å jobbe det du klarer, i så måte er det jo viktig å avklare hva du kan gjøre av arbeid og hvor mye som gjør at du kan fungere stabilt både i arbeid og familieliv/fritid. Det høres ut som at avklaring kunne vært noe som hadde vært nyttig. Har du diagnose på nåværende tidspunkt eller er du under utdredning?

Hvilke begrunnelser ligger til grunn for avslaget da ?

Nimas skrev:
Tenker det er viktig at du går i en god dialog med NAV, selv om det kanskje er vanskelig til tider. Utredning i forhold til helsen er jo en viktig forutsetning for at de skal kunne gjøre en god jobb og samtidig ta gode avgjørelser. Det som er positivt er jo at du ønsker å jobbe det du klarer, i så måte er det jo viktig å avklare hva du kan gjøre av arbeid og hvor mye som gjør at du kan fungere stabilt både i arbeid og familieliv/fritid. Det høres ut som at avklaring kunne vært noe som hadde vært nyttig. Har du diagnose på nåværende tidspunkt eller er du under utdredning?

Hvilke begrunnelser ligger til grunn for avslaget da ?

Jeg har de 3 diagnosene som står i HI, men jeg skal legges inn for å sjekkes for leddgikt blantannet, og det med lav følelse på venstre side av kroppen.
Vi har mye leddproblemer i familien, og sånt er dessverre veldig arvelig:(
Begge jentene mine er født med hoftedysplasi:( Men de er bra igjen nå heldigvis etter å ha ligget i pute/skinner.

I brevet med avslag stod det bare at jeg ikke er syk, og dermed kan jobbe og ha egen inntekt..

Tror nok ett dialogmøte og vurdering om du kan få avklares i forhold til arbeidsevne hadde vært en god ide. Nå får du vel noen svar ganske snart iforhold til aap og klagen på avslaget. Om du skal bytte veileder eller ikke kan nok ikke noen andre enn du svare på.

Skjønner det må være slitsomt å være i den situasjonen. Samtidig ser det ut til at du har god støtte i lege og skal i møte med NAVlegen også. Håper du får frem hvordan du faktisk har det og at du får god hjelp fremover.

Nav forvalter jo Folketrygdloven - det gjør ikke fastlegen! Mener Nav at du ikke fyller inngangsvilkårene for AAP med nedsatt arbeidsevne i en ikke uvesentlig grad så hjelper det ikke om legen din mener at du gjør det. Hadde det vært opp til mange av fastlegen i det landet her hadde enda flere av Norges befolkning gått på trygd. Mange fastleger skriver dessverre akkurat hva pasienten sier fordi de er redd for å miste pasienter. Er rådgivende lege i Nav enig i avslaget som du har fått så får du nok et nytt avslag. Men i såfall går saken din automatisk til Nav sin klage- og ankeenhet som ser på sakenndin engang til. Dessverre er behandlingstiden der 6 mnd.

Hvis du har krav på fri rettshjelp ville jeg skaffet meg advokat fortest mulig, og få advokaten til å få ut papirene dine fra nav. Med en gang de skjønner en advokat ser på saken så får pipa en annen tone, Vet om flere som dessverre måtte gå til det skritt. 
Stå på, det er ikke deg det er noe feil med, det er nav! 

Looney skrev:
Nav forvalter jo Folketrygdloven - det gjør ikke fastlegen! Mener Nav at du ikke fyller inngangsvilkårene for AAP med nedsatt arbeidsevne i en ikke uvesentlig grad så hjelper det ikke om legen din mener at du gjør det. Hadde det vært opp til mange av fastlegen i det landet her hadde enda flere av Norges befolkning gått på trygd. Mange fastleger skriver dessverre akkurat hva pasienten sier fordi de er redd for å miste pasienter. Er rådgivende lege i Nav enig i avslaget som du har fått så får du nok et nytt avslag. Men i såfall går saken din automatisk til Nav sin klage- og ankeenhet som ser på sakenndin engang til. Dessverre er behandlingstiden der 6 mnd.

Ja, dette vet jeg jo, men jeg ER syk! Jeg har jo røngten og sånn for å vise det.
Hva mer av "bevis" trenger de liksom!
Bare ryggmargsbrokk er fryktelig smertefult!! Det er noe alle leger vet!!
Jeg har ikke sagt hva fastlegen skal skrive, ho skriver det ho har funnet selv, hvordan prøvene mine er osv.

Bao skrev:
Hvis du har krav på fri rettshjelp ville jeg skaffet meg advokat fortest mulig, og få advokaten til å få ut papirene dine fra nav. Med en gang de skjønner en advokat ser på saken så får pipa en annen tone, Vet om flere som dessverre måtte gå til det skritt. 
Stå på, det er ikke deg det er noe feil med, det er nav! 

Man må nesten gå så langt ja!! Jeg VET at jeg har krav på aap!!
Jeg er syk, og jeg er under behandling og videre utredning for å finne ut enda mer!
Og det er jo det aap er til for!

smash skrev:

Looney skrev:

Ja, dette vet jeg jo, men jeg ER syk! Jeg har jo røngten og sånn for å vise det.
Hva mer av "bevis" trenger de liksom!
Bare ryggmargsbrokk er fryktelig smertefult!! Det er noe alle leger vet!!
Jeg har ikke sagt hva fastlegen skal skrive, ho skriver det ho har funnet selv, hvordan prøvene mine er osv.

Men diagnoser eller røntgenfunn i seg selv sier ingenting om funksjonsevnen. Det er det kun arbeidsutprøving som kan gjøre. Dette må du ganske sikkert igjennom før de tar noen flere beslutninger. At du kun kan jobbe et par dager i måneden, i den jobben du har nå, er sikkert riktig. Men NAV vil selvsagt teste ut arbeidsevnen din i mye større grad og på ulike måter. Det er normalen før man innvilges slike stønader. Har selv vært gjennom uttallige tiltak tross alvorlige diagnoser samt MR-funn/røntgenfunn/blodprøvefunn, fordi nettopp diagnoser ikke sier noe om funksjonsevnen min. Skjønner at det er stressende, men sånn skal og må systemet fungere.

Men AAP er jo arbeidsutredning og utprøving. Derav navnet Arbeidsavklaringspenger Hvis man får avslag på AAP, så får man jo avslag på utprøving gjennom Nav da. Det er jo ikke uføretrygd hun snakker om her!

Synes du har fått noen gode råd i tråden. Jeg har desverre ikke så mye og komme med, annet enn lykke ønskninger på veien!

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Men AAP er jo arbeidsutredning og utprøving. Hvis man får avslag på AAP, så får man jo avslag på utprøving gjennom Nav da. Det er jo ikke uføretrygd hun snakker om her!

Synes du har fått noen gode råd i tråden. Jeg har desverre ikke så mye og komme med, annet enn lykke ønskninger på veien!

Ja, så det nå. Regner med du må gjennom en rekke tiltak, smash, og AAP er nok riktig stønad i ditt tilfelle.

Jeg synes det er helt utrolig at du faktisk har fått avslag på AAP. Du skal jo helt klart ha det for å utrede arbeidsevne og finne ut hvor mye du kan! Jeg fikk AAP på "svakere" grunnlag enn det der! Her var det ingen røntgenbilder eller noe som kan bevise at jeg har vondt. Det eneste de går på er at jeg har blitt utredet av spesialister som sier at sånn er det.

Ikke gi deg! Du har rett på dette her! 

Surita skrev:
Jeg synes det er helt utrolig at du faktisk har fått avslag på AAP. Du skal jo helt klart ha det for å utrede arbeidsevne og finne ut hvor mye du kan! Jeg fikk AAP på "svakere" grunnlag enn det der! Her var det ingen røntgenbilder eller noe som kan bevise at jeg har vondt. Det eneste de går på er at jeg har blitt utredet av spesialister som sier at sånn er det.

Ikke gi deg! Du har rett på dette her! 

Syns også det er helt på tryne at jeg fikk avslag!
Har gått uten penger i snart 8 uker, og vi satt jo en stund uten internett og tv fordi vi ikke hadde penger..
Og vi har en haug med purringer:( Skjønner ikke åssen vi skal klare det økonomisk om jeg ikke får aap.
Nav sa at om jeg får avslag igjen, så må jeg gå på arbeidsledighetspenger.
Jeg har jo ikke problemer med å få meg jobb!!!!!! Men kroppen klarer ikke mye!!

Ei venninne av meg gikk på aap.
Så sa ho til meg: Nå har jeg mista aap for jeg har jobba så mye. Men det går bra, for jeg har jo aldri hatt bruk for de uansett..

WAHT??!

Frk. Tvert I. Mot skrev:
Men AAP er jo arbeidsutredning og utprøving. Derav navnet Arbeidsavklaringspenger Hvis man får avslag på AAP, så får man jo avslag på utprøving gjennom Nav da. Det er jo ikke uføretrygd hun snakker om her!

Jeg går til fysio en gang i uken, og til kiropraktor ved behov, jeg skal ta brystreduskjon for å se om det kan hjelpe litt på smertene i nakke/skuldre og jeg skal legges inn på sykehuset.

Så jeg skjønner meg virkelig ikke på avslaget!
Skal ringe nav om en times tid og jeg er så redd og nervøs!

Er du med i fagforening, så ta kontakt med de for å høre om advokat bistand derifra.

Sambo hadde yrkesskade, og fikk avslag på yrkesskade erstatning og aap. Da var det en eller annen løk av en nav lege som satt på et kontor og hadde aldri sett på sambo, som mente at han var frisk. I hans tilfelle så var det en overlege og professor på haukeland sykehus som meldte inn skadene, men så kommer en liten allmennpraktiker på et nav-kontor som overprøver og sier nei. Han tok saken til fagforeningen som satte advokaten sin på saken, og etter det så snudde nav helt, og oppgraderte graden av yrkesskade.

Så ikke gi deg!!!

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Jeg går til fysio en gang i uken, og til kiropraktor ved behov, jeg skal ta brystreduskjon for å se om det kan hjelpe litt på smertene i nakke/skuldre og jeg skal legges inn på sykehuset.

Så jeg skjønner meg virkelig ikke på avslaget!
Skal ringe nav om en times tid og jeg er så redd og nervøs!

Back
Topp