blir foreldrepenger regnet fra?

enogtosmå

Gift med forumet
blir foreldrepenger regnet fra grunnlønna eller lønnsslipper? grunne for at jeg spør er at sambo har en ok grunnlønn, men han tjener mest på overtiden.

spirrevippvipp skrev:
blir foreldrepenger regnet fra grunnlønna eller lønnsslipper? grunne for at jeg spør er at sambo har en ok grunnlønn, men han tjener mest på overtiden.

Lønnslippene. Foreldrepengene skal representere lønna du får, slik at du ikke skal tape noe på å ha perm.

Gjennomsnittet av den faktisk utbetalte lønna de seks beste av de siste ti månedene før permisjonsstart.. :)

KristineBirgitte skrev:
Gjennomsnittet av den faktisk utbetalte lønna de seks beste av de siste ti månedene før permisjonsstart.. :)

Tull og tøys.....Dette stemmer IKKE, dette godet har KUN de som mottar dagpenger i opptjeningstiden. Reglene er som følger : har man fastlønn går du ut fra de siste 4 ukene, har man variabel inntekt regnes et snitt over siste 3/6/9 mnd. Hvilket tidsrom som legges til grunn finnes ingen fasit på - men summen man kommer frem til skal på best mulig måte representere den inntekten man taper ved å gå ut i permisjon..

Når det gjelder overtid tror jeg det IKKE skal regnes med i grunnlaget iflg dette:

sakset fra www.nav.no (foreldrepenger beregnes fra samme grunnlag som sykepenger for de som måtte lure på det)

Sykepenger fra arbeidsgiveren

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, det vil si den gjennomsnittlige ukeinntekten din      i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder      eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene,      regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse,      diett og lignende regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.  

Hos meg regna de snitet på alle lønnslippene mine (jeg hadde 2 jobber der jeg tjente godt). Var ikke i jobb siste mnd før permisjonen startet, men ulønnet ferie så da regna de snitt av de 6 beste av de 10 siste mnd. All overtid osv SKAL regnes med. Hvis ikke så må dere krangle på det. Dere skal ikke tape økonomisk på at en av dere skal ha permisjon.

Back
Topp