Blir dette å kalle opp igjen?

Havrekjeks

Blir kjent med forumet
Jeg og samboer er enige om at vi ikke skal kalle opp igjen noen av flere grunner. Favorittnavnet mitt er ganske likt mellomnavnet til min bestefar, men det mellomnavnet ble aldri brukt.
Han het Magnus Ivar

Jeg vil kalle gutten Iver

Blir det automatisk å kalle opp igjen når navnene er litt like?

For meg er det å kalle opp å bevisst velge navnet til en annen person, med tanke på den personen. I ditt tilfelle tenker jeg ikke at det er det. Tror du andre kommer til å reagere på at det ligner og ikke like det?

Iver og Ivar er jo to forskjellige navn. Og om dere sier han ikke er oppkalt så må vel det være greit for andre.

Jeg er enig med Lykketreff, hvis man kaller opp så er det en bevisst handling. Om man velger et navn som allerede er i slektstreet bare fordi det er fint så kan vel ikke det være feil heller? Men når det er sagt så er Ivar og Iver to forskjellige navn i min bok og ikke oppkalling. For meg er oppkalling bevisst bruk av et likt navn for å hedre forfedre eller slektninger, vet at noen også ser på omskriving av navn som oppkalling. F.eks bare det å bruke lik forbokstav. Så her er det store forskjeller på hvordan man ser på den saken.

Back
Topp