Blir det en nr 2? (PCOS)

Reiret

Glad i forumet
Assistert-jentene
Julibarna 2019
Junibollene 2023
Hei, tenkte å lage en dagbok her. Håper den blir kort:angelic:

Kort om meg: Jeg er 30 år og har et barn på 2 år fra før. For et år siden startet vi prøvingen på søsken, og det har gått trått. Mistenker pcos ettersom jeg har hatt ustabile sykluser siden jeg slutta på p-pillen for mange mange år siden, og med sykluser som varierer mellom 50-90 dager er det ikke akkurat lett å treffe blink. Ikke blir det så mange prøveperioder av sånt heller. Nå begynner jeg å tvile på om det i det hele tatt kan gå, men lever fortsatt i håpet. De siste månedene har vi vært opptatt med flytting, så har tatt litt pause fra all testingen etter el, men nå.. nå skal det skje-på et eller annet vis. Har utsatt å søke hjelp ettersom jeg ikke har fastlege. Har stått på venteliste i 3-og der står jeg fortsatt, men nå har jeg tatt kontakt med en fertilitetsklinikk og håper at det kan gi oss et dytt i riktig retning:D
 
Status:
Er i 5 PP(starta i juni i fjor). Er nå på CD 52, og har de siste dagene hatt murringer i magen. Det kan være eggløsning, kroppen som prøver på eggløsning?, eller hvis denne syklusen viser seg å være av den kortere sorten; TR som er rundt hjørnet. Teknisk sett kan jeg vel være gravid også, men har vel ikke helt troa på det. Dvs.. jeg tok en graviditetstest tidligere i dag, og syns jeg så en strek. Men samboer sa bare «ja, det gjør du alltid». Så. :hilarious:
 
Dette tankekjøret altså.. forrige gang ble jeg helt koko med graviditetstester og testa flere gang for dag for å sjekke at streken fortsatt kom, leste daglig statisikker for SA og ble skikkelig enspora. Da vi begynte å prøve igjen i fjor lovet jeg meg selv at jeg skulle ta det mer med ro, ikke teste før forventet mens osv, og aller helst bare la det skje som det skjer og kanskje tilogmed oppdage graviditeten i uke 7 eller noe. Men testetøsa lever i beste velgående, og nå *gleder* jeg meg til å teste som en gal igjen stresse med SA-statistikker og kvalme. Gleder meg til bekkenløsninga og kynnere og halsbrann. Altså, det var slett ingen dans på roser, men ååååååå som jeg gleder meg:woot:

Også slår tanken meg at det ikke er sikkert jeg kommer til å få oppleve det igjen, og bakken kommer i full fart og smekker meg i ansiktet. :smiley-angry017 Så kommer den dårlige samvittigheten-jeg har jo tross alt et lite mirakel fra før, kan jeg ikke bare være takknemlig for det? Er jeg bare egoistisk?:oops:

Sist klaffet det i pp1, men vi brukte ingen prevensjon de siste årene, så teknisk sett tok det 6-7 år fra jeg slutta på pillen til jeg ble gravid.. skal man bare legge alt på hylla og gi opp? Det er jo ikke egentlig noe alternativ, for vi VIL jo ha flere -så da må vi jo bare stå i det:rolleyes:

må si jeg beundrer langtidsprøvere for å holde ut, ingen ting som er mer utmattende enn å prøve på baby:(
 
Heiii - så gøy med dagbok :hello Gleder meg til å følge deg videre :) Ser det du skriver om å ha dårlig samvittighet i innlegget over her, tenkte bare jeg skulle gi et svar på dette og si at du IKKE er egoistisk! Jeg tror at ønsket om å bli gravid er like stort selv om man har 0 eller 8 barn fra før. Jeg har ingen barn fra før, men jeg tar meg i å tenke at jeg burde vært mer takknemlig for alt det andre jeg har i livet mitt. Så tror at mange kan kjenne igjen tankene du har, uavhengig av hvilken situasjon man er i. Heier på deg og håper at det klaffer snart :Heartred
 
Heiii - så gøy med dagbok :hello Gleder meg til å følge deg videre :) Ser det du skriver om å ha dårlig samvittighet i innlegget over her, tenkte bare jeg skulle gi et svar på dette og si at du IKKE er egoistisk! Jeg tror at ønsket om å bli gravid er like stort selv om man har 0 eller 8 barn fra før. Jeg har ingen barn fra før, men jeg tar meg i å tenke at jeg burde vært mer takknemlig for alt det andre jeg har i livet mitt. Så tror at mange kan kjenne igjen tankene du har, uavhengig av hvilken situasjon man er i. Heier på deg og håper at det klaffer snart :Heartred
Takk for det:Heartred samvittigheten er noe rare greier. Tror kanskje jeg hadde fått enda dårligere samvittighet om jeg hadde gitt opp. Unner jo gutten min et søsken også:smiley-ashamed008
 
Okei, så jeg har ikke så mye å gå etter enda. Vet syklusdag, men ikke mer. Vært sykt irritabel de siste dagene og det har vært ømt i magen den siste uka. Det kan jo bety så mangt, men testetøsa bestemte seg for å ta en tur på apoteket for å få tak i tidligtest. Har 25mlu, men føler det er poengløst å bruke dem..
så gjett hva, jeg så strek (som vanlig:smiley-ashamed005). Denne streken er sterkere enn skyggestrekene jeg er vant med fra babyplan sine tidligtester. Syns tilogmed den har farge.. samboer påstår han ikke ser den, men tror bare han tuller.. den er da synlig? Hadde ikke de testene vært så dyre skulle jeg tatt 3-4 til for å sammenlikne, meeen har bare en og testene som er bestillt kommer ikke før over helga. Så jeg må spare den ene tidligtesten jeg har igjen. Spare. Så får vi se hvor lenge jeg greier det da:nailbiting: åååååh, hadde jeg bare visst om jeg har hatt eggløsning eller ikke.. kjenner jeg blir sykt skuffa om tanta kommer i morgen.
Fikk tildelt time hos medicus i dag, pga ferieavvikling blir det ikke før 2. august. Det føles omtrent som 10 år akkurat nå:arghh:
 

Vedlegg

  • 7616B3D1-B7FA-4C7C-B237-1291D3703099.jpeg
    7616B3D1-B7FA-4C7C-B237-1291D3703099.jpeg
    586,3 KB · Visninger: 81
  • 8DBD6534-65A4-4A66-803F-F0E429F0F1CF.jpeg
    8DBD6534-65A4-4A66-803F-F0E429F0F1CF.jpeg
    853,8 KB · Visninger: 82
Jeg har faktisk blitt litt koko. Åpna den andre testen for å sammenlikne test-strek fra i går mot ubrukt test-strek. Skyggestreken er synlig før testen er brukt:( så da er det vel bare å smøre seg med tolmodighet og vente på tantebesøk:wtf: måtte såklart tisse på testen siden den var pakka opp. Streken ble ikke noe sterkere enn hva den var fra før:( (tok også en eggløsningstest og en gtest fra babyplan. Jeg oser av selvkontroll)
Bestillt 100 eggløsningstester og 50 gtester fra amazon da, samt tidligtester fra babyplan. Så jeg er klar til neste runde. La nå bare neste runde starte snart, kjenner ikke jeg orker 40 dager til med å vente på tanta:eek: skal jeg prøve å teste etter eggløsning framover tro? Å finne eggløsning på 90 dagers sykluser er jo som å lete etter nåla i høystakken:banghead:
 

Vedlegg

  • 992F246C-5E78-4DFB-95D4-85F3732D1CA8.jpeg
    992F246C-5E78-4DFB-95D4-85F3732D1CA8.jpeg
    2,1 MB · Visninger: 61
Jeg har faktisk blitt litt koko. Åpna den andre testen for å sammenlikne test-strek fra i går mot ubrukt test-strek. Skyggestreken er synlig før testen er brukt:( så da er det vel bare å smøre seg med tolmodighet og vente på tantebesøk:wtf: måtte såklart tisse på testen siden den var pakka opp. Streken ble ikke noe sterkere enn hva den var fra før:( (tok også en eggløsningstest og en gtest fra babyplan. Jeg oser av selvkontroll)
Bestillt 100 eggløsningstester og 50 gtester fra amazon da, samt tidligtester fra babyplan. Så jeg er klar til neste runde. La nå bare neste runde starte snart, kjenner ikke jeg orker 40 dager til med å vente på tanta:eek: skal jeg prøve å teste etter eggløsning framover tro? Å finne eggløsning på 90 dagers sykluser er jo som å lete etter nåla i høystakken:banghead:

Åh, ingenting er verre enn skyggestreker :arghh: Føler så med deg! Har du testet etter eggløsning før og fått bekreftet at du har eggløsning? Jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan det må være å ha så lange sykluser som du har hatt, så håper ukene frem mot timen på Medicus går raskt :Heartred
 
:dead:
Åh, ingenting er verre enn skyggestreker :arghh: Føler så med deg! Har du testet etter eggløsning før og fått bekreftet at du har eggløsning? Jeg klarer ikke å sette meg inn i hvordan det må være å ha så lange sykluser som du har hatt, så håper ukene frem mot timen på Medicus går raskt :Heartred
Altså, jeg har hatt bare en positiv eggløsningstest i mitt liv, det var den første testen jeg noen gang har tatt-og da endte det med graviditet. Så jeg aner faktisk ikke. Flere ganger el-testene har blitt sterkere og sterkere uten å bli positiv, hvor det da typisk går en uke eller to før jeg begynner med g-stester. Så blir el testene sterkere igjen, og sånn går syklusene. Så plutselig kommer tanta. Det virker som kroppen prøver å sette i gang eggløsning men ikke får det til hver gang ig trenger flere sjanser før det skjer. Jeg liker å tro at jeg har hatt eggløsning to uker før tanta kommer, men vet jo ikke. Orker liksom ikke ha fullt fokus en hel syklus. Når skal man begynne el-testing og hvor lenge skal man fortsette liksom?:hungover:
 
Altså, jeg har hatt bare en positiv eggløsningstest i mitt liv, det var den første testen jeg noen gang har tatt-og da endte det med graviditet. Så jeg aner faktisk ikke. Flere ganger el-testene har blitt sterkere og sterkere uten å bli positiv, hvor det da typisk går en uke eller to før jeg begynner med g-stester. Så blir el testene sterkere igjen, og sånn går syklusene. Så plutselig kommer tanta. Det virker som kroppen prøver å sette i gang eggløsning men ikke får det til hver gang ig trenger flere sjanser før det skjer. Jeg liker å tro at jeg har hatt eggløsning to uker før tanta kommer, men vet jo ikke. Orker liksom ikke ha fullt fokus en hel syklus. Når skal man begynne el-testing og hvor lenge skal man fortsette liksom?:hungover:

Hm, det er i alle fall verdt å sjekke ut om det kan være pcos ut i fra det du beskriver.. Forstår såå godt at det er vanskelig å vite når man skal teste og hvor lenge. Selv om man hadde hatt ubegrenset mengde med tester tilgjengelig så må det jo være slitsomt og ikke minst altoppslukende å teste hver dag over så lang tid :wideyed: Kanskje det er verdt å prøve temping? Jeg synes det var litt slitsomt den første syklusen, men nå går det automatisk. Har på vekking hver morgen kl. 06, og jeg husker sjeldent at jeg tar tempen, men ser det på tempmåleren når jeg våkner av meg selv igjen :joyful: Det positive her er jo at du har blitt gravid før, så kanskje du bare trenger litt støtte til å få eggløsning? :)
 
Hm, det er i alle fall verdt å sjekke ut om det kan være pcos ut i fra det du beskriver.. Forstår såå godt at det er vanskelig å vite når man skal teste og hvor lenge. Selv om man hadde hatt ubegrenset mengde med tester tilgjengelig så må det jo være slitsomt og ikke minst altoppslukende å teste hver dag over så lang tid :wideyed: Kanskje det er verdt å prøve temping? Jeg synes det var litt slitsomt den første syklusen, men nå går det automatisk. Har på vekking hver morgen kl. 06, og jeg husker sjeldent at jeg tar tempen, men ser det på tempmåleren når jeg våkner av meg selv igjen :joyful: Det positive her er jo at du har blitt gravid før, så kanskje du bare trenger litt støtte til å få eggløsning? :)

Ja, i mitt hode har jeg pcos, så hadde vært fint å fått hjelp med eggløsningene. Ja, det er litt beroligende å vite at kroppen er i stand til å bli gravid, men begynner å skjønne mer og mer hvor stort lykketreff lillemann var. Trodde jo at det skulle ta lang tid sist, men det tok bare noen uker fra vi ble enige om å prøve *aktivt* til vi hadde positiv test. Tenkte derfor ikke det skulle ta såååååå lang tid denne gangen til tross for ustabile sykluser:wacky: men eggjakt ble visst ikke like lett denne gangen:hilarious:

har vurdert temping ja, men litt samme «problemet» som med el-testing, for å gjennomføre én syklus må jeg være «på» i tre måneder pluss/minus, og så god selvdisiplin har jeg ikke:laughing002 men tenker at etter timen til medicus så skal jeg prøve både testing og temping og alt annet som måtte stå i babymanualen:smiley-bounce022
 
Ja, i mitt hode har jeg pcos, så hadde vært fint å fått hjelp med eggløsningene. Ja, det er litt beroligende å vite at kroppen er i stand til å bli gravid, men begynner å skjønne mer og mer hvor stort lykketreff lillemann var. Trodde jo at det skulle ta lang tid sist, men det tok bare noen uker fra vi ble enige om å prøve *aktivt* til vi hadde positiv test. Tenkte derfor ikke det skulle ta såååååå lang tid denne gangen til tross for ustabile sykluser:wacky: men eggjakt ble visst ikke like lett denne gangen:hilarious:

har vurdert temping ja, men litt samme «problemet» som med el-testing, for å gjennomføre én syklus må jeg være «på» i tre måneder pluss/minus, og så god selvdisiplin har jeg ikke:laughing002 men tenker at etter timen til medicus så skal jeg prøve både testing og temping og alt annet som måtte stå i babymanualen:smiley-bounce022

Jaa det er sant :yuck: Håper timen på Medicus blir bra og at du får en plan for oppfølging videre :joyful:
 
PCO her også, og jeg kjenner meg veldig igjen i syklusen du beskriver.

Det kjennes ut som om tiden bare renner ut, når syklusen blir så lange. Men hvis du ble så fort gravid med nr. 1, skal du se nr. 2 sitter fort som bare det, bare du får litt hjelp med eggløsningen :angelic::happy:
 
PCO her også, og jeg kjenner meg veldig igjen i syklusen du beskriver.

Det kjennes ut som om tiden bare renner ut, når syklusen blir så lange. Men hvis du ble så fort gravid med nr. 1, skal du se nr. 2 sitter fort som bare det, bare du får litt hjelp med eggløsningen :angelic::happy:

Så hyggelig at du titter innom. Jaa, jeg håper at det bare trengs et lite dytt for å få til eggløsning:smiley-angelic001 Helt sant, tiden bare renner ut kjennes det som. Litt håpløst når andre rekker 2-3 prøveperioder når jeg bare rekker en. Også får jeg ikke gjort nooooe med det annet enn å vente. I perioder tester jeg som en gal, i andre blir jeg bare motløs og tiltaksløs. Når tanta kommer føles det helt meningsløst å skulle ta eggløsningstester, og halvveis ut i syklusen er det umulig å vite med mindre jeg HAR testa hele veien. Fyrer alltid av både el-test og g-test samtidig, hver gang jeg kjenner symptomer noe slag, men føler alt bare er på måfå. Bortkastet tid og penger:arghh:

prøver du/har du barn? :)
 
CD 56: To ulike el-tester, onestep og babyplan. Premom mener at onestep er high 0.93 og babyplan low 0.38. Vet ikke hvordan jeg skal tolke det:schocked028
 

Vedlegg

  • D5DD6006-7F07-44B1-9801-A540D189B6B2.jpeg
    D5DD6006-7F07-44B1-9801-A540D189B6B2.jpeg
    2,2 MB · Visninger: 62
Disse strimlene skal vel ikke tas på morgenurin? Ser andre tar rundt kl 10 og så igjen på ettermiddagen når det nærmer seg el?

Uansett lykke til! Har du sjekket om du kan få feks letrozol som stimulerer eggløsning? Slik at syklusen din blir kortere?
 
Hei :) Har også pcos (sykluser på mellom 30 og 50dager) og ett barn som ble unnfanget uten problemer ;) Ble gravid med nummer to ganske fort, men det endte i ma. Etter det hadde jeg sykluser på opp til 90dager. Jeg ble helt utslitt av prøvingen, fordi jeg aldri viste når vi kunne "pause". Prøvde eggløsningstester, men fikk beskjed om at de kunne gi falske positive hvis man har pcos pga et eller annet hormon som testene er sensitive for, som har svingende nivåer ved denne diagnosen. Endte opp med å henvises til gynekolog av fastlege. Hun var veldig positiv ift at vi hadde fått barn tidligere, men vi ble enige om å prøve letrozol. Jeg ble gravid etter tre runder og er nå i uke 8 :rolleyes:

Håper tiden frem mot timen går fort og at du lykkes ! Syntes selv hele prosessen var skikkelig utmattende og har vært på randen til sykemelding flere ganger. Det blir så altoppslukende å stå i .. Heier på deg!
 
Så hyggelig at du titter innom. Jaa, jeg håper at det bare trengs et lite dytt for å få til eggløsning:smiley-angelic001 Helt sant, tiden bare renner ut kjennes det som. Litt håpløst når andre rekker 2-3 prøveperioder når jeg bare rekker en. Også får jeg ikke gjort nooooe med det annet enn å vente. I perioder tester jeg som en gal, i andre blir jeg bare motløs og tiltaksløs. Når tanta kommer føles det helt meningsløst å skulle ta eggløsningstester, og halvveis ut i syklusen er det umulig å vite med mindre jeg HAR testa hele veien. Fyrer alltid av både el-test og g-test samtidig, hver gang jeg kjenner symptomer noe slag, men føler alt bare er på måfå. Bortkastet tid og penger:arghh:

prøver du/har du barn? :)

Jeg har et barn på 3år, da brukte vi 4,5 år på å bli gravide. Jeg forsøkte meg på eggløsning tester, men ga til slutt helt opp. Det blir som du sier, alt for dyrt og altoppslukende når en syklus kan vare i over 50 dager. Den gangen ble vi henvist gjennom det offentlig og tok en litt lang vei for å få hjelp. Så etter 1,5år med utredning og 6 mnd på hormoner, fikk vi time til IVF, men rett før forsøket satt den jammen av seg selv! :love7

Etter fødsel startet vi aldri på prevensjon, men startet ikke aktivt med forsøk for mer enn ett år siden heller. Oppsøkte privat gynekolog ved juletider og går nå på hormoner igjen. Da blir det plutselig mer artig å teste med eggløsningstester, for nå skjer det jo noe! Kan jo av og til kjenne det på kroppen også :thumright

Kan tenke meg at det vil gi ett nytt giv for deg også. Og kanskje er den eggløsningstesten positiv nå, også er du gravid ved timen hos gyn :angelic: mye som plutselig skjer med kroppen xsmile5
 
Disse strimlene skal vel ikke tas på morgenurin? Ser andre tar rundt kl 10 og så igjen på ettermiddagen når det nærmer seg el?

Uansett lykke til! Har du sjekket om du kan få feks letrozol som stimulerer eggløsning? Slik at syklusen din blir kortere?
Testene ble tatt ettermiddag/kveld, bare våknet og ble liggende å gruble på nattmorran:wacky: Ja, har fått time på medicus 2. august, håper det resulterer i letrozol eller noe:)
 
Hei :) Har også pcos (sykluser på mellom 30 og 50dager) og ett barn som ble unnfanget uten problemer ;) Ble gravid med nummer to ganske fort, men det endte i ma. Etter det hadde jeg sykluser på opp til 90dager. Jeg ble helt utslitt av prøvingen, fordi jeg aldri viste når vi kunne "pause". Prøvde eggløsningstester, men fikk beskjed om at de kunne gi falske positive hvis man har pcos pga et eller annet hormon som testene er sensitive for, som har svingende nivåer ved denne diagnosen. Endte opp med å henvises til gynekolog av fastlege. Hun var veldig positiv ift at vi hadde fått barn tidligere, men vi ble enige om å prøve letrozol. Jeg ble gravid etter tre runder og er nå i uke 8 :rolleyes:

Håper tiden frem mot timen går fort og at du lykkes ! Syntes selv hele prosessen var skikkelig utmattende og har vært på randen til sykemelding flere ganger. Det blir så altoppslukende å stå i .. Heier på deg!
Å, det visste jeg ikke. Det kan jo forklare en del siden nivået på testene har variert en del gjennom syklusen. Har bare tolket det som at kroppen prøver men ikke får til:hilarious:
Gratulerer så mye, så deilig at den endelig satt:Heartred også var det skikkelig oppløftende å lese, da var det tre runder med letrozol som skulle til:joyful: ble syklusene kortere med letrozol?
 
Back
Topp