Blir dere virkelig sure når dere blir rettet på? Ang. skrivefeil

mammatileijente skrev:

søteste skrev:
Har du fått med deg at jeg er konduktør? Jeg blir spyttet på, kaldt hore, rasist, Jeg får kritikk for jeg ikke alltid kan svare,. Jeg får kritikk fordi ikke busser har ankommet osv. Og nei jeg blir ikke sur eller lignende. Dette er enn del av mitt yrke, jeg er firmaets ansikt utad, jeg må tåle kritikk! Og jeg setter ekstra pris på de som kritiserer meg og etterpå forteller meg hvor fornøyd de ble da jeg tok kritikken til meg å gjør det beste for kunden. Derfor jeg valgte mitt yrke var fordi jeg liker å yte service, dette er veldig feil yrke om du ikke tåler kritikk, rettferdig som urettferdig. Er det urettferdig kritikk lar jeg det preller av, er det rettferdig tar jeg det til meg. Så nope har ikke noe problem med det. Jeg får kritikk bare jeg har på meg jobbklærna, jeg jobber i Norges mest utskjelte bedrift og det er lite i media i forhold til en dag på jobb.

Kjører du mellom Oslo og Ski ? :)

Nå har ikke jeg vært på jobb på leenge desverre. De siste årene har jeg ikke vært så mye i lokalen. Kjører mest på de litt lengere strekningene. Men har jo tatt turen innom i blandt, for skilokalen er jo den beste lokal kjøringen vi har. Synes jeg da:p

Jeg hadde nok blitt sur på meg selv om noen hadde rettet på meg, fordi jeg ikke hadde skrevet korrekt i utgangspunktet.

mammatileijente skrev:
Jeg har aldri blitt sur om noen har rettet på meg.. men kan godt skjønne at noen blir det.. for det kommer jo veeeldig ann på hvordan noen retter også.. mange sitter der på sin høye hest

Senator Malin skrev:
Jeg ser det så ofte her inne. Noen skriver noe feil og andre retter de. De som skrev feil, blir sure.

Hvorfor?! Er det ikke bra at noen faktisk lærer deg hvordan du skal skrive istedet for at du skriver samme feilen flere ganger?

Og nei, jeg snakker ikke til dere med dysleksi. 

Dette er et babyforum. Kan ikke riktig se meningen med å rette på andres skrivefeil. Man kjenner ikke personen bak skjermen, og hvordan skal en vite om den har dyseleksi eller ikke? Har sett innlegg som har dreiet seg om noe helt annet, for så å bli "snudd på hodet" av at en person heller konsentrerer seg om en annens skrivefeil.

Enkelte her inne er jo så frekke at jeg skjønner godt at folk kan bli lei seg om dem blir retta på, spesielt om det er på en ufin måte....:)

Å hvorfor skal man sitte på babyverden og rette på andres skrivefeiler?? Det begynner og vitne om kraftige fritidsproblemer :)

Nei, det blir jeg ikke, men jeg BLIR sur, dersom det er et veldig alvorlig innlegg og første svaret er "du, det skrives sånn, ikke sånn", uten noen form for medfølelse for personen i innlegget. Som da ei skrev at hun var skikkelig bekymret fordi barnet ikke vokste som det skulle, eller når noen har mistet noen (det har skjedd at folk retter der også), eller når ei fortalte om totalruptur og ble møtt med "Det heter skjede!".. Da blir jeg litt sur på deres vegne ja. Ikke på grunn av rettingen per se, men på det totale fravær på sympati og medfølelse for de som faktisk sitter og skriver..

Grønnkommode skrev:
Jeg blir ikke sur, men det er noe med måten man retter på andre også

sign!

turbo trash skrev:
Blir kjempe glad NÅR du har fått 7 svar på innlegget, men grunnen til svarene er at du brukte ordet HVEM og ikke HVILKEN... ( hadde lyst til å skrive i steden for, men vet ikke om det er et ord eller to eller om det skrives i stedet for) 

- Du mener vel HVILKET bilsete, bilsetet er ikke en person forstår du lille mongo, så nå som jeg har understreket det, så velger jeg ikke å svare på spørsmålet etter du har rettet opp heller, for det har jeg ingen interesse (stavet feil?) av for jeg ville jo bare slenge litt med leppa...

Slik føles det.

hahaha og nå ler jeg hysterisk!! Eller hy sterisk, eeelsker å dele ord ;)

Rett meg ikke, si det på den ordentlig måte! 

Rett meg, ikke si det på en ordentlig måte!

Hodeløs høne skrev:
Nei, jeg hadde ikke blitt sur om noen hadde rettet på mine skrivefeil.
Jeg verdsetter rettskriving, og prøver å alltid skrive riktig.
Hender jeg ser feil hos meg selv, men da må jeg inn og rette opp feilen. :p
Er jeg usikker på et ord hender det til og med at jeg må google det. Jeg er litt rar... :)

Det gjør jeg også... :)

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er så greit med slurv på forum, facebook o.l.
Der er det jo kun skriftspråk det går på - ikke mimikk, ikke tonefall og så videre. Hvorfor ikke skrive på det som faktisk er skriftspråk i landet? 
Mulig jeg er helt bortreist, men jeg ser faktisk viktigheten av å bevare skriftspråket vårt også - ikke forsøple det med dialektskriving, slurvefeil og særskriving gone bad.

(Den siste der var forresten veldig dårlig særskriving)

Jeg blir ikke sur, men her inne er folk sykt prippne, og hakker på småfeil i stedet for å svare på selve innlegget.Er selv ganske opptatt av å skrive rett, men henger meg ikke opp i andres småfeil! Alle kan skrive feil.
Fatter ikke at folk har så lite å gjøre at de tar et uskyldig, morsomt innlegg og lager et 3-4 sider lang diskusjon om hvordan noe skrives!
Vi lever i et land med utrolig mangen dialekter, og vi sier ting forskjellig.

Imo er dette på randen av mobbing!

søteste skrev:

Labambie skrev:
En ørliten digresjon, dere som virkelig hater å bli rettet på, hvordan er det for dere i arbeidslivet? Klarer dere å ta kritikk? 

For å si det slik da, så er jeg veldig glad jeg ikke har noen av bv brukere som sjef. Jeg har heldigvis en sjef som er omsorgsfull, forståelsesfull å gir kritikk der det trengs og ros der det trengs. Hun er ikke spydig, anser seg selv som bedre enn andre osv. Jeg tar gjerne i mot kritikk og råd, men nå sitter jeg på ett forum med mammaer som er hjemme med sitt barn eller har barn. Der vill jeg gjerne kunne dele gleder/sorger/erfaringer osv. Ikke om jeg faktisk delte et ord som ikke skulle vært delt. . Jeg bør ikke kunne sitte på bv med enn ordbok for å kunne delta på ett forum. Men tydeligvis så bør man det når man er på babyverden, her skal de aller fleste skrive perfekt bokmål eller nynorsk, for her er det mer seriøst enn i arbeidslivet. Jeg har en far som har vært direktør i ett stort firma, der de aksepterte at han hadde skrivevannsker, ikke ble han mobbet, ikke ble han kritisert og de hjalp han med å skrive riktig da han trengte det. På tross av dette har han høy utdanning og respekt på sin arbeidsplass. Hadde han blitt medlem her på babyverden, måtte han hatt ordboken i fanget for å sikre seg at alt var korrekt skrevet. Litt rart er det ikke?

Sign

Jeg vet jeg skriver feil (jeg har dysleiksi), men jeg har jobbet med det helt siden jeg fikk diagnosen og jobber mot det hverdag så om noen retter på meg er det flott for da husker jeg det gjerne til neste gang.

Ja, jeg syns man kan bli "sur" når man har skrevet noe som ikke omhandler skrivemåte, men noen må påpeke at det bare er en "n" i interessant. Ingenting annet.

Joda, man vil gjerne lære, men noen grammatikknazier burde gro seg litt sosial intelligens også.

Back
Topp