Blir barnebidraget redusert når jeg flytter sammen med en ny mann?

blomst88

Betatt av forumet
Vet noen om barnebidraget fra barnefaren blir redusert når jeg flytter sammen med en ny mann..? Vi har avtale gjennom nav :)

Trodde det var slik at da mista du den.. Mener mamma sa det, så ho ville ikke flytte før min lillebror ble 18..

nei d tvile eg på, men alt annet av alenemorstønader falle vekk itte 1 års samboerskap ;)

nei...
får du forskuddsbidrag fra nav (den usle tusenlappen..) så vil det reduseres hvis dere gifter dere eller får felles barn.

jeg har gått solid ned i inntekt etter jeg gifta meg, og bidraget fra far har økt selv om han jeg er gift med tjener ganske mye...

ikke hør på meg, mora mi tok visst feil

Pandalise: Haha, bra du tok feil! blei litt nervøs der ja, var en del å gå i minus! :p

Men okei, tusen takk for hjelpen! :)

hollys skrev:
Gjelder dette hvis vi har privat avtale også og hvordan skal vi regne ut bidraget?

ved privat avtale kan dere selv bli enige om beløpet, og du kan bruke bidragskalkulatoren på nav.no som veileder - eller dere kan velge et helt vilkårlig beløp..
jeg og bf har ikke snakket sammen på 3,5 år så vi lar nav regne ut bidragsstørrelsen og lar nav innkreving ta seg av innkreving og utbetaling...

det kan bli en marginal justering, men ikke noe svimlende beløp.

syns uansett ikke man skal la bidraget fra bf avgjøre om man skal flytte sammen med sin kjære...hehe. Uansett blir ny samboer betraktet som førsørger når samboerskapet har vart over 12 mnd. så da mister man alle alenemor tilleggene. Men da er man jo to til å dele utgifter også, så da skal man ikke ha behov for disse...

MammaMia98 skrev:

syns uansett ikke man skal la bidraget fra bf avgjøre om man skal flytte sammen med sin kjære...hehe. Uansett blir ny samboer betraktet som førsørger når samboerskapet har vart over 12 mnd. så da mister man alle alenemor tilleggene. Men da er man jo to til å dele utgifter også, så da skal man ikke ha behov for disse...

Mener dette ikke stemmer helt jeg da... for hva en eventuell samboer tjener, gjør han ikke automatisk pliktig til å forsørge samboers barn med annen mann. Barnets far plikter til å forsørge barnet, dermed vil ikke barnebidraget bli redusert, ut i fra hva jeg har forstått.

Dollface skrev:

hollys skrev:
Gjelder dette hvis vi har privat avtale også og hvordan skal vi regne ut bidraget?

ved privat avtale kan dere selv bli enige om beløpet, og du kan bruke bidragskalkulatoren på nav.no som veileder - eller dere kan velge et helt vilkårlig beløp..
jeg og bf har ikke snakket sammen på 3,5 år så vi lar nav regne ut bidragsstørrelsen og lar nav innkreving ta seg av innkreving og utbetaling...

Vi har brukt kalkulatoren til nav, men hvordan skal vi regne ut det nye bidraget isåfall? Skal jeg plusse min inntekt og mannens?

MammaMia98 skrev:

man mister ikke bidraget, det blir heller ikke redusert - så lenge det er barnefar som betaler bidraget i sin helhet. Mottar man forskuddsbidrag fra nav vil det etter 12 mnd bli beregnet i forhold til mors og ny samboers inntekt.
Gifter man seg eller får et barn med ny mann, har det heller ingenting å si fra barnefar skal betale i bidrag.. men om barnefar får samboer eller flere barn, da vil bidraget kunne endre seg fordi hans bidragsevne skal fordeles på flere barn. Får han samboer får han større bidragsevne, og skal som oftest betale mer. Men det er bidragspliktig og -mottager som må søke om endringen. Det skjer ikke automatisk fra nav sin side...

Hollys: Du trenger ikke endre bidraget selv om du flytter sammen med en ny mann. Hvis dere begge er enige om å endre det, så er det jo bare å gå litt ned på det opprinnelige beløpet - sende inn endringskjema til nav, og så ordner det seg selv.. :)

Virker ikke ut som vi trenger å forandre noe da ut i fra det du har svart til hun andre. Vi har privat avtale, men regnet det ut i fra nav sin side.

Back
Topp