Blir 3 28 juni

Guest
HAr skrevet en gang før, men har ikke fått svar. Sønnen min har språk utvikkling som en 1 åring og enkelte ord lyder som om en døv prater. Venter på hørsels test, men eg frykter for at han har trange ørekanaler på indre øre. Kva skal eg gjere?
Han er også plaget med mandlene (dem er hovne og såre), men har ikke hatt feber enda. Fastlegen min sier at han "MÅ" ha feber for å få legetime er det en regel eller er han bare sløv?
 
Jeg kan ikke hjelpe deg med alt, men håper du får svar fra helsesøster. Jeg ville bare si at du ikke må gi deg med det med legen! Jeg personlig får aldri feber når jeg har infeksjoner, betennelser eller lignende. Jeg lå hardt rammet av kyssesyken i måneder, dødssyk!, men ingen feber.... Det stemmer at feber er en standard ting å ha når man har slike ting, men det går ann å ikke få det... (og ja, jeg sliter med det samme... Blir alltid spurt "har du feber?", sier nei, og så vil de nesten ikke teste meg videre, men jeg gir meg ikke, og sier at jeg ikke pleier å få feber) Lykke til ;-)
 
Takk for svaret. Er på samme måten selv. låg rett ut en sommer med hals, øre og luftveis infeksjon, men ingen feber. Men det verste eg undrer meg over er språket.
 
Hei! Synes det er bra at du prøver å finne ut av om det er noe som hindrer spårkutviklingen til din sønn. Det er stor forskjell i barns språkutvikling, og man sergjerne at språkutviklingen går noe senere dersom barnet er flerspråklig. Jeg frostår også at din sønn har vært mye syk, og det kan også være medvirkende til at han har stagnert litt. Språkutviklingen har stort fokus på toårskontorllen på helsestasjonen. Mange helsestasjoner venter til barnet er to go et halvt år før de kaller inn til toårskontroll. Dersom sønnen din ikke har vært til toårskontroll, og dere heller ikke har fått innkalling, vil jeg råde deg til å ta kontakt med helsestasjonen og legge fram din bekymring og be om å få en time hos både helsesøster og lege. Dersom sønnen din har væske i mellomøret etter ørebetennelser, kan dette gjør at han ikke hører så godt som han ellers ville ha gjort. Det er viktig for barnet ditt og både bli forstått og å kunne forstå andre for å kune fungere sosialt. Jeg støtter deg i at fu står på for å få dette sjekket ut. lykke til! Hilsen Elin
 
Tusen takk for svaret. Vi har vert på 2års kontroll 2 ganger. En gang like etter han fylte 2 og no i februar og han har kanskje lert seg noen få ord siden den første gangen. Venter på inkalling til hørsels test, men den får han ikke før han er nesten 3. Ei veninne av meg sa at hennes sønn hadde tilbake vendene vann i indre øre, går det an? Sønnen min hyler mye og er veldi høgrøsta. Vi var inne på ØNH og dem fant bare spor etter vann på indre øre. Eg veit ikke kva eg skal gjøre lenger eg har full PPT i BHG fra høsten av, men det er langt frem i tid.
 
Hei :-)
Ville bare fortelle at min sønn har hatt gjentatte ørebetennelser helt siden han var 6 mndr.Vi har vært 2 ganger inne på ØNH allerede,samt tatt hørselstest.De fant arrdannelse på det ene øret,men godkjente hørselen.De fant ikke væske i øret.Men jeg kan ikke skjønne at en hørselstest kan vise om det er væske i øret??Han har hatt enormt mange ørebetennelser,-noe som også har medført endret humør i barnehagen.Det har vært vanskelig å oppdage ørebetennelse i en oppstartfase fordi han har språkproblemer,og fordi feberen ikke har vært avgjørende i starten.Men fordi han endrer oppførsel naturlig nok har vi søkt han inn på ØNH for 3 gang til ny vurdering for evt. dren.Iallefall må jeg mye oftere til kontroll hos lege for ørene,også når de tilsynelatende er fine.Dette må jeg nesten gjøre slik at han ikke urettmessig får stempel på seg for å ha atferdsvansker.Men jeg fikk ikke svar på om hårene i sneglehuset var berørt,og intakt.Der ble jeg helt avfeid!
Ellers syns jeg ikke det er så stor kompetanse på området auditive prosesseringslidelser.
 
Back
Topp