Blindtarmen

Mine3nydelige

Elsker forumet
Er det noen som har små barn som har fjernet den????
Og hvordan fant de ut att det var den som plaget ungen???

ORIGINAL: LovelyTwo

Jepp. De trykket nede på høyre side av magen, og såg hvordan ungen reagerte når de slapp opp trykket igjen. Da kommer det en stikkende intens smerte, og ungen krymper seg [&o] helt forferdelig. Men godt å bli kvitt den dumme unødvendige tingen [:)] Og så tar de blodprøver for å sjekke crp, osv.

Klagde ungen lenge på mage vondt?????

Lillemann måtte opereres i magen i fjor sommer, da var han 9 mnd.  Tarmene hadde gått inn i hverandre, og i tillegg hadde han en cyste i tarmen. De måtte fjerne ca 5 cm tarm, deriblant blindtarmen.  Så var jo ikke direkte den som plagde han, men han hadde syyyykt vondt i magen, kom i kramper.  Huff, mammahjertet mitt blør bare ved tanken... [:(]

Har du sjekket henne for uvi[;)]

ORIGINAL: Ferraribabe

Har du sjekket henne for uvi[;)]

Jepp var ikke det....

Jeg jobber på en slik avdeling der både barn og voksne blir operert for blant annet blindtarmen. Faktorer for å "finne ut" om det er blindtarmbetennelse er om barnet har feber, har høye infeksjonsprøver, og er distinkt øm eller har smerter nederst på hø.side av magen. Kanskje også urin-stix for å utelukke urinveis- eller nyrebekkeninfeksjon.

Overhørte en lege si en gang at når barn har vondt nederst på hø. side av magen, (er "slipp-ømme" som det kalles - dvs at det gjør veldig vondt om man klemmer inn med hånden og så slipper brått opp), har feber og infeksjonsprøvene er høye, og det ikke kommer fra urinveiene eller er lyskebrokk - da er det 99% sikkert blindtarmen. Små barn tar de ikke røntgen på for å bekrefte mistanken pga strålingsdosene. De opererer heller.

Men om du har mistanke om at barnet ditt har blindtarmbetennelse, så må du få sjekket det av en lege! Om det går så langt så den sprekker, så blir sykdomsforløpet mye lengre for barnet ditt.

Back
Topp