Blind, døv eller stum? *avstemning*

He he, jeg leste "blind, støv eller dum" og ble litt forvirret kan du si!
Jeg valgte "stum" for da kan jeg fremdeles se den fantastiske datteren min og høre stemmen og latteren hennes!

Og jeg kan bruke tegnspråk for å få frem det jeg vil si.

Tweak skrev:
He he, jeg leste "blind, støv eller dum" og ble litt forvirret kan du si!
Jeg valgte "stum" for da kan jeg fremdeles se den fantastiske datteren min og høre stemmen og latteren hennes!

Og jeg kan bruke tegnspråk for å få frem det jeg vil si.

Så det er ikke bare meg? Jeg sa det samme nårjeg spurte mannen min det samme spørsmålet. Det er bare å holde tunga rett i munnen

Hvordan ting ser ut spiller ingen rolle...
Jeg MÅ ha muligheten til å skravle og si hva jeg mener om ting, eller så hadde det klikka for meg... 
Så jeg går for blind...

Livet mitt ville blitt drastisk endret om jeg var blind, da ville jeg vært ganske ubrukelig, tror jeg.
Stum hadde vært minst ille for meg.

Tenkte på det da jeg var ute og gikk tur her om dagen..

Jeg er utrolig skvetten, så jeg kunne aldri i verden ha vært døv. Hvis jeg ikke hadde hørt at noen kom gående fort bak meg og gikk forbi meg, hadde jeg stryki med når de plutselig var rett ved siden av meg.

Å være blind er mest tungvidt, med tanke på å bevege seg rundt i verden.

Ville absolutt valgt å være stum, selvom jeg elsker å snakke! Man kommer langt med pc, mobil, post-it lapper og tegnspråk

Det her er jo som å velge mellom pest eller kolera :P
Men jeg valgte stum. Selv om jeg får ganske så panikk da jeg er forkjølet og mister stemmen litt ;) Men jeg hadde nok fått MYE MER panikk om jeg ikke hadde sett eller hørt noe. *grøss* 

Måtte nok ha blitt stum, klarer ikke helt å se for meg å ikke klare å se eller høre.
Blir man stum kan man fremdeles kommunisere med andre.

Stum, uten tvil.
Å miste en sans tror jeg er helt forferdelig.
Da blir man bra invalid.
Jeg tror man kan fungere normalt dersom man er stum, men ikke dersom man er blind eller døv.
Tenker særlig på evnen til å oppdage fare.
Ja, nå surrer vi ikke rundt i skauen med bjørner rundt oss lenger, men det er farer overalt rundt oss. Jeg vil være i stand til å beskytte barna mine.
Hadde jeg blitt blind, så hadde jeg ikke vært i stand til å ta vare på de en gang.
Å miste synet er noe av det jeg frykter mest.

Alle tingene ville vært grusomt.. Men måtte nok som de fleste andre ha valgt å bli stum, hvis jeg måtte velge. 
Min største frykt er å bli blind... BLIND.. tenk det da! Å ikke kunne se, som nok er den beste sansen vi har!!

Selv om jeg er utrolig glad i å synge, så må jeg si at jeg hadde "foretrukket" å bli stum om jeg måtte velge av de tre..

Hvis jeg MÅTTE ha valgt mellom disse tre jævelskapene, hadde det blitt stum.

Døv.

Det er interessant å lese hva dere mener om de tre alternativene, fordi jeg kjenner noen hørselshemmede som har barn, og vet hvordan de fungerer i hverdag, hva slags hjelpemidler de bruker osv. Det er fascinerende å se at de klarer seg fint i hørende verden.

Det må bli stum...

Jeg har veldig dårlig syn og vet hvordan det er å ikke kunne se (selvom jeg kan se uten linser, men alt er jo bare farger blandet i hverandre) og jeg hadde nok ikke takla å bli helt blind... hadde følt meg fanget...

Ville ikke vært døv heller... vil ha muligheten til å høre hva barnet mitt har å si til meg, høre han når han våkner om natta og ikke minst høre på musikk...

Jeg kan klare å holde kjeft så stum hadde nok vært lettest å tilvende seg

Dette er en del punkter om døves muligheter:

* Munnavlesning
* Papir og penn
* Tegning
* Mimring
* Kroppsspråk
* Tegnspråk
* Tegnspråktolk
* Bildetelefon
* Webcam
* 3G på tlf
* Tekst-TV
* Mobil og internett
* Arrangementer / treff / aktiviteter for de hørselshemmede
* Blinker til å ha i huset tilfelle noen ringer på døra, brannalarm, teksttelefon
* Bruke stemme til å rope/skrike om hjelp evt. ulykke, ran, voldtekt, drap osv.
* Er hørselssansen nede eller borte er de andre sansene forsterket
* Babyalarm med vibrator, til å ha i senga, i lomma eller på armen
* Lese og skrive, og gjøre alt som ikke krever hørsel
* Unnslipper å høre støy, bråk, babys skrik
* Høreapparat eller CI-operasjon om muligheten er der
* Ville det vært godt å skrike når man skal presse ut en baby?
* Ville livet vårt blitt forlenget dersom man lo med stemme? Hva med uten f. eks. hos de stumme som lo lydløst da?

Skal si at de døve er fulle av hjelpemidler for å tilpasse seg like bra som de hørende, ikke alltid alle er like heldige, men de er flinke til å improvisere for å finne en løsning. NAV har mange gode tilbud for å gi dem et trygt liv.

Er det noen av disse punktene som dere ikke visste om?

Back
Topp