Blighted ovum?

<3LilleTrille

Bleieskiftarbeider
Hei!
Var på lørdag 11 uker på vei iflg mine beregninger, men begynte å blø på kvelden.
Hadde hatt rosa utflod siden torsdag. Dro på legevakta søndags morgen og ble sendt videre til ultralyd på sykehuset.
Når vi kom inn tok legen en innvendig ultralyd, og fant der en morkake og to tomme fostersekker. Den ene var ca 10mm og den andre ca 13mm.
Tross alt, så syntes jeg det var bedre å se tomme fostersekker, enn å se et dødt foster inni der, så jeg tok det ganske greit.
Har ikke hatt magesmerter før like før jeg oppdaget blødningen,og smerten varte bare en kort stund.
I morges da jeg våknet hadde jeg blødd gjennom bind,truse og alt og måtte ta en håndduk mellom bena da jeg gikk til toalettet. Da kom det ut masse klumper og blod, og det rant ut et tynn stråle blod en stund.
Jeg blødde igjennom 3 store bind på 1/2 time før det kom flere klumper og det kjentes nesten ut som rier, og nå har det begynt å avta.
Er det vanlig å blø så mye?Jeg følte meg skikkelig svimmel. Jeg syntes det kom mengder ut...men det ser kanskje verre ut enn det egentlig er?
Jeg har en jente på 12 mnd og 10 dager fra før, og i det svangerskapet hadde jeg null problemer i det hele tatt. Ingen kvalme, hovne bein, hodepine eller noe, og jeg jobbet til jeg gikk i perm.
I dette "svangerskapet" var jeg ekstremt trøtt helt fra begynnelsen, kunne sove fra 7-8 om kvelden til 9-10 om morgenen, og fremdeles være trøtt.
Er det større sjangse for å oppleve noe slikt igjen, siden jeg nettopp har hatt det?
Hvor vanlig er en slik "graviditet"?
Hvor lang tid bør det gå før vi kan prøve på nytt?
Hvor ble det av fostrene, siden fostersekkene var tomme, eller har det noen gang vært fostre der i hele tatt?
Skal på kontroll ultralyd på mandag(om 1 uke) for å se at alt er kommet ut.

Tusen takk om du svarer meg, det ble kanskje litt mange spørsmål! :)
 
Huff så trist :( opplevde det samme når jeg var 11+4uker. Er rett over en uke siden nå. Er derfor litt nysgjerrig på svarene her :)
 
Jeg er og nysgjerrig på svarene her, så jeg dytter denne opp.
 
Hei!

Blighted ovum er ikke det vi som jordmødre jobber mest med, men jeg skal prøve å forklare det så godt jeg kan.

Dette skyldes at et egg fester seg i livmoren, men den utvikler seg ikke til et embryo. Ofte oppstår dette før en i det hele tatt vet at en er gravid.Ved en blighted ovum utvikler fostersekken seg som normalt, men ikke embryoet.
Det skyldes ofte kromosomfeil, enten fra et dårlig utviklet egg eller spermie. Eller så kan det skyldes en unormal celledeling.
Faktisk utgjør blighted ovum ca halvparten av spontanabortene! Så det er vanligere enn en skulle tro!
Kroppen reagerer på den unormale celledelingen, og stopper utviklingen av egget.
Dette skyldes ikke at noen har gjort noe feil, og de fleste kvinner vil ikke oppleve dette flere ganger i livet:)

Selv om kroppen ikke utvikler egget videre, vil kroppen fortsatt føles gravid, fordi hormoner fra morkaken ( som fortsetter å utvikle seg ) gir de vanlige svangerskapssymptomene!
Ultralyd er derfor den eneste måten å finne ut om fosteret utvikler seg normalt.
De fleste vil nok anbefale at du venter over 1-3 sykluser før du prøver å bli gravid igjen.

Vet ikke om dette var svar på spørsmålene dine?

Ikke mist motet- det er bare å prøve igjen- sannsynligvis lykkes det neste gang :)

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp