Bli satt tilbake

Minibolla23

Forelsket i forumet
Novemberfnuggene 2023
Desemberskattene 2024
Nå er det 13 år siden jeg fikk forrige barn og har helt glemt hvordan dette var.
Er det sånn at de to ukene man vanligvis teller fra siste mend før eggløsning (om det er to uker da..) er de dagene man pleier å bli satt tilbake på ul?

Og hvorfor viser appene så forskjellig telling og %? Hvilken er mest pålitelig?

Håper noen kan svare, har googlet men blir bare mer forvirret. (Kanskje det er hjernen min akkurat nå :) )

Ikke alle blir satt tilbake.
Hvis du er ikke 100% sikker på eggløsningsdagen, så kan du bli satt tilbake eller frem. Har ingenting å gjøre med mens, kun eggløsning.

Jeg hadde ivf, så jeg vet 100% når eggløsningen var og ul viste akkurat samme termin.

Men siden positiv eggløsningstest er vanligst 24-36 timer før faktisk eggløsning kan du regne termindato litt feil.
Og ikke alle har eggløsning akkurat 2 uker fra mensen. Så her kan du regne +/- 8 dager feil for eksempel.

Når du er 6+1 for eksempel er du i uke 7. Men nettsider og folk bruker begge uke 6 og 7 av graviditet.
Uke 7 graviditet har 5 uke gammel embryo. Embryo/foster er alltid 2 uker unger enn graviditet.

Tidlig ultralyd måler lengden på embryo og så får du vite alder på embryo og lengden på graviditeten. Og termindato. Og blir ofte satt tilbake/frem et pardager.

Nå er det 13 år siden jeg fikk forrige barn og har helt glemt hvordan dette var.
Er det sånn at de to ukene man vanligvis teller fra siste mend før eggløsning (om det er to uker da..) er de dagene man pleier å bli satt tilbake på ul?

Håper noen kan svare, har googlet men blir bare mer forvirret. (Kanskje det er hjernen min akkurat nå :) )

Last ned Helseoversikt.
Den appen regner likt sin jordmor/lege og gir i tillegg informasjon utfra helsedirektoratets anbefalinger til gravide, ammende og nybakte foreldre :)
Har du dato for første dag i forrige mens? Da legger du inn denne. De fleste får da en termin som vil samsvare med det de finner på ordinær ultralyd.
Svangerskapet regnes fra første blødningsdag i forrige mens, altså fra 2 uker før egget blir befruktet - men du settes ikke tilbake disse to ukene etter ultralydene ved mindre babyen antas å være mindre enn gjennomsnitt eller unnfanget senere enn det du tror.

Skjønner heller ikke det der, for jeg har huka for 15 februar siste mens. Tre apper viser forskjellig og jm en dag lenger , så altså 4 forskjellig . Orker ikke tenke mer på det før oul. For den endres så og si alltid og for min del alltid mye lengre på vei enn antatt , så spent :)

Skjønner heller ikke det der, for jeg har huka for 15 februar siste mens. Tre apper viser forskjellig og jm en dag lenger , så altså 4 forskjellig . Orker ikke tenke mer på det før oul. For den endres så og si alltid og for min del alltid mye lengre på vei enn antatt , så spent :)

Det er fordi noen apper er utenlandske og hvert land teller forskjellig. Til og med sykehus i Norge regner forskjellig, men nå har det kommet nye retningslinjer om at man skal gå ut ifra at termin 40+3 (og ikke 40+2 som mange sykehus forholder seg til)

Jeg ble satt tilbake en uke og det er nok fordi egget har festet seg sent :) Var sånn sist å!

Nytt spm. Eks: Så om eggløsningen er akkurat to uker etter mens så er tellingen i appen «riktig», men om du har eggløsning 3 dager etter (18 dager fra mens) , så blir man satt tilbake 3 dager ?
Må ha det inn med tskje:)

Skjøner at det ikke er eksakt vitenskap altså men sånn i teorien :-).

Nytt spm. Eks: Så om eggløsningen er akkurat to uker etter mens så er tellingen i appen «riktig», men om du har eggløsning 3 dager etter (18 dager fra mens) , så blir man satt tilbake 3 dager ?

Skjøner at det ikke er eksakt vitenskap altså men sånn i teorien :).
Med nr 1 og nr 2 ble jeg flyttet 2 og 4 dager frem, det stemte da el var dag 12 og 10 i syklusen, og ja dersom el er på dag 14 i syklusen skal det i teorien stemme, men pga de kan måle litt feil og babyene kan vokse litt ulikt kan man fortsatt bli flyttet litt. Så dersom el er 3 dager etter det som regnes som "standard" vil man bli flyttet 3 dager tilbake:) Og som andre har nevnt så anbefaler jeg appen Helseoversikten, eller den har kanskje skiftet navn til Nørs nå:bored: Den er norsk så den bruker at et svangerskap er 40+3, og regner likt som helsepersonell gjør:happy:
Vet ikke om det ga mening, så bare spør så kan jeg prøve å forklare bedre:hilarious:

Skjøner at det ikke er eksakt vitenskap altså men sånn i teorien :).

Ja!
I tillegg til genetiske forskjeller som man gjerne ser fra uke 18 og utover - noen får jo større babyer enn andre og omvendt så iblant kan man få en termin spm likevel er litt feil i forhold til eggløsning uten at det er noe stort problem. :)
Det beste tidspunktet for å fastsette termin er rundt uke 12, kan hende de har begynt med dette nå som alle gravide egentlig skal få tilbud om tidlig ultralyd offentlig. Har ikke vært gravid på noen år, så jeg er ikke helt oppdatert der gitt

Ja!
I tillegg til genetiske forskjeller som man gjerne ser fra uke 18 og utover - noen får jo større babyer enn andre og omvendt så iblant kan man få en termin spm likevel er litt feil i forhold til eggløsning uten at det er noe stort problem. :)
Det beste tidspunktet for å fastsette termin er rundt uke 12, kan hende de har begynt med dette nå som alle gravide egentlig skal få tilbud om tidlig ultralyd offentlig. Har ikke vært gravid på noen år, så jeg er ikke helt oppdatert der gitt
Kommer an på kommunen/fødested tror jeg. Har lest at enkelte får termin da, men de fleste fastsetter likevel endelig termin på OUL.

TUL terminen stemte ved ganske akkurat med Ivf-termin, mens OUL terminen faktisk satte meg to dager frem.. (men jeg følger IVF termin uansett). Ikke at to dager har så mye å si, da.
Babyen lå lenger frem i uke 7-8 også (var målt 7+6 ved 7+2), så min vokser sikkert mest i rykk, heller enn napp. :hilarious: :hilarious:

Vil også bare nevne, ettersom at apper er nevnt her: i de fleste appene kan du justere svangerskapslengden selv. Og ellers legge inn justeringer som gjør at det blir riktig.

Du bør følge Helseoversiktappen, som nå heter Nørs. Den er norsk og har riktig prosent og telling. Andre land og Norge bruker forskjellig lengde på svangerskap. Derfor er det forskjellig en-to-tre dager.

Jeg har lange sykluser 35-36 dager. Jeg testet for EL og den var positiv på dag 22. Så når jeg teller hvor lenge på vei jeg er, kutter jeg ut en uke fordi jeg har en uke "ekstra" i syklusen min. Men fastlegen min vil forholde seg til mensdato og hun sa at jeg blir satt tilbake på UL.

Kommer an på kommunen/fødested tror jeg. Har lest at enkelte får termin da, men de fleste fastsetter likevel endelig termin på OUL.

TUL terminen stemte ved ganske akkurat med Ivf-termin, mens OUL terminen faktisk satte meg to dager frem.. (men jeg følger IVF termin uansett). Ikke at to dager har så mye å si, da.
Babyen lå lenger frem i uke 7-8 også (var målt 7+6 ved 7+2), så min vokser sikkert mest i rykk, heller enn napp. :hilarious: :hilarious:

Vil også bare nevne, ettersom at apper er nevnt her: i de fleste appene kan du justere svangerskapslengden selv. Og ellers legge inn justeringer som gjør at det blir riktig.

Ja jeg hadde TUL i 2020 pga historikk ekstra oppfølging, og da satte de terminen min på dne ultralyden i uke 13. på oul sa de at en terminbestemmelse da ville ha satt meg 1 uke frem, men at slutten av første trimester var så mye bedre tidspunkt at de ikke ville endre noe på det. Så bare utfra det tenkte jeg at de ville endre praksisen på landsbasis.

Jeg har lange sykluser 35-36 dager. Jeg testet for EL og den var positiv på dag 22. Så når jeg teller hvor lenge på vei jeg er, kutter jeg ut en uke fordi jeg har en uke "ekstra" i syklusen min. Men fastlegen min vil forholde seg til mensdato og hun sa at jeg blir satt tilbake på UL.
Ja, akkurat det samme her, lange sykluser. Men vet når jeg hadde positiv eggløsningstest. Bare jeg har to uker ekstra som jeg må trekke fra «termindato». Fastlege må tydeligvis kun forholde seg til siste mens og 28 dagers sykluser.

Var akkurat det samme sist, da fikk jeg oul i uke 15+3, da ringte jeg sykehuset og fikk den utsatt et par uker, for at det ikke skulle bli bomtur.

Sånn hadde jeg det også i 2016-17. Derfor nektet jeg å oppgi siste mens, men sa at "eggløsning var xx, så BEREGNET mensdato blir da ut".

Med IVF så krangler dem ikke på det :p

Ja jeg hadde TUL i 2020 pga historikk ekstra oppfølging, og da satte de terminen min på dne ultralyden i uke 13. på oul sa de at en terminbestemmelse da ville ha satt meg 1 uke frem, men at slutten av første trimester var så mye bedre tidspunkt at de ikke ville endre noe på det. Så bare utfra det tenkte jeg at de ville endre praksisen på landsbasis.

Ja, de burde jo egentlig det, for det er jo mer sikkert sånn.. men de gjør det ikke her enda i alle fall.

Jeg trodde jeg var 12+4 på TUL men var 11+2, spent på hva OUL sir

Ble satt tilbake 6 dager på første private ultralyd, og det har stemt fint frem til nå

Back
Topp