Bli satt igang med ballongkateter

☆ Camy ☆

Blir kjent med forumet
Hei.

Er det noen som har erfaring med å bli satt i gang med ballongkateter?

Jeg skal bli satt i gang den 5 april en uke før termin grunnet min helse. Hvis noen har lyst til å dele sin erfaring med meg så hadde jeg satt stor pris på det. ☺

Jeg fikk ballong 10 dager på overtid, som en forberedelse til innleggelse og igangsetting med modningspiller dagen etterpå. Gikk med det et døgn og merket ikke stort til det egentlig. Da jeg hadde gått med den et døgn og kom inn for innleggelse dagen etterpå hadde det laget en åpning på 3 cm. Det hadde ikke jeg merket stort til ;)

Ble satt i gang med bk 4 dager før termin grunnet helsemessige årsaker. Har dratt den ut selv dagen etter mot motstand etter oppfordring av jordmor på avdeling. Sammen med ballongen kom ut slimpropp. Fikk åpning på 3 cm og så vært det helt stille i 3 dager til med modningspiller. Heldigvis gikk greit og jeg fikk ingen infeksjon ila 3 dager med fraværende slimpropp.

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare.

Men kan man bli sykehuset etter at de har satt inn den ballongen? Eller må man dra hjem å vente til det eventuelt skjer noe?

Sniker fra sept2015, fikk ballongkateter og ble sendt hjem. Lå med ujevne rier hele dagen, men det ga seg på kvelden. Inn på sykehuset dagen etter, da dro de den lett ut. Hadde fått såpass åpning at de tok vannet. Skjedde ikke mer, så fikk epidural og ble satt på drypp. Dagen etter hadde jeg lille frøken i armene :)

Sniker fra sept2015, fikk ballongkateter og ble sendt hjem. Lå med ujevne rier hele dagen, men det ga seg på kvelden. Inn på sykehuset dagen etter, da dro de den lett ut. Hadde fått såpass åpning at de tok vannet. Skjedde ikke mer, så fikk epidural og ble satt på drypp. Dagen etter hadde jeg lille frøken i armene :)

Tusen takk for svar. Bare å krysse fingrene for at den gjør jobben sin når jeg får satt den inn. ☺

Hvis du settes igang med bk pga høyt blodtrykk eller lignende sendes du nok ikke hjem, spesielt hvis de er redd for svangerskapsforgiftning.

Settes igang grunnet blodtrykk som ligger på 146/102, bekkenløsning og grunnet tøff fødsel sist. Håper at jeg slipper å bli sendt hjem igjen i såfall. :-)

Ved første graviditeten ble jeg satt igang med ballongkateter 4 dager på overtid pga svangerskapsforgiftning, vi bor så nærme sykehuset så jeg valgte å dra hjem, bare noen timer senere kom riene men de stoppet kl 1.30 på natten å dagene etter ble det satt Gel over 2 dager. På morgen dag nr 3 kom legen inn å sa at de ikke kunne ta vannet da det ikke ville være forsvarlig å at jeg uansett ikke kom til å kunne føde så da ble det sagt at jeg måtte ta keisersnitt. Men så ble det vaktskifte å den neste legen som kom var en udregelig gammel heks som sa at hun skulle ta vannet mitt uansett så lenge hun kom til noe min mann å jeg følte var veldig uforsvarlig men hun var ikke interessert i å høre på oss for hun var lege !! Ingenting skjedde etter at hun tok vannet å det ble satt drypp å etter en laaang tid kom riene tilbake igjen å vi holdt på hele natten med en rekke komplikasjoner hvor jeg besvimte sikkert 20 ganger å var nærmest borte hele tiden å barnets fosterlyd gikk også ned på ett tidspunkt noe som endte i ett akutt keisersnitt å en utrolig traumatisk opplevelse å babyen ble født 4 dager etter ballongen ble satt inn 8 dager på overtid. Verdens vakreste baby:p neste graviditet å fødsel var jeg fast bestemt på å si min mening å ikke la meg bli overkjørt sånn som første gangen å dersom den samme udugelige legen hadde kommet inn så hadde jeg kastet henne ut, hehe:p:D den fødselen var ett planlagt keisersnitt pga komplikasjonene etter den første fødselen anbefalte sykehuset å ta keisersnitt.

Det ble ett langt innlegg;)lykke til med fødselen, det er den fineste opplevelsen:) å verdens beste premie:)

Jeg ble satt igang med bk 6 dager etter termin sist, fordi en veldig ung lege tenkte at jeg hadde for lite fostervann (som en mer erfaren jordmor sa var ikke sant, men en lege er en lege..), fikk bk om morgen, riene kom sent ettermiddag, så gikk vannet kl. 19 og babyen var i armene mine kl. 21.30. Håper din balong hjelper nok også!

Ingen ting funket her. Et døgn med ballong kateter. Deretter 2 døgn med tabelletter. Men ikke noe åpning. Så på dag 4 ble det keisersnitt:) dette var 2 uker før termin.
Masse lykke til:)

Ved første graviditeten ble jeg satt igang med ballongkateter 4 dager på overtid pga svangerskapsforgiftning, vi bor så nærme sykehuset så jeg valgte å dra hjem, bare noen timer senere kom riene men de stoppet kl 1.30 på natten å dagene etter ble det satt Gel over 2 dager. På morgen dag nr 3 kom legen inn å sa at de ikke kunne ta vannet da det ikke ville være forsvarlig å at jeg uansett ikke kom til å kunne føde så da ble det sagt at jeg måtte ta keisersnitt. Men så ble det vaktskifte å den neste legen som kom var en udregelig gammel heks som sa at hun skulle ta vannet mitt uansett så lenge hun kom til noe min mann å jeg følte var veldig uforsvarlig men hun var ikke interessert i å høre på oss for hun var lege !! Ingenting skjedde etter at hun tok vannet å det ble satt drypp å etter en laaang tid kom riene tilbake igjen å vi holdt på hele natten med en rekke komplikasjoner hvor jeg besvimte sikkert 20 ganger å var nærmest borte hele tiden å barnets fosterlyd gikk også ned på ett tidspunkt noe som endte i ett akutt keisersnitt å en utrolig traumatisk opplevelse å babyen ble født 4 dager etter ballongen ble satt inn 8 dager på overtid. Verdens vakreste baby:p neste graviditet å fødsel var jeg fast bestemt på å si min mening å ikke la meg bli overkjørt sånn som første gangen å dersom den samme udugelige legen hadde kommet inn så hadde jeg kastet henne ut, hehe:p:D den fødselen var ett planlagt keisersnitt pga komplikasjonene etter den første fødselen anbefalte sykehuset å ta keisersnitt.

Det ble ett langt innlegg;)lykke til med fødselen, det er den fineste opplevelsen:) å verdens beste premie:)

Tusen takk for at du ga så utfyllende svar. ☺
Da må jeg nok forbedre meg på at denne fødselen også kan lang tid, som den første jeg hadde.

Men fy flate så dårlig behandling du fikk. Blir sjokkert over at de kan behandle folk sånn.

Da må jeg nok forbedre meg på at denne fødselen også kan lang tid, som den første jeg hadde.

Men fy flate så dårlig behandling du fikk. Blir sjokkert over at de kan behandle folk sånn.
Ja, det finnes folk i helsevesenet som kan gi dårlig behandling og det er sjokkerende å høre om slike erfaringer, men prøv å ikke fokusere for mye på det når du skal inn selv.
De ansatte er mennesker som deg og meg, og de aller aller fleste vil gi deg den behandlingen de selv ønsker å få dersom de skulle vært pasienten.

Jeg lå på føderommet i 15 timer med førstemann og møtte kun hyggelige mennesker i løpet av de tre skiftene :)

Bare hyggelig:)
Ja det var ingen hyggelig opplevelse, måtte gå noen runder med meg selv for å finne ut om jeg ville gjøre det igjen men etter samtalen med sykehuset hvor de rådet meg til ks ved neste fødsel var jeg ikke i tvil om at jeg ønsket å oppleve å få barn en gang til, for det å få barn er jo helt fantastisk så det er virkelig verdt all verdens ubehag å smerte:p jeg håper du får en fin fødsel og at alt vil gå bra for deg:) lykke til:)

Er 38 uker på vei. ☺

Har en mulig svangerskapsforgiftning på gang her med BT på 140/90 og proteiner sist jeg målte, så legen vil ha meg inn på Ullevål 1-2 ganger per uke nå. Skal i vei igjen i dag og frykter at det har økt da formen min ikke har blitt bedre og hodepina sitter som limt i panna. Er 37+1 nå, så derfor jeg var litt nysgjerrig hvor langt du er på vei. Jeg vil jo helst ikke at hun skal komme ut med igangsettelse, men kjenner samtidig at jeg kommer til å slite med overtid i alle fall...

Fikk ballongkateter forrige torsdag (uke 37+3) Det datt ut av seg selv etter noen timer og fikk første modningstablett satt inn etter det. Fikk 5 runder med modningstabletter dagen etter, fikk bare lite effektive smårier.. Lørdag fikk jeg de to siste tablettene, uten noe mer rier eller åpning. Søndag morgen tok de vannet og fire timer senere fikk jeg snuppa mi i armene. Hadde ikke vannet vært mulig å ta hadde jeg fått drypp. Glad jeg slapp det. Vær forberedt på at det kan ta tid med ballong og modningstabletter. Når fødselen min endelig startet ble det en drømmefødsel! Gode pauser mellom riene og gradvis oppbygging. Noe jeg ikke opplevde med de to forrige. Frykta å settes i gang igjen, men endte med at det føltes helt naturlig. Eneste var at jeg måtte klargjøres med veneflon til drypp og ha elektrode på hodet til babyen.

Ble satt i gang med ballong og deretter modningstabletter første gangen og. Da brukte de en annen fremgangsmåte og satte inn to tabletter av gangen. Den fødselen ble mye mer smertefull.

Hei :) Jeg fødte for litt over to år siden og er gravid igjen nå med termin i oktober :)

Her kommer min ballong historie: 12 dager før termin ble jeg igangsatt pga lite fostervann. Ballongkateter ble satt og det tok et par timer før jeg begynte å få sammentrekninger som etter hvert kom regelmessig og vedvarte. Etter 13 timer gikk vannet og ballongen kom ut med masse slim. 2 timer senere fikk jeg sjekket åpning som da var 4 cm. Fikk fødestue og ble etterhvert satt på drypp som fikk fortgang i fødselen. 22 timer etter at ballongen ble satt var babyen ute :)

Masse lykke til :)

Back
Topp