Bli kvitt svidd/brent lukt

• Trådstarter Trådstarter huffamei
  • Opprettet Opprettet
H

huffamei

Guest
Hei,
Jeg har tabbet meg skikkelig ut og klarte å la stekeovnen med brød som skulle stekes stå på hele natten. Heldigvis gikk det bra, begynte ikke å brenne, men kjøkkenet var fullt av røyk. Fikk luftet ut røyken ganske raskt, og luftet mye hele første dagen. Nå to dager etter stinker det fortsatt, og det er ikke bare kjøkkenet som lukter, det har spredd seg til alle rom, selv om det er kjøkkenet som er verst. Det som ble svidd i ovnen var altså brød og et bakepapir.

Regner med at jeg må vaske ned kjøkkenet og de andre rommene nå, pluss vaske gardiner og sånt.

Vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan gjøre vaskingen osv. mest mulig effektivt, og vil gjerne høre hvis det er noen andre som har erfaring med det samme. Hvor lang tid må jeg regne med at det tar før lukten forsvinner helt?

En i familien min var uheldig med en oljeovn som holdt på å ta fyr en natt de lå og sov. De våknet med ulende brannvarsler og masse røyk i hele huset.
De måtte rive opp gulvet og rive tapet fra veggene og sette på nytt. Også hadde de et vaskefirma inne som vasket alle rom fra gulv til tak.
Mener de måtte bruke spesialvaskemiddel for røyk/sot.
Alt gikk på forsikringen.
Møblene måtte inn til rens og de fikk handlet nye skap og sånt.
Lukten satt i alt. Klærne i skap og skuffer måtte vaskes på nytt og alt måtte vaskes.

Røyk setter seg dessverre godt. Huset jeg bor i, brant tidligere i år. Altså.. et rom i nedeetasjen. Alt av vegger og gulv i underetg måtte byttes (.. vel, mye var vel faktisk brannskadet pga varmen), trappa måtte byttes.. alt av ting måtte kastes.. Og i overetg har det blitt tatt en KRAFTIG vask. Og det lukter enda litt røyk der.. tross for at brannen var i type.. februar..

Du bør prøve lufte veldig godt og vaske ned ALT i første omgang. Se om du ikke får tak i spesialsåpe for luktfjerning. Det hjelper.

Jeg hadde tatt alt av tøy, gardiner, puter, sengetøy osv å vasket. Så hadde jeg bedt et vaskefirma komme å ta en grundig vask. Etterpå hadde jeg satt små skåler med eddik i alle rom. Det tar lukten.

Min mormor røyka inne, hun hadde eddik i skåler og det tok faktisk mesteparten av røyklukten :) :)

Vis det skulle være behov så går det an å låne tepperens maskiner til gulvtepper/ sofa osv :)

Takk for innspill alle sammen :-)

Jeg har vasket vegger, tak og det meste annet i kjøkkenet/stua (åpen løsning), tatt ned og vasket gardiner og putetrekk osv. Men det lukter fortsatt. Mye av lukten sitter nok i sofaen, håper det forsvinner, for har lite lyst til å bruke flere tusen på ny sofa... Får vurdere om det vil hjelpe med rensemaskin på sofaen hvis det ikke blir bedre om noen uker. Vasket inni kjøkkenskapene og alt som stod inni (det luktet svidd av alt), og det er helt bra nå :-) Prøver å lufte mye mens vi er hjemme, så håperhåperhåper det blir bedre etterhvert.

Gangen inn til kjøkkenet lukter også, men ikke like ille. De andre rommene lukter ikke noen ting nå, heller ikke tekstiler og sånt i de rommene, så det er bra.

Skal prøve å sette ut eddik litt rundt omkring nå, håper det hjelper litt etterhvert.

Back
Topp