Bli kvitt en avhengighet

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Dere som har klart det, hvordan gjorde dere det?
Jeg prøver å slutte med godis, men jeg klarer det ikke. Avhengigheten er for sterk, og jeg klarer alltid å finne en unnskyldning for å spise litt. Det gjør jo at jeg ikke klarer å gå ned i vekt.

Så, hvordan går man fram?
 
Har sluttet med både røyk og snus. Kuttet tvert og fant alternativer. Måtte rett og slett bare være streng med meg selv. Det var en overgang og det var noen sprekker men nå har jeg vært snus- og røykfri i 5-6 år.

Jeg har klart å kutte godis før, men nå er det helt umulig. Finner ikke noe mat som kan ta plassen heller, frukt og bær etc har motsatt effekt.
 
Jeg startet sukkerstopp i midten av mars og holdt en mnd. før jeg ga meg selv en planlagt sprekk i påsken. Etterpå har jeg også vært sukkerfri med unntak av en helg. Dvs. kun 7-8 dager med snop på 3 måneder.

For min del har suksessen vært å kutte både sukker og karbohydrater.
Når man kutter kh får man etter noen dager svært stabilt blodsukker, som igjen gjør at fysen forsvinner.
Kan ikke klage over 8 kg vekttap heller :D

Det sagt, å leve lavkarbo, og særlig over tid, er ikke noe for alle. Jeg savner frukt og belgfrukter spesielt og har så smått begynt å trappe opp litt på kh for å se hvordan kroppen reagerer. Mer fysen nå enn før, men flinkere til å takle det etter 3 mnd. uten snop.

Anbefaler deg å lese om smartkarbo. Det er en snillere form for lavkarbo kosthold med rom for noe kos. Det er også lettere å tilrettelegge i en hverdag med en familie som skal leve normalt :)
 
Jeg startet sukkerstopp i midten av mars og holdt en mnd. før jeg ga meg selv en planlagt sprekk i påsken. Etterpå har jeg også vært sukkerfri med unntak av en helg. Dvs. kun 7-8 dager med snop på 3 måneder.

For min del har suksessen vært å kutte både sukker og karbohydrater.
Når man kutter kh får man etter noen dager svært stabilt blodsukker, som igjen gjør at fysen forsvinner.
Kan ikke klage over 8 kg vekttap heller :D

Det sagt, å leve lavkarbo, og særlig over tid, er ikke noe for alle. Jeg savner frukt og belgfrukter spesielt og har så smått begynt å trappe opp litt på kh for å se hvordan kroppen reagerer. Mer fysen nå enn før, men flinkere til å takle det etter 3 mnd. uten snop.

Anbefaler deg å lese om smartkarbo. Det er en snillere form for lavkarbo kosthold med rom for noe kos. Det er også lettere å tilrettelegge i en hverdag med en familie som skal leve normalt :)

Jeg reagerer egentlig på selv små mengder kh, og jeg har fungert best på ekstrem lavkarbo. Planen er å gå over til lavkarbo etter ferieturen vår, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få lagt over når jeg sliter sånn med å overtale meg selv til å ikke spise alt jeg kommer over av godis. Jeg må jo bare prøve, men vil jo unngå å gå opp mens jeg venter.
 
Kanskje endre type mat? En får gjerne mindre mathunger om man dropper en del sukker.

Når du kjenner suget, gjør noe aktivt. Eller spis frukt eller grønnsaker.

Kjempevanskelig det med mat.
 
Jeg reagerer egentlig på selv små mengder kh, og jeg har fungert best på ekstrem lavkarbo. Planen er å gå over til lavkarbo etter ferieturen vår, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få lagt over når jeg sliter sånn med å overtale meg selv til å ikke spise alt jeg kommer over av godis. Jeg må jo bare prøve, men vil jo unngå å gå opp mens jeg venter.

Ekstrem lk jeg går på også, og jeg kjenner jo hvor effektivt det er.
3 ganger har jeg måttet jobbe meg inn i ketosen og det er jo ikke gøy akkurat :/
Det tar 2-3 dager, men etterpå blir alt myyye lettere.

Etter noen måneder har jeg funnet meg noen oppskrifter på snacks og lk-snop som jeg kan unne meg da, og det gjør hele opplegget hyggeligere. Ikke fordi jeg er fysen, men fordi det sitter i hodet, og fredagskvelden er liksom ikke komplett uten ..noe..
Kanskje du kunne funnet noen former for snop som er ok, og som du kan unne deg litt av?
F.eks sukkerfri gele, mørk sjokolade uten sukker, ostechips eller lingnende?
 
Ekstrem lk jeg går på også, og jeg kjenner jo hvor effektivt det er.
3 ganger har jeg måttet jobbe meg inn i ketosen og det er jo ikke gøy akkurat :/
Det tar 2-3 dager, men etterpå blir alt myyye lettere.

Etter noen måneder har jeg funnet meg noen oppskrifter på snacks og lk-snop som jeg kan unne meg da, og det gjør hele opplegget hyggeligere. Ikke fordi jeg er fysen, men fordi det sitter i hodet, og fredagskvelden er liksom ikke komplett uten ..noe..
Kanskje du kunne funnet noen former for snop som er ok, og som du kan unne deg litt av?
F.eks sukkerfri gele, mørk sjokolade uten sukker, ostechips eller lingnende?

Ja etter den første perioden så blir alt mye bedre.
Jeg har prøvd litt forskjellig, men ikke funnet noe som tilfredsstiller søtsuget.
 
For meg funker det å ikke kjøpe det inn eller ha det tilgjengelig, og heller ha andre «sunnere» alternativ tilgjengelig. Som bær og frukt etc.

Da tyr jeg heller til de alternativa når søtsug melder seg:) i starten føles det ikke helt ut som det hjelper, men etter en stund med dette så forsvinner det intense søtsuget. Men det er mange dager med litt kjip følelse fordi man gjerne helst skulle hatt noe snop:)

Gikk lenge uten godterier,

Nå spiser vi snop og drikker brus men begrenser innkjøp så det kun holder til lørdagen
 
Lurt å kutte ut alt søtt en periode. Også saft og brus uten sukker og frukt. Spis godt med mat, mye grønnsaker ol, så går søtsuget forbausende fort over.
 
Lurt å kutte ut alt søtt en periode. Også saft og brus uten sukker og frukt. Spis godt med mat, mye grønnsaker ol, så går søtsuget forbausende fort over.

Jeg har prøvd det der, men jeg får søtsug av grovbrød :p
Det ligger godt plantet mellom ørene og, det er vel det som ødelegger slik at jeg gir opp på dag 1.
 
Jammen om jeg vet. Jeg har hatt en del søtsug i dette svangerskapet, men fikk litt forhøyet blodsukker på glukosebelastningstest etter inntak av den der sukkerlaken. Nå rører jeg det ikke. Så det var jo en motivasjon. ;-)

Ellers synes jeg å spise jevnlig og ikke bli for sulten hjelper. Så tror jeg egentlig mest på å sette klare regler for seg selv når det er lov og hvor mye. Feks at på lørdag får man en liten sjokolade. At i selskaper får man spise to kakestykker,men ikke flere. Du har nå en utfordring fordi du skal begynne på lavkarbo etter ferien, og mentalt kan det bli en tanke om å sikre seg mest mulig godsaker nå, at du liksom må spise deg opp på sånt nå før lavkarbo. Hva med å lage noen regler for deg selv også på ferietur? Lov å kose seg,men trenger jo ikke flippe helt ut.
 
Det sies at det som gir størst sjanse for å lykkes er å bytte ut en avhengighet med en annen. :)

Prøv å finn et alternativ som er mer konstruktivt.
 
Kjøp inn godterier som du ikke liker. De tilfredsstiller søtsuget, slik at avhengigheten får sitt, men så gir du deg fort og spiser ikke mer enn du må. Og det hjelper å tenke at det er en avhengighet. Dette «suget» er det samme som ved suget etter røyk, alkohol osv. Ved å huske på det kan man sette et skille mellom hva en selv faktisk vil ha, og hva avhengigheten vil ha.
 
Det som funket for meg var å ta én dag ad gangen. Dvs at først holdt jeg meg unna det jeg skulle, feks snop, i en hel dag. Så kunne jeg spise snop en dag. Deretter holdt jeg meg unna snop i 2 dager, så kunne jeg spise i én dag. Deretter snopefri i 3 dager etterfulgt av én dag med lov å spise snop. Osv...
Å stoppe beint med alt blir for «voldsomt» for meg og jeg sprekker umiddelbart bare ved tanken på at jeg ikke skal spise mer sjokolade. Å vite at om én dag, to dager etc kan jeg spise - det gjør at jeg klarer å holde ut.
Og jeg synes det ble lettere å modere meg på «spisedagene». Ble på ingen måte slik at jeg skulle kompensere for alt jeg ikke fikk spist dagen (-e) før.
Akkurat nå er jeg på dag 11 av 13 dagers snopefri. Gleder meg til om to dager! Neste gang må jeg holde meg i 14 dager og tenker at jeg skal fortsette med 14/1 i steden for å øke videre. Men samtidig går det lettere for hver gang, selv om «fasten» blir lenger for hver gang også :)

En veninne av meg sluttet å røyke på samme måte. Funket som bare det :)
 
Det som funket for meg var å ta én dag ad gangen. Dvs at først holdt jeg meg unna det jeg skulle, feks snop, i en hel dag. Så kunne jeg spise snop en dag. Deretter holdt jeg meg unna snop i 2 dager, så kunne jeg spise i én dag. Deretter snopefri i 3 dager etterfulgt av én dag med lov å spise snop. Osv...
Å stoppe beint med alt blir for «voldsomt» for meg og jeg sprekker umiddelbart bare ved tanken på at jeg ikke skal spise mer sjokolade. Å vite at om én dag, to dager etc kan jeg spise - det gjør at jeg klarer å holde ut.
Og jeg synes det ble lettere å modere meg på «spisedagene». Ble på ingen måte slik at jeg skulle kompensere for alt jeg ikke fikk spist dagen (-e) før.
Akkurat nå er jeg på dag 11 av 13 dagers snopefri. Gleder meg til om to dager! Neste gang må jeg holde meg i 14 dager og tenker at jeg skal fortsette med 14/1 i steden for å øke videre. Men samtidig går det lettere for hver gang, selv om «fasten» blir lenger for hver gang også :)

En veninne av meg sluttet å røyke på samme måte. Funket som bare det :)

Jeg prøvde det nylig, og syntes det funket litt. Det ble redusering av inntak. Men så plutselig ble jeg helt fanatisk, og kastet i meg alt jeg fikk tak i i noen dager på rad. Fatter det ikke, det gikk jo så bra :(
Må jo bare fortsette der jeg slapp.
 
Kjenner til problemet. Er mye man kan prøve, som anbefalt over. Men føler man alltid faller tilbake. Uansett om det er 1 uke eller 1 mnd siden sist man spiste sukker eller usunnt. Kan være at det sitter mye i hode og? Har i allefall ikke funnet en permanent "kur" enda :p
Masse lykke til.
 
Kjenner til problemet. Er mye man kan prøve, som anbefalt over. Men føler man alltid faller tilbake. Uansett om det er 1 uke eller 1 mnd siden sist man spiste sukker eller usunnt. Kan være at det sitter mye i hode og? Har i allefall ikke funnet en permanent "kur" enda :p
Masse lykke til.

Ja det er nettopp det som er problemet, jeg blir ikke kurert ^^
Skulle kjøpe krom i dag, men kom alt for tidlig slik at apoteket ikke hadde åpnet enda :p
 
Back
Topp