Bli kjent før skolestart?

Blessed_palms

En gang må være den første...
*MIA*
VIP
Himmelbarn
Febbisbebbis'18
Velger dere barnehage ut fra avstand til skolen som barnet kommer til å begynne på? Eller fokuserer dere på andre kriterier for hvilken barnehage dere velger?

Oppsøker dere aktivt nærmiljøet?
Kjenner dere til naboer og folk i nærområdet med barn?

Merker disse tankene kommer mer og mer nå som eldste er 4 år.

Her er det bare en barnehage og selv om det er kort avstand til mange andre bhg, så er jeg veldig glad for at vi valgte den vår går i. Han begynner på skolen neste høst og er venner med mange av de han skal gå i klasse med, da de går i samme bhg og på samme avdeling. De sparker også fotball sammen og møtes når det er diverse dugnader på oss foreldre.

Bor på lite sted, så kun en skole. Men flere bhg, så vi valgte bhg som er nærmest, pga avstand til venner ol. Veldig greit at han kan leke med de fra bhg i gata.
Men vi var også opptatt av kvaliteten på bhg og den er det ingening å utsette på

Skal flytte til nytt område før skolestart, usikker om vi skal bytte bgh før den tid, har allerede byttet en gang:/

Vi valgte barnehage i nærheten av der vi bor + skolen. Fint om hun kjenner noen i klassen fra før når hun begynner :) Vi oppsøker naboer med barn ja. Det er flere lekeplasser rundt der vi bor, så hun har venner (eller ja altså er 11 mnd.) som ikke går i samme bhg, men skal gå på samme skole + kjenner noen nabobarn

Skal flytte til nytt område før skolestart, usikker om vi skal bytte bgh før den tid, har allerede byttet en gang:/

Det er egentlig litt det jeg også tenker på. Vi har flyttet, men beholdt barnehagen. Skjønner at det ikke er så lett når det allerede har vært et bhg bytte.

Tenker at vi fortsetter å delta på aktiviteter i nærmiljøet, deltar på dugnader osv. :)

Det er egentlig litt det jeg også tenker på. Vi har flyttet, men beholdt barnehagen. Skjønner at det ikke er så lett når det allerede har vært et bhg bytte.

Ja det er ikke bare enkelt, vil ikke bytte før vi har flyttet inn da det er omvei til jobb før vi bor der...

Ja fikk ikke førstevalg på bgh første året så ble skifte da... og han har så gode venner... usikker hvor vi bør søke baby i magen inn, samme bgh også skifte etter et år, får vi ikke plass første gang vi søker blir det annen bgh...

Vi valgte å ikke bytte bhg når vi flyttet nå pga at vi allerede har byttet en gang og syns han fortjener stabilitet og å få gå i den bhg han trives så godt i. Men her hadde det ikke vært noen garanti for at han hadde kommet i bhg med noen han skal begynne på skole med så var jo med å avgjøre valget det å.

vi valgte den barnehagen der det var størst sannsynlighet til å få plass, pluss ut ifra kvalitet. Men den ligger ikke i nærområdet.
Vi kjenner ei jente som bor i nærområdet, så hvis vi ikke flytter, så starter de på samme skole.
Det er ca 3,5 år igjen til skole start, så vi kan også flytte til nærområdet til barnehage, slik at hun starter på skolen med barna fra barnehagen.

Bor i by og kjenner dessverre ikke naboene så godt. Men valgte skole til gutten og er godt firnøyd, skulle dog vært flinkere tiø å oppsøke nærmiljøet mer...

Det var med i valg av barnehage for oss, ja. Her er det to barnehager, en stor og en liten. Samboeren min har vokst opp her selv og husker da han begynte på skolen. Da var de få som hadde gått i den lille barnehagen litt utafor i begynnelsen. Nå går gutten vår i barnehagen med de aller fleste som han vil gå i klassen med på skolen.
Men nå var dette en vurdering vi tok da han skulle begynne, og vi har ikke flyttet siden. Jeg hadde hatt tungt av å ta han ut av denne barnehagen nå ja. Vanskelig valg for dere, dette.

Her går guttungen i bhg som er samlokalisert med skola, meeeen ganske sannsynlig at vi flytter til ny by før han når skolealder. Tenkte egentlig at det var greit å flytte før skolestart bare, men ser jo at det er et poeng å etablere litt kontakt med nærområdet litt før skolestart også.

Vi bor i en liten bygd så her er det kun en barnehage og både barnehagen og skolen ligger rett i nærheten. Men hadde vi bodd på en større plass med flere valgmuligheter, hadde jeg nok valgt sånn at barnet mitt kom i i barnehage med de barna han/henne skal begynne på skolen sammen med. Min sønn begynte i klasse med alle fra hans årskull i barnehagen og de er en veldig fin klasse som er sammensveiset og som kjenner hverandre godt. Alle leker godt i sammen og er trygge på hverandre :happy:

Back
Topp