Bli gravid mens man studerer?

VictoriaH

Ventende
August 2018
Oktobergull 2022
Jeg og mannen er begge studenter. Han går forkurs og skal begynne på ingeniørutdanningen (3årig) nå til høsten, mens jeg har 1 år igjen av bachelor i pedagogikk. Begge jobber ved siden av studier (jeg rundt 80 prosent, mens hans inntekt varierer).

Vi har begge lyst på barn, men han vil gjerne vente pga. at han ønsker økonomisk stabilitet. Dette skjønner jeg så klart at han ønsker, men samtidig betyr dette at vi må sette babyprosjektet på vent i 4-5 år til han er i jobb og ferdig utdannet. Jeg, som har ønsket meg barn så lenge jeg kan huske, syns dette er fryktelig lenge. Dette merker jeg spesielt på hunden vår som stadig blir mer og mer bortskjemt, "stakkars" :P Hovedårsaken til at jeg ønsker å begynne prøvingen allerede nå er at jeg har PCOS som har utviklet seg raskt i den negative retninger og forverret seg på kort tid. Jeg går nå på nuvaring, som hjelper en del, men jeg er redd for at vi skal bruke mange år på å bli gravide fordi jeg er blitt eldre. Da blir ønsket om 2-3 barn ganske fjernt da jeg helst ikke ønsker barn etter fylte 30.

Hva bør vi gjøre? Prøve å få barn nå eller vente til økonomien er stabil? Det mest logiske er jo det siste, men jeg er vel kanskje ute etter å høre fra andre at det fullt er mulig å kombinere barn og studier :shy:

Jeg kan ikke si hva du skal gjøre, men jeg hadde ikke ventet. Vi begynte å prøve da jeg var 22 og jeg ble mamma for første gang da jeg var 27. Ingenting gale med noen av oss, det tok bare tid. Økonomien ordner seg alltid

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er, hvis du er veldig ung og bare har 1 år igjen så ville jeg fullført utdanningen først, evt. ikke begynt å prøve før terminen ville vært etter skoleslutt. Med tanke på pcos så er det lurt å ikke vente for lenge, i tilfelle det skulle ta lang tid for at det klaffer:) Det er ikke noe i veien for å få barn mens du studerer og, hvis du er sikker på at du klarer å fullføre studiet:) Økonomien ordner seg, hvis du er ferdig utdannet om et år og han jobber ved siden av studiene så er jo det veldig bra:)

Jeg kan ikke si hva du skal gjøre, men jeg hadde ikke ventet. Vi begynte å prøve da jeg var 22 og jeg ble mamma for første gang da jeg var 27. Ingenting gale med noen av oss, det tok bare tid. Økonomien ordner seg alltid

Ja, er dette jeg er redd for. Begynner vi når mannen er ferdig med å studere er jeg allerede 24 (gammelt i mine øyne), og jeg stresser med at det da vil ta tid.

Du skriver ikke noe om hvor gammel du er, hvis du er veldig ung og bare har 1 år igjen så ville jeg fullført utdanningen først, evt. ikke begynt å prøve før terminen ville vært etter skoleslutt. Med tanke på pcos så er det lurt å ikke vente for lenge, i tilfelle det skulle ta lang tid for at det klaffer:) Det er ikke noe i veien for å få barn mens du studerer og, hvis du er sikker på at du klarer å fullføre studiet:) Økonomien ordner seg, hvis du er ferdig utdannet om et år og han jobber ved siden av studiene så er jo det veldig bra:)

Jeg blir 21 snart, og har 1 år igjen av bacheloren, mens mannen er 23 og ikke har begynt ennå. Det er PCOS-diagnosen som stresser meg. Har alltid sett for meg å få barn tidlig, og MINST innen jeg er 30 - så føler vi bør begynne med prøvingen snart :)

Og er såklart utålmodig :rolleyes: Vi hadde igrunn bestemt oss forrige vår å prøve, men valgte å vente da mannen ønsket å studere ytterliggere enn videregående. Var ikke helt enig, men vi må jo være 2 om avgjørelsen. Nå er det heller sånn at begge ønsker barn, men han stresser med at vi bør ha fast økonomi :dummy:

Da tror jeg at jeg hadde ventet til du var ferdig hvis jeg var deg :) Jeg har og pcos, men har fått 4 barn uten stress :) først nå når vi prøver igjen at det er vanskelig, men har håp om at det skal gå nå og:)

Da tror jeg at jeg hadde ventet til du var ferdig hvis jeg var deg :) Jeg har og pcos, men har fått 4 barn uten stress :) først nå når vi prøver igjen at det er vanskelig, men har håp om at det skal gå nå og:)

Det jeg stresser med er at jeg hadde allerede hatt barn/vært gravid om det skjedde enkelt og naturlig.. Var en lang periode vi ikke brukte annen prevensjon og når vi først brukte gikk jeg ofte på antibiotika eller glemte pillen..

Men vi får se. Mannen er jo fast bestemt på at vi skal vente grunnet økonomi :(

Back
Topp