bli gravid i permisjonstiden, hva har man krav på økonomisk?

Strutsen

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Nå arbeider jeg slik at jeg tjener opp rett til permisjonspenger. Hva om jeg blir gravid i permisjonstiden slik at jeg går rett ut i ny permisjon. Kan de gå ut fra permisjonspengene jeg tjente rett til første gang, eller vil jeg ikke kunne få noe siden jeg ikke har tjent opp "ny rett"?
 
De tar enten de beste 6 mnd av de siste 10, eller et snitt av de 3 siste årene, alt etter hva som blir best.
Man beholder rettighetene i permisjonstida, så da skulle vel grunnlaget bli det samme mener jeg :)

Jeg mista jobben rett etter at permisjonstida gikk ut, og økonomisk rådgiver la ikke skjul på at det var lurt å få nr 2 kjapt økonoisk sett, da jeg spurte om dette (var ikke gravid enda, men nr 2 var påtenkt)! Jeg får noen mnd på dagpenger/vikarlønn før ny permisjon, men beholder likevel et ganske bra grunnlag. Hadde blitt enda bedre økonomisk sett hvis jeg hadde gått rett over i ny permisjon.
 
hei :)
jeg har blitt gravid nå i permisjonstiden min ;)
og ut i fra hva jeg har lest på nav sine sider så er permisjon likestilt med arbeid :D
så du mister ikke noen mnd med lønn liksom.
MEN vær obs på at hvis du nå tar ut 100% permisjon med 80% lønn så er det dette som er grunnlaget neste gang. altså hvis du neste gang tar 80% lønn også, så blir det av allerede 80% lønn....hvis du skjønte det. er elendig på å foklare ;)

dette er ihvertfall slik jeg har skjønt det :)
 
Ok, takk for gode svar dere. Jeg har ikke jobbet fulltid så lenge, rekker 5 mnd med full lønn, og tar en med grei nok lønn. Men da blir dette grunnlaget for neste permisjonspenger også altså, om jeg blir gravid me en gang? Planlegger å ta 100% lønn ut, og noen mnder permisjon uten lønn. Vet dere hvor mange mnder/uker jeg får om jeg tar 100%lønn? Mannen er usikker på om han vil bruke sin kvote, men regner med jeg får ham til å ta den. Den faller jo bare bort om ikke..
 
Back
Topp