Bli eller gå?

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Vi holder på med smokkeslutt, og lillemor er svært knyttet til smokken. Den første kvelden bestakk jeg henne, det gikk tålelig fint. I kveld tullet hun fælt. Hun ville ikke synge nattasang, og hun kastet ut puta og bamsen sin og var frustrert. Så er spørsmålet hvordan vi håndterer dette riktig. For hun er den typen som girer seg voldsomt opp om vi er i rommet når hun skal sove (med mindre vi synger, noe hun ikke vil når hun er frustrert). Men samtidig skriker hun og hopper ut av sengen og girer seg opp enda mer. Om hun får være i fred så sovner hun etter hvert, men jeg liker ikke å la henne gråte alene. Jeg kommuniserer med henne fra sofaen, så hun vet at jeg er der, likevel føles det feil.

Det føles litt som å velge mellom pest og kolera. Hun er 3 år, og er ellers veldig lett å legge.
Hvordan gjør jeg dette lettere for henne?

Er det mulig å få henne med på å sende smokkene til kaptein sabeltann eller noe sånt :-P ? Eller til barn som trenger de... Kanskje hun er med på den og syns det er litt gøy... Bare en tanke.

Er det mulig å få henne med på å sende smokkene til kaptein sabeltann eller noe sånt :-P ? Eller til barn som trenger de... Kanskje hun er med på den og syns det er litt gøy... Bare en tanke.
Vi hadde blitt enige om en slik avtale, men så tenkte hun litt på det og fant ut at det var en dårlig idé. Og så er hun så flink til å argumentere for sitt syn også :-P Derfor prøvde jeg litt bestikkelser, for jeg ser for meg at starten er verst. Meeeen den gikk bare en kveld.

Prøv et slags belønningssystem i tillegg til å sende smokkene til Sabeltann? :)

Prøv et slags belønningssystem i tillegg til å sende smokkene til Sabeltann? :)
Problemet er at smokken er den beste belønningen hun kan få, men det er en god tanke. Det kan hende at det er et par ting jeg kan prøve ut som belønninger, vi får prøve det ut i morgen :-)

Noe må jo funke. Det blir bare krangel slik som det er nå. Altså hun skriker og slår og jeg føler meg som en skurk som ikke lar henne ha smokken. Hun elsker den jo! Jeg lurer på om hun mener at vi er slemme og straffer henne ved å ta smokken. Jeg forteller henne at smokken ødelegger tennene hennes, og hun ser ut til å tenke over det. Jaja, jeg får se det som en investering i tannhelsen.

Ikke helt pedagogisk riktig å gjøre, men da min eldste skulle slutte med smokk, tok vi litt tannkrem på. Da gikk han selv å kastet smokken sin, og sa den hadde blitt gammel.. :p Det fungerte i det minste. Han var og 3 år ved smokkeslutt.. :)

Ikke helt pedagogisk riktig å gjøre, men da min eldste skulle slutte med smokk, tok vi litt tannkrem på. Da gikk han selv å kastet smokken sin, og sa den hadde blitt gammel.. :p Det fungerte i det minste. Han var og 3 år ved smokkeslutt.. :)
Det hadde kanskje funket ja. Hun liker bare en type tannkrem. Men som du sier, ikke helt pedagogisk riktig. Men den samme metoden brukes jo for å ikke bite negler osv.

Det hadde kanskje funket ja. Hun liker bare en type tannkrem. Men som du sier, ikke helt pedagogisk riktig. Men den samme metoden brukes jo for å ikke bite negler osv.
Nettopp det med neglebiting vi hadde i tankene da vi gjorde det.. Det er jo heller ikke noe de tar skade av, sånn fysisk i allefall ;) Gruer meg til ettåringen skal slutte med smokk.. Heldigvis en liten stund til enda!

En venninne av meg sa en kveld at de måtte vaske alle smokene fordi ho hadde tisset i senga dagen føre, og det var ho lille enig i. For ho ville ikke ha en smok med tiss på :P og etter det har ho ikke brukt smok :P
Ho var vel litt over 3 når ho sluttet :) min gutt sluttet av seg selv når han var 2 så har dessverre ingen råd å gi :)

Hvor mange smokker har hun, og bruker hun de bare på natta?

Her har to gitt smokk til julenissen og fått kjempefin gave i retur. Mini var vanskeligere, for vi ville slutte før hun ble tre og da var det lenge til jul. Derfor sendte vi smokkene (på lat) og fikk strålende gave igjen. Men det hjelper bare om de får noe de virkelig ønsker seg. For eksempel en prinsesse-kjole fra frost filmen. Send smokkene til Elsa.

Men, siden hun sliter ville jeg kanskje gjort henne mer klar. Begrens smokkene til et absolutt minimum, la henne sovne med en for så å ta den vekk etterpå? Gi det noen dager slik og prøv igjen. Vi måtte prøve tre runder før den satt på minstemann her. Hun girer seg også opp og vi hadde ikke fått henne til å sove om hun hadde bestemt seg selv for at hun ikke ville uten smokk.

Her hadde vi også en argumenterende 3-åring. Vi sørget for at hun visste at hun "snart" skulle slutte med smokk, og at alle unntatt én ble gjemt/kastet. Så avtalte vi at når den siste smokken ble borte eller ødelagt så måtte hun slutte. Snakket om det flere ganger om dagen i en uke eller to. Så klarte hun å legge den fra seg i hagen, gikk inn og fant den ikke. Vi lette sammen, og måtte konkludere med at den var borte. Da trengte hun bare en rask påminnelse "hva skulle vi gjøre når smokken ble borte eller ødelagt?".

Hun ble litt lei seg og molefonken den dagen, men aksepterte det greit. Hun har også et kosedyr som hun forbinder med søvn, så hun gikk fra "smokk og rev" til bare reven som hun koser nese mot nese med til hun sovner :) snart et år siden smokkeslutt og legging/søvn er mye bedre enn før :)

Hvor mange smokker har hun, og bruker hun de bare på natta?

Her har to gitt smokk til julenissen og fått kjempefin gave i retur. Mini var vanskeligere, for vi ville slutte før hun ble tre og da var det lenge til jul. Derfor sendte vi smokkene (på lat) og fikk strålende gave igjen. Men det hjelper bare om de får noe de virkelig ønsker seg. For eksempel en prinsesse-kjole fra frost filmen. Send smokkene til Elsa.

Men, siden hun sliter ville jeg kanskje gjort henne mer klar. Begrens smokkene til et absolutt minimum, la henne sovne med en for så å ta den vekk etterpå? Gi det noen dager slik og prøv igjen. Vi måtte prøve tre runder før den satt på minstemann her. Hun girer seg også opp og vi hadde ikke fått henne til å sove om hun hadde bestemt seg selv for at hun ikke ville uten smokk.
Hun har en del, men det er fordi hun er flink til å gjemme dem. Bruker som regel kun en om gangen. Hun sover med smokken, har bare fått ha den på dagtid om hun har vært syk.
Jeg har jobbet med å forberede henne på smokkeslutt i flere måneder, og jeg føler at jeg ikke vil få henne klarere enn dette. For hun sovner jo, det er bare det at det blir en del skriking. Jeg ble selv oversett som barn om jeg var sint eller lei meg fordi jeg ikke fikk viljen min. Ingen tok seg tid til å forklare ting godt eller lot meg føle at jeg var elsket selv om jeg ikke fikk det jeg ville, og jeg sliter med selvfølelsen. Så når slike situasjoner oppstår så blir jeg så usikker på om jeg gjør ting riktig.

Jeg har prøvd å ta fra henne smokken etter at hun har sovnet, men da våkner hun grytidlig og leter etter den og sovner ikke igjen. I går sovnet hun uten smokk, og våknet til vanlig tid.

Vi slet med det samme, men gjennomførte. Angrer på det fortsatt for leggerutinene ble helt ødelagte og det er, 1 år etter fortsatt styrete. Utrolig styrete.. Vår burde ha sluttet når hun selv var klar, ikke når vi syntes hun var for stor..

Vi slet med det samme, men gjennomførte. Angrer på det fortsatt for leggerutinene ble helt ødelagte og det er, 1 år etter fortsatt styrete. Utrolig styrete.. Vår burde ha sluttet når hun selv var klar, ikke når vi syntes hun var for stor..
Ja det er noe med det der. Vi prøver å slutte nå, fordi tannpleieren mente at det var lurt pga overbitt. Hun sa at overbittet kan ordne seg etter smokkeslutt. Vi får gi det noen dager og se hvordan det går.

Hun har en del, men det er fordi hun er flink til å gjemme dem. Bruker som regel kun en om gangen. Hun sover med smokken, har bare fått ha den på dagtid om hun har vært syk.
Jeg har jobbet med å forberede henne på smokkeslutt i flere måneder, og jeg føler at jeg ikke vil få henne klarere enn dette. For hun sovner jo, det er bare det at det blir en del skriking. Jeg ble selv oversett som barn om jeg var sint eller lei meg fordi jeg ikke fikk viljen min. Ingen tok seg tid til å forklare ting godt eller lot meg føle at jeg var elsket selv om jeg ikke fikk det jeg ville, og jeg sliter med selvfølelsen. Så når slike situasjoner oppstår så blir jeg så usikker på om jeg gjør ting riktig.

Jeg har prøvd å ta fra henne smokken etter at hun har sovnet, men da våkner hun grytidlig og leter etter den og sovner ikke igjen. I går sovnet hun uten smokk, og våknet til vanlig tid.

Ok, da forstår jeg problemstillingen bedre. Jeg syns du skal si det til henne jeg. At du er der for henne og hører at hun er lei seg, men at du også vet at hun lettere finner ut av det hele når hun er på rommet alene.

Så gjentar du det neste dag: jeg hørte at du var lei deg i går kveld, og jeg skjønner at du savner smokkene din. Men jeg syns du var veldig flink til å sovne uten, og det må du klare også fordi tennene dine blir ødelagte om du ikke gjør det.

Gjenta at hun alltid kan komme til deg om hun er lei seg.

På den måten vil hun vite at følelsene hennes ikke blir oversett av deg, og at du gjerne vil være der. Men noen saker må man klare selv. Dette er en av de.

Jeg har også hatt en som hang i taklampa om vi prøvde å være sammen med henne når hun la seg. Man må nesten holde seg på utsiden av rommet da.

Så lenge det kun er ved legging så er det ingen fare for verken tenner eller språk - er hun så avhengig av den hadde jeg gitt den til henne. Men at det kun var ved leggetid. Ta en runde å fjern alle smokker. Ha kun en i et skap høyt oppe som hentes ved leggetid.

(Hilsen hun som sutta på totten til hun var 9:p)

Her fikk vi "hjelp" fra sykdommen munn,hånd og fot. Han fikk alle blemmene i munnen, så det va vondt å bruke smokk. Så da han va frisk igjen nektet han å bruke smokk lengre. Han va 2.5 år da.
Et alternativ er å klippe hull i smokken før man gir den til ungen. Da vil de ikke ha den lengre.
Og her er det en gård i nærheten der alle hønene får smokkene til barna rundt i byen. De henges opp på nettingen til hønsene. Stas for de små å få gi hønene smokken.

Ja det er noe med det der. Vi prøver å slutte nå, fordi tannpleieren mente at det var lurt pga overbitt. Hun sa at overbittet kan ordne seg etter smokkeslutt. Vi får gi det noen dager og se hvordan det går.
Ja, det sa tannpleieren her og. Min tannlege sa at det på sikt ikke hadde noe å si, før etter fylte fire og tannfelling begynte. Vi prøvde å begynne med smokk igjen, men da syntes hun det var rart. Kan tro at jeg neste gang kommer til å la smokken sitte i. For så lenge det kun er ved innsoving er det ikke et problem, tenker jeg nå.

Min datter leker med meg.... I går var det jo bare leven ved legging. I dag gikk det heller rolig for seg. Hun spurte ikke etter smokken i det hele tatt :-o Det tok litt lenger tid å legge henne enn vanlig, noe som ikke er rart siden hun ikke ble roet ned av smokken, men vi koste oss på senga og hadde en riktig så fin samtale. Etter at jeg hadde gått så hoppet hun ut av senga og kom inn på stua, men etter litt vann gikk hun fint til sengs igjen. Nå sover hun så søtt <3
Dette skjer liksom hver gang jeg ber om hjelp, om det er lege eller barnehage eller forum, problemet løser seg selv :-o I alle fall for i kveld ^^

Tusen takk for masse hjelp :-)

La hun kjøpe noe i en butikk hun vil ha med å "betale" med smokkene... Er de butikkene som kan bli med på den leken...

Back
Topp