Blender eller jus-maskin?

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
En periode var sånne jus-maskiner veldig in vet jeg. Vi har et gavekort på Kitchen vi må bruke opp til helgen og lurer på om vi skal kjøpe blender eller jus-maskin. Hva ville du kjøpt?:-)

Jeg har begge deler, og det er jeg glad for! Blender er super til smoothies, men det er fantastisk godt med hjemmelaga juice. Tror jeg ville kjøpt juicemaskin først, du kan alltids skaffe deg en billig blender som funker ok. Men juicemaskin bør være i god kvalitet :)

Hva er du opptatt av?
En juicemaskin lager juice av saften til frukt og grønnsaker. En blender kan lage smoothies av hele frukt og grønnsaker. Smoothies er sunnere enn juice, fordi man bruker hele frukten/grønnsaken, mens når man lager juice mister man en del av de bra tingene ved frukt og grønt fordi man kaster fruktkjøttet (etter at man har skvisa ut juicen). Fruktkjøttet inneholder kostfiber, det burde vi spise mere av. I tillegg er en del av vitaminer og mineralene bundet til kostfiberene, og dermed er juicen fattigere på dette, sammenlignet ned om man hadde spist hele frukten/grønnsaken. (Som man gjør når man lager smoothie).
Velg etter smak og behag, og etter hva du mener er det viktigste maskinen du vil ha skal oppfylle (deilig juice, eller sunn (og deilig!) smoothie!

Ville gått for blender. Mer allsidig.

Smoothies er sunnere enn juice, fordi man bruker hele frukten/grønnsaken, mens når man lager juice mister man en del av de bra tingene ved frukt og grønt fordi man kaster fruktkjøttet (etter at man har skvisa ut juicen).

Ja smoothies får mer næring ut av hver grønnsak, men du får i deg mer grønnsaker ved å lage juice av dem. Og jeg kaster ikke fruktkjøttet, men lager supper eller pai med det :)

Blender. Men så bruker jeg det til smoothier, milkshake, isknusing, i baking osv :)

Jeg har begge deler, og det er jeg glad for! Blender er super til smoothies, men det er fantastisk godt med hjemmelaga juice. Tror jeg ville kjøpt juicemaskin først, du kan alltids skaffe deg en billig blender som funker ok. Men juicemaskin bør være i god kvalitet :)
Enig;-)

Har begge deler, å blenderen blir mest brukt. Kommer jo an på hva du lager mest. Her er det smoothie nesten hver dag, så da blir blenderen mye brukt.

Har blender, men ønsker meg veldig en skikkelig juicer til jul! Tror nok at begge deler er ting man bruker litt i perioder. :)

Ja takk, begge deler :)
Blenderen er nok mer anvendelig da. Kommer jo an på hvor mye man legger i også.

Blender. Vi har begge deler - bruker aldri å lage juice. Den er lite holdbar, deler seg og jeg foretrekker smaken på butikk-kjøpt juice. Er aldri sikker på smaken og kvaliteten på frukten så noen juicer ble virkelig ikke gode.

Ja smoothies får mer næring ut av hver grønnsak, men du får i deg mer grønnsaker ved å lage juice av dem. Og jeg kaster ikke fruktkjøttet, men lager supper eller pai med det :)

?
Skjønner ikke hva du mener med at "du får i deg mer grønnsaker ved å lage juice av dem"?
Når man juicer en grønnsak, blir det ikke det samme som om man spiser den (eller drikker den som i smoothie). Man kan sikkert drikke juice av en hel blomkål om man vil det, men det kan ikke erstatte det å spise en hel blomkål, om man tenker på næringsutbyttet.
Jeg skjønner også at det er lettere å drikke juicen til en hel blomkål enn å spise den (drikke den i smoothie), men det er nok ikke ernæingsmessig bedre å drikke juice av en hel blomkål, enn å nøye seg med å spise et halvt blomkålhode

Så flott at du gidder å benytte restene etter juicingen i andre retter! Tror nok de færreste er like flinke som deg.

Er man ikke flink til å benytte restene etter juicingen, og man tenker seg at en blender eller juicepresse skal bidra til å gjøre det enklere å få i seg frukt og grønt, ja da er det ernæingsmessig bedre å velge en blender.

En dårlig juice maskin er ikke verdt pengene, men en dårlig blender kan du leve med, så spørs hvor mye dere kan bruke;)

?
Skjønner ikke hva du mener med at "du får i deg mer grønnsaker ved å lage juice av dem"?
Når man juicer en grønnsak, blir det ikke det samme som om man spiser den (eller drikker den som i smoothie). Man kan sikkert drikke juice av en hel blomkål om man vil det, men det kan ikke erstatte det å spise en hel blomkål, om man tenker på næringsutbyttet.
Jeg skjønner også at det er lettere å drikke juicen til en hel blomkål enn å spise den (drikke den i smoothie), men det er nok ikke ernæingsmessig bedre å drikke juice av en hel blomkål, enn å nøye seg med å spise et halvt blomkålhode

Så flott at du gidder å benytte restene etter juicingen i andre retter! Tror nok de færreste er like flinke som deg.

Er man ikke flink til å benytte restene etter juicingen, og man tenker seg at en blender eller juicepresse skal bidra til å gjøre det enklere å få i seg frukt og grønt, ja da er det ernæingsmessig bedre å velge en blender.

Ved feks gulrøtter så kan du juice flere av dem, enn du klarer å få i en blender. Si at du juicer 5 gulrøtter, skal du blende dem så må du ha i mye mer væske for å få blenderen til å gå rundt. Dermed må du drikke mye mer smoothie for å få i deg samme mengde gulrøtter. Dessuten er det mye næring i juicen du får ut, den er ikke akkurat næringsfattig. Og jeg stapper mye spinat eller grønnkål oppi også, som er lettere å få i seg via juicing enn blending :)

Og du spiser jo resten av dagen, og fra den maten får du i deg fibrene og de andre næringsstoffene du gikk glipp av hvis du ikke gidder å ta vare på restene etter juicingen. :)

Var om sånn juicemaskiner for ikke lenge siden at det er ikke sunt i det hele tatt. Det man gjør er å klemme vannet/væsken og sukkeret/karbohydratene ut av frukten/grønnsakene og alle de sunne vitaminene, mineralene og næringsstoffene ligger igjen i fruktkjøttet og grønnsakene. Så man kan like godt ta vann fra springen og blande med sukker å drikke.
Så jeg ville kjøpt blender :)

Back
Topp