bleislutt

sas

Gift med forumet
Jada..sikkert ikke alle som engang gidder å lese for man er vel lei slike tråder sikkert men...Hvordan skal jeg egentlig gå frem nå for å slutte med bleie. Han er absolutt ikke klar virker det som, men jeg må jo starte et sted.
I helgenprøvde jeg noen timer. Han fikk på seg truse og syntes det var kjempestas. Potta var hele tiden i nærheten og jeg sa: Tisse på potta...
Noen ganger bare sparket han til potta, så sto han oppi potta, så satte han bamsen i potta. Selv har han ikke sittet der. Potta har han sett nå i 6 mnd. Jeg har laget sånn tisse lyd hver gang jeg viser han potta og hva man skal gjøre der. Vi har også satt han på do med doring men da hyler han.
Iallefall i helgen, så gikk han uten bleie i noentimer og det ble vel 6 truser som ble tisset ut. Greit nok det. Han likte svært dårlig å bli våt. Og hver gang sa jeg at han må tisse i potta.
SÅ kommer hverdagen, jeg er gravid og sliten osv...og vi har ikke gjort noe mer.
MEn, er dette noe jeg nå bør gjøre hver dag? Altså, ikke i barnehagen kanskje, for det blir jo ørten børten skift så synes det blir for tidlig med det..Men bør jeg la han venne seg til en rutine at bleie er av når han er hjemme og at han kanskje etterhvert begynner å forstå?

Hva ville dere gjort?

Jeg begynte med prossesen i sommer, da jeg gikk på ferie.

Dag 1, bare uhell.
Dag 2, uhell + 1 gang på potten.
Dag 3, samme.
Dag 4, Da begynte det og fungere, lite uhell og masse potte!

Og sånn har det forsatt. Da jeg var ferdig med ferien etter 4 uker, så var hun klar for barnehagen uten bleie[:D]

Men jeg ville kanskje bare kjørt på uten bleie, innen få dager forstår de det og får det inn i hodet at jeg må fasktisk gå på potten! [:D]

Det blir vel kanskje ikke lettere når det nærmer seg termin osv...[:)]

nå har jeg en 3åring uten bleie og en med bleie...de er viss ikke like der heller..Han som nå er uten bleie prøvde jeg noen dager med truse ny og ne uten at det gikk så bra..plutselig en dag begynt han å si ifra når han skulle tisse og siden har det gått så bra!jonas derimot har jeg prøvd med truse noen ganger,da har han blitt nokså bløt..han tisser på potte viss jeg setter han der til rett tid..men eller sier han aldri ifra..regner med at han en gang slutter han også..så stresser ikke så fælt..hjalp mye å bare ha en bleieunge!

ORIGINAL: Mrs.Shaanett

Vi hadde ingen uhell her[:D]
Jeg begynte først med å la henne gå naken en time før stelling.
Og lot potta stå framme hele tiden, og spurte og forklarte henne at hun måtte gå på potta.
Men hun ville ikke på potta,kun på do. Så potta er omtrent ikke brukt her.
Så lot vi henne gå uten bleie i helgene helt til hun selv ville ha truse på istedenfor bleie. Sluttet med bleie i mai[:)]

Nå går hun på do selv, tørker og skyller ned samt vasker hendene.
Har første natta uten bleie på i dag[:D]

LYKKE TIL!!! [:D][:D][:D]

ORIGINAL: Katrine_18

Jeg begynte med prossesen i sommer, da jeg gikk på ferie.

Dag 1, bare uhell.
Dag 2, uhell + 1 gang på potten.
Dag 3, samme.
Dag 4, Da begynte det og fungere, lite uhell og masse potte!

Og sånn har det forsatt. Da jeg var ferdig med ferien etter 4 uker, så var hun klar for barnehagen uten bleie[:D]

Men jeg ville kanskje bare kjørt på uten bleie, innen få dager forstår de det og får det inn i hodet at jeg må fasktisk gå på potten! [:D]

Det blir vel kanskje ikke lettere når det nærmer seg termin osv...[:)]

Men hva med barnehage?? Blir ikke det dumt?? SÅ MYE EKSTRA arbeid for dem uten at han er klar over hodet??

Sluttet i sommerferien vi og. Skjønner det kan bli litt mye for barnehagen sånn i starten........ hm, kanskje du kan spørre etter tips hos de som jobber der? De har jo tross alt god erfaring på området.

Lot bare William løpe rundt naken i sommer, og hadde potte i nærheten. Han brukte lang tid på å lære seg å si fra, men hvis vi var flinke til å sette han ofte på do eller potte så gjorde han fra seg der. Men en del uhell har vi hatt, og det kan enda skje. Blir han for ivrig i lek så glemmer han seg bort innimellom. Sluttet på natten nesten samtidig som på dagen :)

hmm. takker for svar alle sammen. Ikke lett nei..vi hare bare 6 truser også. Så når han har tisset dem ut vet jeg liksom ikke hva han skal ha på seg til de blir vasket og tørket..Ta på han bleie igjen til neste gang kanskje?

Må ta en ordentlig prat med mannen..for når vi gjorde det forrige helg måtte jeg fysisk gå og vaske etter ham hele tiden og det tæret på meg fysisk...Alt er litt vanskelig nå som jeg er gravid.

Skulle ønske vi hadde begynt før men han har hatt så mye dumt med to operasjoner osv så orket ikke det i tillegg.

Skal spørre de i barnehagen også jeg:) Ikke lett siden han ikke har språk heller ennå..

Det er langt ifra alle som er klar for å slutte med bleier selv om de har passert 3. Så kan være du bare må la han bruke de en stund til.... Men spør i barnehagen hva de tror du :)

Ut i fra det du forteller i denne tråden så synes jeg det ikke virker som han er klar for bleislutt.

Her har barnehagen sagt når jeg spurte at de synes han bør være helt tørr i 14 dager hjemme (snakker ikke om natta nå), før man prøver i barnehagen, de har ikke sagt at sånn må det det være men jeg spurte hva de syntes og da svarte de hva de syntes... de sa også at de synes mange begynner for tidlig og poengterte at det er så stor forskjell på når barna er klare for dette, derfor på det prøves og testes ut...

Her går det veldig opp og ned, nå har vi en pause. Pausen kan jo være alt i fra et par dager til noen uker, mnd kommer ann på unge til unge samt hva foreldrene mener[:)]

Back
Topp