bleiking av hår?

SMT

Elsker forumet
har hørt at det ikke er så heldig i første trimester...

men jeg har jo ikke peiling.. skal egentlig bleike på fredag, men vet ikke om jeg tørr da..  [&:]

noen som vet noe om dette?..

eg huske isje men farga jo håre mangen ganger sist svanger skap der eg bleika det 2 ganger..

ok, for man hører jo så¨mye rart.. og jeg er dritredd for å gjøre noe galt.. [&:]
så da blir man litt sånn,... ja..   forvirra kanskje[:)]

har jeg og hørt.
farga det et par ganger sist, og det gikk bra det!

noen sier at det ikke er farlig de første 12 ukene for da deler fosteret minimalt med mor, mens andre sier at det er tryggest etterpå.. aner ikke jeg! men tenk på frisørene, de står jo oppi dette daglig.. ikke hørt noe om at det er farlig[8|]

lengter etter å farge håret mitt jeg og,ser ut som et takras! men aner ikke helt når jeg skal gjøre det...

Jeg har flere venninner som er frisører, og de sier det ikke er farlig! Dessuten har flere av de vært gravide, og fortsetter jo i jobbene sine.
Hører kjemikaliene skal skade, men tror nok jeg kommer til å farge håret under graviditeten ja..!

ringte til frisøren,og hun sa at så lenge jeg ikke skulle ha det ned i hodebunnen så var det helt ufarlig..  [:D]   så da blir det bleikings på fredag!

Frisøren min sa også at hårfarging var helt ufarlig, men at en ikke skulle ta permanent mens en var gravid.

Er frisør sjøl..ganske vanli spørsmål, men det meste går greit folkens:) Noken hår kan bli treigare å bleike å sann(pga hormona?) har ej hørt,men aldri ærfart nåke problem på dette området...

Info fra babyverden: [:)]

Hos frisøren
Det kan være lurt å si ifra til frisøren at du er gravid. Frisøren skal vite hva som regnes å være trygt og ikke for gravide. Du kan høre med legen eller jordmoren din før du går til frisøren om du er usikker på hva som kan være uheldig for barnet i magen.

Hårfarging
Mange lurer på om det er farlig å farge håret i svangerskapet. Dessverre finnes det ikke noe enkelt og entydig svar. Å utsette hodebunnen for kjemikalier kan være uheldig fordi små mengder kan gå over i blodomløpet. Enkelte dyreforsøk har vist at kjemikaliene også kan krysse morkaken og påvirke fosteret. Det ble imidlertid brukt mye større mengder kjemikalier i disse forsøkene enn det som er normalt ved hårfarging. Mye forskning går også i motsatt retning, og hevder det er ufarlig å farge håret etter de tre første månedene av svangerskapet.
Å stripe håret eller bleke noen striper kan være ett alternativ dersom du ønsker å gjøre noe med håret under svangerskapet. Da er mindre mengder kjemikalier i kontakt med hodebunnen og det blir dermed mindre mengder i blodomløpet ditt.
Her må man selv ta avgjørelsen og bruke sunn fornuft med tanke på hyppigheten hår behandlingen. Spør legen eller jordmoren din til råds om du er i tvil.

Permanent
De samme reglene gjelder for hårfarging og permanent. Også da utsettes hodebunnen for behandling man ikke sikkert kan utelukke er skadelig for barnet i magen. Et annet aspekt ved permanent er at håret gjerne er i endring i svangerskapet. Som nevnt tidligere kan krøllete hår bli stritt i svangerskapet, og dette gjelder også om du ønsker å ta permanent. Håret blir kanskje for glatt til at permanenten holder, eller det blir kanskje veldig krusete. Det er også en risiko for at permanenten kun holder på enkelte områder, mens håret andre steder er helt glatt. Permanent tatt i svangerskapet blir gjerne svært forskjellig fra permanent tatt før eller etterpå.
Her må man også selv ta avgjørelsen og bruke sunn fornuft med tanke på hyppigheten på behandlingen. Spør legen eller jordmoren din til råds om du er i tvil.

ja, jeg gjorde det.. [:)]

hun sa at det skulle ikke røre hodebunnen, så da var det ikke farlig..

Back
Topp