Bleieutslett

Hassog

Flørter med forumet
Hei!
Har en jente på 4 uker. Hun har slitt med bleieutslett siden hun var 2 uker. Det blir stadig verre. Har prøvd mange ulike salver, alt fra zink salve, vaselin, pulver, initiol, weleda nappy change cream, men ingenting virker til å fungere. Har prøvd å lufte stumpen i ca. ett kvarter ved hver bleieskift. Er det noe annet jeg kan prøve. Hun gråter mye pga det.
 
Hei!
Har en jente på 4 uker. Hun har slitt med bleieutslett siden hun var 2 uker. Det blir stadig verre. Har prøvd mange ulike salver, alt fra zink salve, vaselin, pulver, initiol, weleda nappy change cream, men ingenting virker til å fungere. Har prøvd å lufte stumpen i ca. ett kvarter ved hver bleieskift. Er det noe annet jeg kan prøve. Hun gråter mye pga det.

Hei!
Bleieutslett er noe mange spedbarn plages med.
Bleier gir et tett og litt fuktig miljø som kan gi bleieutslett, det kan også komme bakterier og sopp i bleieutslett. Siden du skriver at det blir stadig verre kan det tenkes at det har skjedd. Hvis det er tilfelle blir utslettet ofte mer flekkvis og "hissigere", det kan også komme litt puss og sår. Hvis du ser disse tegnene synes jeg du skal ta med datteren din til lege så du kan få en krem som både fjerner bakterier eller sopp og demper rødheten.

Siden du allerede har prøvd de vanlige tiltakene med sinksalve og lufting og ulike kremer/salver over kan du forsøke med hydrokortisonkrem 1% 2 ganger om dagen. (NB - bare hvis det ikke ser ut som hun har bakterier eller sopp i bleieutslettet.) Dersom dette ikke virker i løpet av 3-4 dager er det liten hensikt å fortsette, så da ville jeg tatt kontakt med lege for å få utslettet undersøkt. (Det står nok i pakningsvedlegget at kremen ikke bør brukes til barn under 2 år, men man kan forsøke denne kremen når det gjelder bleieutslett også til spedbarn.) Se Apotekforeningens informasjonskriv for litt mer utfyllende informasjon: http://www.apotek.no/Admin/Public/D...eldrebrosjyrer/01+nettfolder+bleieutslett.pdf

Jeg vil også råde deg til å fortsette med sinksalve og lufting etter hvert bleieskift, selv om du ikke synes det hjelper er sink bra for å "tørke" huden litt, fremme sårtilheling og sink hindrer at det dannes ammonniakk (våte bleier kan gi grobunn for bakterier som spalter urin til ammoniakk, som både irriterer og virker "etsende" på huden). Bruk gjerne en sinksalve som ikke er så "seig" så du unngår å gni mye på hudområdene, det kan øke irritasjonen (for eksempel A-derma Dermalibour).

Håper dette var til nytte:)
Hilsen Åse
 
..
 
Last edited:
Back
Topp