Bleieutslett med sår :(

Ballettien

Glad i forumet
Mailykke 2018
Stakkars lille gutten vår på 10 mnd har fått seg et skikkelig bleieutslett etter å ha vært plaget med løs mage. Han har også mistet litt hud på to små områder mellom pungen og rumpen :( Vi har luftet masse i dag og smører med sinksalve overalt.

Men er det noen som har noen gode tips å komme med når det har blitt sår gjennom huden?

Har du prøvd Inotyol?
Eldste vår fikk sår som du beskriver og det eneste som fungerte da var den salven. Vi bruker den også nå på minste med god effekt hvis det skulle være noe :)

Inotyol er veldig bra! Det er så fet krem at det legger lokk på sår hud så han slipper at det svir sånn. Og så gror det godt under salva .

Ikke bruk sink salve, men inotyol. Så er det viktig å fortsette å lufte så mye som mulig

Potetmel hver dag, alle bleieskift. Det er magisk. Har 3 barn som ALDRI har hatt såre rumper og de er vokst opp med potetmel på rompa. Vi har aldri brukt salver. Det er naturlig og fantastisk. Og er de litt røde en dag så dryss på og ved neste bleieskift er de helt fine. Det er naturlig helende.

Hadde samme problemet når lillegutt var samme alder. Vi ble anbefalt Weleda nappy change cream. Fåes på helsekost. Jeg så STOR forskjell bare over natten. Så vi bruker den når han blir veldig sår.

Krystallfiolett skal fu ke bra når det blir skikkelig gale:-) fås kjøpt på apotek.

Krystallfiolett skal fu ke bra når det blir skikkelig gale:) fås kjøpt på apotek.
Da kan det være greit å "advare" hvis det er andre som skal skifte, at barnet er lilla nedentil. Fikk ganske sjokk første gang jeg skiftet bleie på et barn med det:hilarious:

Evnt hvis det ikke blir bedre, så ta kontakt med lege. Begge mine har måttet smøres med daktacort da det var blitt sopp :sorry:

Vi bruker også Weleda bleiesalve fra helsekost. Synes den hjelper godt. Hadde en episode lik det du beskriver og det ble bra etter noen dager. Prøv også å lufte stumpen litt når du skifter bleie. Potetmel kan du også prøve. Gjorde også det, men følte Weleda salven hjalp bedre faktisk.

Da vesle skatten var yngre så fikk han store bleieutslettsår at han satt på huk i dusjen for å unngå å få vann i sårene..
Apoteket anbefalte meg å først smøre på Tena Barrier Cream på bleieutslettet/sårene (Denne milde salven er vannavvisende og fungerer som en beskyttende barriere.) og så smøre Dr Greve Pharma Sinksalve oppå Tena Barrier Cream.
Denne kombinasjonen fungerte godt for vesle skatten. :)

Slutt med alle disse salvene!!! Det skal være tørt for at såret skal gro og ikke gi grobunn for sopp! Talkum eller potetmel! Vask med vann og olje eller bare olje.

Back
Topp