bleiesmurfens klokebok

bleiesmurfen

Elsker forumet
Tror jammen jeg skal prøve meg på en dagbok jeg også
En klokebok som jeg kan sammenligne sykluser og symptomer i [&:] og se om jeg blir noe klokere [:D]
for tiden sliter jeg nemlig med at jeg ikke husker hvordan "symptomene" mine er for hverken det ene eller det andre [8D] men hvorfor gidde egentlig? [8|] [:D] det er jo alikevel bare symtomer som kan være begge deler [:D] men nå skal jeg altså prøve å organisere symptomjakt og tanker litt [;)]

Litt om meg [:)]

Vi begynte prøving på nr 2 desember 2005, og jeg fant dette forumet og ble medlem her januar 2006 [:)]
vi brukte 14 mnd på å bli gravid med snuppa vår, og var derfor forberedt på at det kunne ta tid. overraskelsen var derfor stor da jeg testet positivt allerede i februar! i 2. pp.
men gleden ble kortvarig, for 7 uker på vei begynte jeg å spotte brunt, og på ultralyd ble det konstantert ma. embryoet hadde sluttet å utvikle seg tidlig, og hadde gått helt til grunne [:(] så det ble utskrapning.
jeg tenker jeg burde skjønt at noe var galt i ettertid, for jeg hadde så godt som ingen symptomer [8|] (bare ømme bryster, ikke kvalme)

i begynnelsen av september testet jeg igjen positivt. denne gangen veldig svakt, og jeg begynte allerede dagen etter IKM å spotte brunt. 3 dager over IKM begynte jeg å blø kraftig. lege/ultralyd bekreftet sa.

i november lyste en knallpositiv test mot meg. lykken var stor, for det tok vi som et godt tegn! vi skulle få tidlig ultralyd for oppfølging denne gangen, og fikk time i uke 10. denne gangen var jeg kvalm som fy og kastet opp [:'(] hadde superømme bryster og gikk også opp en bh str. 
men dagen før ul-timen begynte jeg igjen å spotte brunt [&o] og jeg skjønte jo fort hvordan dette kunne gå... og jada, ul bekreftet nok en ma [:(] denne gangen fant de rester av et emryo som nok en gang hadde sluttet å utvikle seg tidlig. og det ble nok en utskrapning [&o]

nå fikk vi time til utredning av habituell abort. ul og blodprøver av meg ble tatt og blodprøver og sædprøve skal tas av mannen. jeg fikk resept på Albyl E og progesterongelè som jeg skulle ta som hjelp fra neste positiv test.

jeg fikk igjen mensen først etter 12 laaaaange uker etter utskrapningen. begynte å spotte på IKM så jeg testet ikke engang fordi jeg trodde jo at tanta var på vei [&:]
men da den ikke kom testet jeg alikevel, og jammen var den svakt positiv. men den var veldig svak til å være over IKM og spottingen sa jo sitt...
og 4 dager over IKM begynte jeg å blø skikkelig. begynte med albyl og progesteron, men det var uansett ikke noe å redde [:(]

midt oppe i alt dette har jeg vært under utredning for noe de trodde var revmatisme. jeg har gått ca ett år subfebril (dvs temp på 37,5 - 38) og har hatt mye utslett og leddsmerter. etter utallige blodprøver og mye ut og inn av forskjellige sykehus i ett år, fikk jeg diagnosen Morbus Crohn som er en kronisk tarmsykdom [8|]
denne kan visstnok nedsette fruktbarheten, og kan øke abortsjansen med 60% [:(]
men gastrolegen, fastlegen og overlegen ved kvinneklinikken på rikshospitalet mente at abortene ikke hadde noen sammenheng med sykdommen min. fordi jeg har diagnosen lettere Crohns.

så nå er det bare å prøve igjen og se hvordan det vil gå ved evt. neste graviditet [&:] har litt blandete følelser, fordi skrekken selvfølgelig er å miste igjen [&o] men det er jo ingen annen måte å gjøre dette på, så da får vi ta det som det kommer [;)]
men mister vi en gang til, vil jeg be om å få hjelp med IVF [:)]
så kan fagfolk koble et bra egg med en kjekk sædcelle, og kanskje gi oss bedre odds [:D] 

He-he... kanskje jeg skal lage en kokebok også [:D]
opskrift på bolle i ovn:
1 egg
1 ss sædceller
blandes godt, og settes til gjæring i 9 mnd [:D]

men det var disse symptomene da [8D]

de jeg trodde jeg hadde sluttet å lete etter/feste meg ved [8|][:D]
helt til jeg 4 dager etter el (bekreftet ved el test) fikk ømme/skikkende bryster. stort sett hele tiden [8D] 
og jeg niprøver å huske om det er slik hver syklus??? [&:] da hadde jeg vel HUSKET det? [8|] i tillegg har jeg stikkinger rundt området livmor/eggstokker (særlig på venstre side)/lysken. føles støl [8D] og som konstant eggløsning [&:]
før siste ma husker jeg at jeg lurte på om det var en XU fordi jeg hadde så stikkinger i eggstokkområdet på venstre side [8|]

nå skriver jeg i alle fall ned denne pp`symptomer så vet jeg for ettertiden [:D]

* "støl"/stikkinger rundt livmor/eggstokker/lyske
* ømme/stikking i bryst. fra under armhulen liksom [8|]
"ising" i brystvortene, og en følelse av at de er hovne [8|]
* mørkere brystvorter. lilla faktisk [:o]
* plutselig svimmel [&:]
* trøtt, men sover dårlig [8D]
* kviser [&:]

Takk! så koselig Majavennen [:)]

Skal følge med på K(l)oke boken din jeg! [:)][:)]

Jeg har også teflonhjerne hva symptomer angår. Klarer ikke å huske fra gang til gang, og er like undrende hver syklus. Spesielt gjelder dette ømhet i puppene. Jeg er fire dager etter el, og har begynt å kjenne litt ømhet. Jaja, bare tiden kan vise hva det kan skyldes.

Ønsker deg lykke til, Bleiesmurfen [:D]

Føler jeg har noe til felles med deg i og med at vi har samme sykdom, og at vi er jevngamle (dersom jeg husker riktig).

så hyggelig at dere vil følge meg jenter! [:)]

ja, da var det altså avgjort. symptomer betyr ikke en dritt [:@]
IKM onsdag 30. mai, men fredag 25. begynner jeg å spotte brunt [8|]
og søndag 28. kom dritt-tanta [:@]

og alle mine typiske gravidsymptomer, er altså bare PMS [:'(]
og jeg klarte nesten å lure meg selv [>:]
men siden jeg nå har vært så lur å skrive det ned her, så skal jeg ikke gå på den igjen nei! [:@][:D]

og nå går vi over på plan B.
vi tar en prøvepause mens jeg tar akupunktur [:)] 

jeg tok akupunktur da jeg ble gravid i november, men måtte slutte grunnet graviditeten. jeg hadde i følge stikkedama veeeeldig ubalanse i energiene, og hun mente jeg ikke måtte bli gravid for raskt, eller under behandlingen [&:] men det var for sent, for da var jeg visst allerede gravid [8D] 
men det endte jo med ma [:(] 
har ikke tatt akupunktur siden da, men nå skal jeg altså prøve igjen [:)] og ta en pause fra prøving og fokusere på å få enegiene i balanse igjen [;)]

kjente jeg fikk panikk da jeg begynte å spotte. alle følelsene og redselen for abort dukket opp igjen [&o] og vi tok det veldig tungt begge to [8|]

da skjønte jeg at vi trengte en pause [8|] 
men vi vil alikevel gjøre "noe" aktivt for dette alikevel.
og nå håper vi akupunktur kan hjelpe oss med å gjøre drømmen til virkelighet [;)]

ORIGINAL: Rosamunde

Jeg har også teflonhjerne hva symptomer angår. Klarer ikke å huske fra gang til gang, og er like undrende hver syklus. Spesielt gjelder dette ømhet i puppene. Jeg er fire dager etter el, og har begynt å kjenne litt ømhet. Jaja, bare tiden kan vise hva det kan skyldes.

Ønsker deg lykke til, Bleiesmurfen [:D]

Føler jeg har noe til felles med deg i og med at vi har samme sykdom, og at vi er jevngamle (dersom jeg husker riktig).

Takk Rosamunde! [:)]

joda vi er like gamle vi [:)] og sliter med samme drittsykdom [:'(] 
(bokstavelig talt [:D])
litt spennende å følge hverandre da [:)]

er inne i en litt "dårlig" periode nå jeg [8|] 
er subfebril og magen slår seg lett vrang [:'(]
var på gastroscopi for et par uker siden, og de fant i alle fall ingenting i mage og tolvfingertarm. så forhåpentligvis er det bare tykktarmen som er angrepet [&:]
går du på medisiner? gastrolegen mente jeg ikke trenger [8|]

jeg er ikke så aktiv her om dagen. alt for fint vær til å sitte inne bak pc`n [:)] også har vi jo "prøveferie" [:D]

men vi røyk på litt uplanlagt sex i går morges og det gikk litt hett for seg så kondomen kom aldri på [8D]
og jeg har vel eggløsning rett rundt hjørnet [&:] (om 2 dager)
vel, vi får ta det som det kommer [:D]

har ikke somlet meg til på bestille akupunkturtime heller [8|]
bare utsetter og utsetter. er ikke så glad i de nålene [&:]

men i morgen skal jeg bestille både akupunktur, klippetime og tannlegetime. tror jeg [&:][:D]
har en visdomstann som har begynt å krangle [8D] og den må ut [:'(]

vel, det ble bare klippetime [:D]
(jepp. pyset ut [8D])

selv om vi har "prøvepause" har jeg sjekket for eggløsning med tester. positiv test både mandag og tirsdag. negativ i dag, onsdag.
da er det den siste positive jeg går ut i fra. dvs eggløsning ca i dag det [&:]

jeg har vanligvis 29 dagers syklus, med el på dag 17.
i dag er jeg på dag 18, og med 29 dagers syklus får jeg ikm på min datters 5 års dag! [:D] hvis ikke ikm forskyves grunnet senere el da [&:]

men vi har jo liksom pause da [8|]
hvis jeg ikke får overtalt gubben til noe annet med eggløsning på gang! [:D]
(siden vi allerede har "brutt" pausen mener jeg [&:])

ORIGINAL: bleiesmurfen

Takk Rosamunde! [:)]

joda vi er like gamle vi [:)] og sliter med samme drittsykdom [:'(] 
(bokstavelig talt [:D])
litt spennende å følge hverandre da [:)]

er inne i en litt "dårlig" periode nå jeg [8|] 
er subfebril og magen slår seg lett vrang [:'(]
var på gastroscopi for et par uker siden, og de fant i alle fall ingenting i mage og tolvfingertarm. så forhåpentligvis er det bare tykktarmen som er angrepet [&:]
går du på medisiner? gastrolegen mente jeg ikke trenger [8|]

Jeg har ikke sett svaret ditt før nå. Beklager! Synd at du er inne i en dårlig periode, men kanskje det har bedret seg litt nå? Håper det [:)]

Hos meg er det for det meste tykktarmen som er angrepet, men har også en innsnevring i overgangen mellom tykk - og tynntarm. Må passe meg for druesteiner ol. Jeg bruker medisin, og har gjort det noen år. Dette til tross for at jeg nok har den letteste varianten. Medisinene jeg tar heter Salazopyrin. Hovedgrunnen til det er at jeg tidvis har en del leddsmerter som følge av sykdommen. De ble opprinnelig brukt som leddgiktsmedisin, men så oppdaget de at den hadde god effekt på tarmen også. Er egentlig litt utdatert den typen nå, men pga de leddgreiene er det de som passer meg best.

Gastrolegen min er litt rar når det gjelder hva han anbefaler meg. Så er det ok at jeg ikke tar medisin hele tiden i gode perioder, andre ganger må jeg for all del ikke slutte med de for da kan historien ende med hasteinnleggelse og operasjon pga at tarmen er tett (innsnevringen). Med andre ord kan de hjelpe mot at nye arrdannelser skjer, og at det blir enda tettere der. Har funnet det best å ta dem hele tiden nå, men har ikke alltid gjort det.

Hva er grunnen til at legen din mener du ikke trenger medisin?

Hei Rosamunde! [:)]

takk for svar!

jeg er også plaget med leddsmerter. mest i fingre og tær, men også noe i knær. (i knærne føles det som "vokseverk")

gastrolegen mener jeg ikke har plager/symptomer nok [8|]
han fant en betennelse i tykktarmen, flere småsår, lettblødnede slimhinner og noen innsnevringer.
og subfebril et år er tydeligvis greit [&:] og leddsmertene snakket han bare bort (samme gjør fastlegen) har vært hos han 2 ganger, da jeg tok colonoscopi og da jeg tok gastroscopi. han snakker lite, og forklarer ingen ting [8|] fikk ikke svar på noen av spørsmålene mine [8D] 
(han er kjent for det visstnok [8|])

og fastlegen har 0 peil. hun mente at det var sjelden crohns satt i tykktarmen [8|] da gadd jeg ikke spørre hun om mer [&:]

det er ikke det at jeg på død og liv vil ha medisiner, men jeg trodde at jo tidligere man startet jo bedre er utsikten for at det ikke skal forverre seg. jeg føler liksom at det er det jeg går og venter på nå. venter og ser om det blir verre [&:]
men de mener at abortene ikke har sammenheng med sykdommen da. men jeg har mine tvil. både sykdommen og abortene kom etter min datter ble født [8D]

er litt bedre igjen nå. går litt opp og ned. må være litt forsiktig med hva jeg spiser. men jeg har i alle fall ikke feber hver dag, og det er jeg glad for! for det tapper meg for energi.... [&o]

da er jeg på dag 23 av 29, men med el på dag 18 denne gangen spørs det om det ikke blir 30 dagers syklus...

vanligvis har jeg 29 dagers syklus, med el på dag 17 (fastslått med el tester, el slim og el smerter gjennom flere pp [8D]) 
kroppen min har ikke skjønt det der med ikm 14 dager etter el i alle fall [:D]
men 12 dager er jo heldigvis kortere ventetid enn 14 [8D]

har hatt skikkelig mensensmerter, og da særlig om kvelden i 2 dager nå [&:] 
som om noen vrir opp livmora [8D] 
så hva den kroppen driver med nå er jeg egentlig litt spent på [8|]

men om det skal sies har jeg ikke noe tro eller håp om at det ble befruktning av det sprellet 4 dager før el [&o]

men nå har jeg ferie og skal nyte sol, strand, grilling og sommer, og tenke minimalt på dumme sykluser og evig uflaks! [:)]

god sommer til dere alle!
måtte solen skinne, fisken bite og spiren sitte! [:D]

ORIGINAL: Majavennen

Rareste pausen jeg har hørt om [;)] Lykke til, jeg heier på deg!

ja ikke sant? [8|][:D]
er litt gæærn på gubben for det sprellet der [:-]
eller fordi han ikke ville si B når han først hadde sagt A [8D]
enten har man pause, eller så har man ikke [:@][:D]
straffen hans ble at det ikke ble mer sex på han etter el heller [8D][:D]

Takk søte snille Nesing! [:)]

dagboka er ikke så gammel, og jeg har ikke vært så aktiv i den selv heller [:D]
nå er det heldigvis sommer og sol og ferietid, og masse annet å ha tankene på [:)]
trenger en liten tankepause også innimellom. er litt lei og likegyldig for tiden [&:]
men jeg kommer helt sikkert sterkere tilbake til høsten med nytt pågangsmot [;)]
og da klaffer det sikkert siden du og August har bestemt det! [:D]
og det ville vært en ære og gi August bv "søsken" [:)]

og så kom filletanta [:'(]
på dag 26 [:@]
mine trofaste 29 dagers sykluser blir bare kortere og kortere [8D]
forrige mnd ble det 27 dager [8|]

hva skjer a`? [8|]

så nå får jeg bare se og bestille meg akupunkturtime og se om jeg kan få denne kroppen på rett kjøl igjen [&:]

vel, filletanta jeg trodde kom på dag 26, gikk over til spotting etter det friske blodet på papiret om morgenen [8|]
på ikm 24/6 (dag 29) var det fortsatt ingen tante, og livmortappen var steinhard og lukket med 7 segl [&:]

testet for sikkerhetsskyld i dag på dag 30, men den var heldigvis negativ [8|] 
jeg sier heldigvis siden spotting ikke er noe bra tegn for meg... [&:]
og nå ser det endelig ut for at tanta har tenkt til å komme på ordentlig [:'(]
jeg hadde el på dag 18, og ikke på dag 17 denne mnd, og derfor stemmer det nok med utsatt tantebesøk en dag også [:)]
og da stemmer jo tickeren min også! [:)]

men denne kroppen skjønner jeg meg offisielt ikke på lengre [&:]
livmortappen skulle jo være myk og åpen [8D] og sterke mensmurringer over en uke før ikm, samt spotting har jeg ikke vært plaget med før [8|] 

ja,ja, så lenge jeg har en syklus får jeg vel være fornøyd [8|][&:][:D][8D]

da er vi over i vår 19. mnd, men dog med pause. pause som i skikkelig pause denne gangen [:D]
sommerferie fra telling av dager, berg og dalbane av følelser, håp og tvil [&:]
jeg skal nyte reker og hvitvin på verandaen, en Tia Maria til kaffen og hvile hodet fra alt som har med prøvingen å gjøre [:)]

gubben skal bestille time for prøver på riksen i dag, så nå er det hans tur til å bli utredet [:D] de har ikke funnet noe galt hos meg, så jeg er litt spent [8D]

heisann, jå håper de finner ut av noe da.
håper virkelig spiren sitter hos deg nå, syns jeg du virkelig fortjener.
men vi får holde sammen vi her inne, er så fint å ha dere syns jeg.[;)]

ORIGINAL: Nesing

Hei snuppis!
Hvordan går det med deg? Tenker på deg hver dag og håper du har det bra! Du skal vite at vi krysser alt vi har for deg og en kommende ny spire som SKAL bli værende i magen din i ni måneder neste gang !

Du er en super jente/dame som jeg unner alt det beste.

Store klemmer fra August og Nesing [:)]

åååå takk Nesing [:)] du er så søøøt [:D]

nå er jeg endelig i gang med akupunktur [:)]
behandlig i dag og i morgen som oppstart, så blir det vel en gang i uka noen uker fremover.

først skal hun konsentrere seg om å få energiene mine i balanse, og gi nåler for sykdommen min. så skal jeg få behandling for ufrivillig barnløshet [;)] så får vi se hva som skjer når vi opptar prøvingen igjen [8|]

men fy så vonde noen av de nålene er [:'(] er som å¨få elektrisk støt [>:]

jeg har vært motløs og lei, faktisk likegyldig [&:] lenge nå, men nå begynner jeg å fatte nytt mot og optimisme. er glad jeg er i gang med behandling!
har fortsatt pause mens jeg får nåler, og venter samtidig på mannens prøvesvar fra riksen [:)]

tror snart bleiesmurfen is back to "normal" [:D]

Back
Topp