Bleieslutt

Lille my.

Glad i forumet
Hei.
Vi har ei jente på huset. Om 3 månder blir hun 3 år.
Men vet ikke helt hvordan jeg skal tilvenne ho på potta.
Vi har prøvd potta på bæsj. Hun fikk panikk. Men klarte litt.
Hun har prøvd å tisse potte. Men klarer liksom ikke. Hun venter og venter. Og vi gir opp.

Vi har ei jente som ble født i 2014. Hun tok bleia før hun va 2. Hun va liksom litt redd for å tisse potte.

Har dere noen gode tips?

Anbefaler «metoden» fra feks bleiefri på 3 dager eller oh crap potty training :)

• Liker
Reactions: HCS
Hei.
Vi har ei jente på huset. Om 3 månder blir hun 3 år.
Men vet ikke helt hvordan jeg skal tilvenne ho på potta.
Vi har prøvd potta på bæsj. Hun fikk panikk. Men klarte litt.
Hun har prøvd å tisse potte. Men klarer liksom ikke. Hun venter og venter. Og vi gir opp.

Vi har ei jente som ble født i 2014. Hun tok bleia før hun va 2. Hun va liksom litt redd for å tisse potte.

Har dere noen gode tips?
Her var lille bare rett og slett ikke klar før hun var 3,5 år. Det var det å se de andre barna i barnehagen bli "store" og begynne å bruke de små doene de har der som gjorde at hun sluttet med bleie. Barnehagen sa i fra at hun selv hadde spurt dem om å få slippe bleien og selvfølgelig var det et 'ja' fra meg. Jeg kan faktisk ikke ta noe som helst av æren for akkurat den:joyful:

Min erfaring er at sånt kommer så ann på personlighet. Har nevøer og nieser som har vært både tidligere og senere ute enn "normalen" og nå som de er blitt både tenåringer og voksne alle sammen ser jeg det var veldig 'dem'. Hun her er ei som vil gjerne klare det andre gjør så å se andre inspirerer og motiverer akkurat denne jenta.

Kan du tenke deg om det er noe som kunne motivert din jente utifra personlighet ? Eller kanskje hun ikke er helt klar ennå, men om noen få måneder?

Vi ventet til at det var sommer og hoppet over tilvenningsfase. Rett uten bleie. Bæsj ble det ikke noe problem, tiss var litt krevende fordi barnet merket det for sent de første gangene. Men det tok ca 3-4 dager så var overgangen ferdig. Barnet var forresten 1 år og 11 måneder, men alle har jo sitt eget tempo.

Hver gang barnet klarte å bæsje eller tisse i potten ble det en liten fest, jeg sang en sang og vi danset en liten tulledans. Når barnet ikke klarte det, gjorde vi ikke en stor sak ut av det.

Barnet syntes dette var gøy og en måned senere begynte han å bruke vanlig do (mens jeg holdte ham).

Her har også det vært veldig individuelt når de har sluttet med bleie. Den ene sluttet tidlig av seg selv, begynte å si fra at hun måtte på do. De andre har hatt angst for å sitte på do, der hjalp ingen annen metode (dvs de gjorde det verre) enn å ikke presse. Fordelen er at det var omtrent ingen uhell når de først sluttet.

Vi leste ‘Bli bleiefri på 3 dager’ og fulgte tipsene der. Ja, mye uhell en periode (og fortsatt innimellom nå etter 3 mnd), men stort sett går det veldig bra! Mange tips i boka :) Hun var 2,5 når vi startet.

Snakke med barnet og forberede, nå er du stor og på tide å slutta med bleia. La barnet velge et klistermerke og lime på ark kvar gong hu sitte på potta, viss det komme bæsj får hu to klistermerker. Gi masse ros når det komme i potta. Gå uten bleie heime et par timar kvar dag/helg.

Lag en vanlig tidsplan for å gå på potte, for eksempel etter måltider eller før sengetid.
Oppmuntre hennes innsats og suksess med positive ord og ros.
Plasser potten der datteren din tilbringer mesteparten av tiden sin og la henne leke ved siden av.
ikke klandre henne for fiaskoer. Du kan prøve å bruke treningsbleier. nekte engangsbleier på dagtid, bruk kun til turer eller om natten. ønsker deg lykke til!

Leste «oh crap! Potty training» og brukte den metoden da vår var 2 år og nesten 2 måneder. Basically er det delt inn i ulike «blocks» eller trinn da, sånn grovt regna en eller flere dager der ungen er naken eller i alle fall naken nedentil, og man følger nøye nøye med og setter dem på potta hver gang det kommer noe. Man skal liksom begynne å kjenne igjen tegnene eller hva de gjør før de tisser/bæsjer da, men følte ikke jeg kunne forklart noen andre hva jeg så selv. Var veldig på magefølelsen her og ikke alltid jeg fikk rett :hilarious:
Så er det en periode det de har klær på men ikke truser, og så over på truser. Inni de grove trinnene her er det flere småskritt da som «ut av huset på kort eller lang tur» og sånt..
Nå har jeg sikkert ikke forklart dette godt nok, men det er bare fra hukommelsen… det fungerte i alle fall kjempebra for oss!

Litt tisseuhell i starten, spesielt i barnehagen, men sjeldent med uhell med bæsj - han tok alt på strak arm! Vi er veldig glade for at vi hadde en slags oppskrift, men det må man jo bare kjenne på selv, hva som blir rett for dere liksom :):Heartred

Back
Topp