Bleieslutt

Maddieh

Forumet er livet
Junibarna 2019
Nå som frøkna er 3, håper jeg det snart er bleieslutt, men hu nekter.
Hu nekter potte, hu nekter doring, hu nekter doring som er festet til toalettsetet, slik at det er som en liten doring på hele greia.
Hu har fått vært med å velge potten, valgt seg undertøy, og valgt seg en gave til når hu er ferdig med bleier.
Vi har prøvd å si at når bleiene tar slutt, så kjøper vi ikke flere, men hu setter seg ned og sier nei, jeg vil ikke sitte på potte, nei jeg vil ikke sitte på do, også blir hun iblant sinna..
Hadde ett håp om å bli ferdig før vinteren, men slik som det går nå, ser det ikke ut som om det er mulig.
Noen tips?

Jeg bare ventet til min var klar. Hadde potte stående, men gjorde ingenting. En dag dro han av seg bleia og tissa på potta av seg selv, og etter det så var han ferdig med bleier.

Nå som frøkna er 3, håper jeg det snart er bleieslutt, men hu nekter.
Hu nekter potte, hu nekter doring, hu nekter doring som er festet til toalettsetet, slik at det er som en liten doring på hele greia.
Hu har fått vært med å velge potten, valgt seg undertøy, og valgt seg en gave til når hu er ferdig med bleier.
Vi har prøvd å si at når bleiene tar slutt, så kjøper vi ikke flere, men hu setter seg ned og sier nei, jeg vil ikke sitte på potte, nei jeg vil ikke sitte på do, også blir hun iblant sinna..
Hadde ett håp om å bli ferdig før vinteren, men slik som det går nå, ser det ikke ut som om det er mulig.
Noen tips?
Bare en ting jeg skjønte med begge mine: ikke spør så mye. Ikke spør om hun vil etc, men forsøk å bare sette henne på do el potte. Du kjenner henne best så følg med, hun skal ikke oppleve det som tvang. Forsøk å snakke henne bort og se om hun klarer sitte litt.

Det andre er at dere lar henne gå naken når det er varmt i været og passer om så bare i truse. (Håper dere har kjøpt noen fine truser) da kjenner hun me en gang selv når hun tisser og blir mer bevisst.

Ikke true henne med at det ikke blir kjøpt flere bleier mm. Ikke press henne. Da går det feil vei og doen blir skumlere enn før.

La potten stå der hun er, vi har kjøpt do med sanger på og det gjorde det mer spennende , jeg er av de sære da så vi starter bleieslutt litt tidlig så de er ferdig til den grensen jeg har satt( så lenge det ikke er snakk om barn med sykdom osv)

Gi henne noen bøker
Klistremerker om hun tisser på do feks og etter 5/10 får hun premie

Ville bare ventet til hun er klar. Det verste man kan gjøre er å presse for da låser det seg helt. Barn er veldig forskjellig når det gjelder bleieslutt. Med nr 1 gjorde jeg alt etter boka, til og med babypotting. Men det å sitte på do/potte selv var kjempe skummelt, fullstendig panikk. Men en dag bare løsnet det av seg selv og sluttet på dagen. Med nr 2 gjorde vi helt motsatt, ingen tilvenning overhode. Hun sluttet på dagen når hun var 2 år, da ville hun ikke gå med bleie mer og utenom et par uhell de første dagene gikk det veldig fint. Nr 3 likner på nr 1 og synes do er veldig skummelt, men stresser ikke. Hun slutter når hun er trygg.

Kan se etter den her på bibliotek eller bokhandel om du vil :)

Har du prøvd å bare introdusere henne for ideen om at hun er stor nok og kan klare seg uten bleie nå? Og si at nå tar vi den av og hvis det kommer tiss på gulvet så gjør det ingenting. Å pynte potta med klistremerker for større eierskap til den er en god ide. Jeg er derimot ikke for belønning for hver gang man bruker den, da fravær av belønning fordi man tisser på seg kan gi negative assosiasjoner for barnet, MEN prøv deg frem. Manhe barn, sørlig sønnen min, motiveres sterkt at mating godteri :p så jeg vet at for å «låse» opp pottenekt kunne det godt ha fungert som en åpner å få spise rosiner eller lignende mens man utforsker å sitte på den. Burde i såfall være knytta til å sitte der uten klær og ikke nødvendigvis at det kommer noe hver gang. Du kjenner henne best og ser om det blir en god løsning eller ikke.
Mitt beste triks for bleieslutt er å bare ta bort bleia og si til barnet at dere gir det et forsøk nå i noen dager og at det ikke gjør noe om det blir noen uhell. 3-4 dager helt uten bleie og sikre sofa og tepper om man er redd for uhell. Ingen stress om hun tisser på seg, si bare at det skjedde og neste gang kan Det hende hun klarer å bruke potta i stedet. Også bare ha potte tilgjengelig i rommet. Nevøen min gikk fra full pottenekt til bleiefri på et par uker med ca den tilnærmingen, han var 2,5 år. Han ble inspirert av å bruke potte ved å se søskenbarnet sitt gjøre det, og som du også sier gjelder for jenta di, hadde han faktisk kontroll/litt oversikt over når han tisset og bæsja i bleie. Da er det bare å ta vekk bleia. Men lurt å gå uten truse da truse kan gi samme følelse som ei bleie og føre til flere uhell. For jenter er jo egentlig kjole/skjørt uten noe under veldig greit og enkelt å løpe bort til potta.

jeg fraråder å pushe på bleie slutt.barn er veldig forskjellige og i min barnehage så hadde vi en treårig og en som nesten var 4 som nektet. For 4 åringen så funket det å se at alle de andre gikk på do og plutselig så var det greit. For 3 åringen som ikke likte nye ting så snakket vi bare om det å sitte på do og om å kjenne etter hvordan det føles når han må tisse og bæsje. En litt psykologisk prosess uten press. Plutselig en dag var det barnet bestemt på når det skulle slutte og det gjorde barnet og.. så det var fra en dag til neste ferdig.

Klistremerker når de tisser kan også motivere. Det kan også fungere med et high five og gjøre det litt stort.

Jeg prøvde dessverre og pushe min mellomste og det har jeg angret veldig på.. hun slet med uhell i kanskje et år.. hun var ikke klar. Med eldste så gikk det kjempe greit.. da droppet jeg bare å ta på bleie og det gikk faktisk bra.. (ikke med bæsj, men det kom seg raskt) så da trodde jeg dessverre det skulle være tilsvarende med nr 2..

Med nr 3 så har vi regelmessig brukt potte og do i flere mens, men selv om hun var kjempe god på å tisse på potte og do så har det vært mye mer uhell enn forventet.

Back
Topp