Bleieslutt?

Papayacoconut

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Novemberbarna 19
Gutten vår er 3, blir snart 4. Og vi begynner å bli litt stressa når det kommer til bleieslutt. Har begynt å ta på han truser/boxere uten bleie når vi er hjemme på dagen og han får klistremerke når han har vært flink å bæsjet på do :p Men han er dårlig til å si ifra når han må bæsje, sier heller ifra når han er ferdig eller har allerede begynt. Han er flinkere til å si ifra når han må tisse, men jeg må mase MYE om han må på do, og han kan tisse/bæsje på seg ett minutt etter jeg har spurt han. Lurer litt på når det passer seg å ta han med på f.eks butikken uten bleie. Burde vi bare begynne med det nå og slutte helt med bleie og bare være forberedt på masse uhell, ved å pakke med skift på skift? :confused: Og bare bruke bleie om natten?

Hvordan gjør/gjorde dere det med bleieslutt? :)

Ja egentlig kan det hende det beste er å innstille seg på masse uhell og gi han tid. Tenk bare på at dere har brukt 3 snart 4 år på å venne han til å bæsje seg ut, det er jo ikke lett for barna og skjønne at det plutselig skal gjøres på en annen måte. Så når de er så store før man starter så kan det ta lang tid. Det kan også gå fort, men det er umulig å si på forhånd. Veldig viktig at det ikke assosieres med noe negativt når han har uhell for det vil bare bremse utviklingen.

Vi praktiserte e/c fra fødselen av og holdt frem over vasken i starten. Potte fra 5 mnd, siste bæsjebleie var ved 7 mnd og helt tørr og bleiefri dag, natt og i bhg fra 18 mnd. Av alle "life hacks" er det lite jeg kan anbefale i så stor grad som ec, sånn tips hvis dere får flere barn :D (Google det, fantastisk når man skjønner litt hva som ligger bak begrepet!)

Syns egentlig det er synd at kulturen vår har skapt denne bleievanen, og tenker på at man ikke trenger å gå mange generasjoner tilbake før det var vanlig at ettåringen var bleiefri. Engangsbleieindustrien har nok mye av skylden her, nå er det en allmenn misoppfatning både hos folk flest og hos leger at unger ikke kan slutte med bleie før de er "modne" for det rundt 3-4 årsalderen. Og som nye foreldre så vet man jo ikke mer enn det man ser overalt rundt seg, så da følger man bare det som virker vanlig.

Ønsker dere uansett lykke til, plutselig er han bleiefri :)

Min sluttet nettopp med bleie (rett før 3-årsdagen) og her var han ivrig da, men det som løsnet det var å gå mye i bare bukse/shorts uten truse under faktisk, da var det nærmere å være naken og lettere å huske at han ikke kan bæsje/tisse på seg, for det er jo det de gjør med bleie. Gjorde ingenting ut av uhell såklart, bare skiftet og vasket. Så det tok egentlig ikke lange tida før han ble helt bleiefri døgnet rundt og har hatt minimalt med uhell. Nå syns min der var ekkelt å tisse seg ut, så ville ikke startet med butikkturer, men ellers er det jo bare å teste :)

Men blir EC på lillebror i magen kjenner jeg :p

Min sluttet nettopp med bleie (rett før 3-årsdagen) og her var han ivrig da, men det som løsnet det var å gå mye i bare bukse/shorts uten truse under faktisk, da var det nærmere å være naken og lettere å huske at han ikke kan bæsje/tisse på seg, for det er jo det de gjør med bleie. Gjorde ingenting ut av uhell såklart, bare skiftet og vasket. Så det tok egentlig ikke lange tida før han ble helt bleiefri døgnet rundt og har hatt minimalt med uhell. Nå syns min der var ekkelt å tisse seg ut, så ville ikke startet med butikkturer, men ellers er det jo bare å teste :)

Men blir EC på lillebror i magen kjenner jeg :p
Enig i det å droppe truser/boksere, min gikk naken de første dagene :p vi har også slitt lenge med bæsjing, og sønnen min på 3,5 bæsjer fortsatt noen ganger i bleie i barnehagen. Hjemme går det heldigvis fint :) lykke til!

Enig i det å droppe truser/boksere, min gikk naken de første dagene :p vi har også slitt lenge med bæsjing, og sønnen min på 3,5 bæsjer fortsatt noen ganger i bleie i barnehagen. Hjemme går det heldigvis fint :) lykke til!

Ja, vi hadde noen dager med helt naken og! Men syns det var lettest med bukse/shorts uten noe under, men der er de jo så ulike. Her hadde vi flaks med bæsjing, viste seg at det å bæsje på do ca var det morsomste han kunne tenke seg :hilarious: Det kan jo være en barriere for mange, så var letta når det baaare var stas de første gangene det skjedde :)

Eldste sluttet med bleie rett etter fylte tre år. Hjemme hadde vi klistremerker for hver gang hun gikk på do, ekstra fint merke for bæsj. Hun tisset på do i ukesvis før hun fikk til bæsjinga, så hun fikk gå med bleie fram til hun selv følte seg klar for å slutte med den. Tok litt lenger tid i bhg før hun følte seg trygg der, så da fikk hun bruke bleie der og så tok hun den av da hun kom hjem.

Vi måtte fokusere veldig lite på det, og overhodet ikke gjøre noen sak ut av at hun hadde sluttet med bleie. Hun kom så fornærma fra bhg en av de første dagene helt uten bleie « x (pedleder) sa jeg har slutta med bleie, det stemmer IKKE, jeg bare bruker de ikke lenger!» :hilarious:

Vi ble anbefalt å aldri presse uansett. De utvikler deg i forskjellig tempo. Ikke alle kjenner at de må tisse og bæsje og ikke alle klarer å holde igjen. Sjeldent barn går ut av bhg med bleier og i så fall så er det noe som ikke utviklet seg som det skal. Har en på 3.5 år som ikke klarer å si ifra om tiss men om bæsj. Stresser han ikke på bleieslutt. Han har boxere i skapet til den dagen han er klar.

Mange supre råd her, takk! :happy:
Vi er nøye med å ikke bli sinte og at han ikke skal føle på det hvis han har et uhell, heller skryte hvis han får det til. Han syns det er veldig gøy med klistremerker, gøy å tørke seg og å dra opp etterpå. Blir også veldig stolt av seg selv når han har vært på do. Vi prøver å bli ferdig med bleier på han før lillesøster kommer, så ikke det blir så mye forandring på en gang, så skal prøve ut litt forskjellig og se hva som funker for han! Hvis han ikke er klar så er han ikke klar :)

Enig med mange av de over. La han ga så mye som mulig naken/med bare truse. Vi tok det en sommerferie med storesøster. Bare la vekk bleiene. Første 2 dagene var det nesten bare uhell, men innen ei uke var hun 95% tørr :) Gå masse ros, oppmuntring dosanger og dodanser ;) Hun var 2 da Tenker å prøve det samme med lillesøster nå i sommer Spent på om det blir like "enkelt"!

Di to eldste sluttet med bleie på dag og natt da di ble 3 år. Vi brukte ivertfall 6 mnd hvor di gikk uten bleie hjemme etter barnehagen, i helgene , ferie osv. I barnehagen gikk di med bleie men at di ansatte i barnehagen spurte den ofte om di ville prøve å tisse/bæsje på do. Vi `maste` ikke, men oppmuntret til å prøve å sitte på potte eller doen , og en dag så ville di ikke ha bleie på:) Di fikk velge en Lego ting da di sluttet. De skulle egentlig ha bleie om natt , men da di sluttet på dagen syntes di det var ekkelt å ha bleie på om natt og da sluttet di med det også. Da di sluttet med bleie dag/ natt var de helt tørre og sluttet den helgen. Men tror det er viktig å oppmuntre , gjøre det litt morro for dem:)

Her bruker begge guttene på snart 3 år og 4.5 år bleie ennå. Han på snart 3 år er superflink til å gå på do men klarer ikke helt å gi beskjed alltid når han må på do før det er for sent. Eldste er håpløs, gir ikke beskjed når han må på do, skvetter litt her og der, så holder seg ikke, nekter å gå på do i bhg. Funker ikke å prate med han om do - virker som han ikke forstår eller det bare går inn det ene øret eller ut det andre

Back
Topp