Bleieslutt

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Tips til bleieslutt?? Eldste som blir 4 i desember nekter helt å slutte med bleie. Han kan gå på do om han "gidder" men funker ikke å spørre han om han må på do da sier han bare nei og nekter å gå. Han har nok kommer dit at det er litt for behagelig med bleie til å ville slutte for da må han gå på do når han må. Så hva kan vi gjøre for å få det mer kjekt å få på do igjen? Han var veldig flink i sommer til å gå på do ifm bleieskift om vi formulerte oss rett men nå er vi helt i lås igjen og han nekter. Har prøvd klistermerker men han er ikke like interessert for det. Han har alltid vært sen med alt; å lære å krype, gå, snakke osv osv. Men han er veldig flink og helst flinkere enn jevnaldrende på andre ting. Men nå kjenner jeg at det hadde vært greit å få bort bleien. Hjelper ikke akkurat at lillebroren ennå bruker bleie så vi kan ikke si vi er tomme heller.

Vi tok av bleien i sommer, og tok uhellene etterhvert som de kom... går bra hjemme, slitter med basj i bgh sist han kom hjem med uhell i buksen sa jeg han måtte bli med å spyle ut av den selv, fikk engangshansker på seg da... så spent om det hjelper, han sier selv han må vaske nå hvis det kommer uhell, men det innførte jeg etter han var fullstendig bleiefri hjemme... vår strategi har vært å holde ut... blir fire i des

Hadde det vært her så hadde han pent vært nødt til å gå uten bleie til han skjønner at store gutter ikke tisser i buksa. De begynner på førskole når de er 4 og det er ikke et alternativ å bruke bleie da.

Har ikke vært gjennom bleieslutt med eget barn, men hjulpet flere gjennom jobben min i barnehage. Min opplevelse er at det er mye mer effektivt med positiv oppmerksomhet enn negativ! Prøv heller å gjøre det å gå på do til noe fint, ha noe den voksne kan sitte på så barnet opplever at dere er sammen om dette. Les gjerne en bok, syng en sang eller bare snakk sammen om noe fint. Da blir dogåingen en belønning i seg selv. Også kan man feks gjøre en avtale om at etter x antall klistremerker skal man gjøre noe sammen som barnet setter pris på.

Han er veldig stolt når han får til å gå på do men nå nekter han. Tvang er absolutt ikke ett alternativ så det er utelukket. Motiverer han til å gå på do men han nekter helt og vil bare ha på bleie. Når han først sitter på do er han fornøyd og vil ikke alltid av do. Lar han springe rundt uten bleie en del hjemme men ikke så enkelt i bhg da han skjemmes med engang han har uhell og nekter å gå uten bleie om han har uhell.

Han er veldig stolt når han får til å gå på do men nå nekter han. Tvang er absolutt ikke ett alternativ så det er utelukket. Motiverer han til å gå på do men han nekter helt og vil bare ha på bleie. Når han først sitter på do er han fornøyd og vil ikke alltid av do. Lar han springe rundt uten bleie en del hjemme men ikke så enkelt i bhg da han skjemmes med engang han har uhell og nekter å gå uten bleie om han har uhell.

Hva med truser som absorberer tiss i barnehagen da? Da vil ikke andre barn se at han har hatt uhell, og han kan gå til en voksen han stoler godt på å fortelle at han må bytte truse?

Hva med truser som absorberer tiss i barnehagen da? Da vil ikke andre barn se at han har hatt uhell, og han kan gå til en voksen han stoler godt på å fortelle at han må bytte truse?
Har tenkt tanken på det. Ulemepen er at han ikke gir beskjed om han har uhell heller, verken hjemme eller i bhg. Spør vi om han må på do sier han nei, så tisser han gjerne rett etterpå. I sommer når vi hadde så flott vær og han fikk tisse på plenen så syntes han det var utrolig stas, når han fikk beskjed han kunne tisse der måtte han på do med en gang, men er det snakk om vanlig do er det ikke noe tale om at han vil og må på do. Vi var inne i en god vane i sommer hvor han gikk på do ved bleieskift men nå etter bhg start igjen i høst har han slått seg helt vrang. Nekter å ha på truse/bokser og gråter helst om vi prøver å ta på han truse eller lar han ta på det selv.

Har tenkt tanken på det. Ulemepen er at han ikke gir beskjed om han har uhell heller, verken hjemme eller i bhg. Spør vi om han må på do sier han nei, så tisser han gjerne rett etterpå. I sommer når vi hadde så flott vær og han fikk tisse på plenen så syntes han det var utrolig stas, når han fikk beskjed han kunne tisse der måtte han på do med en gang, men er det snakk om vanlig do er det ikke noe tale om at han vil og må på do. Vi var inne i en god vane i sommer hvor han gikk på do ved bleieskift men nå etter bhg start igjen i høst har han slått seg helt vrang. Nekter å ha på truse/bokser og gråter helst om vi prøver å ta på han truse eller lar han ta på det selv.

Hmm. Har dere sånne «kule» truser med motiv av noe han liker som kanskje kunne hjulpet?
Vanskelig når han ikke vil.
Min er bare 15 mnd men han MÅ være helt bleiefri til han begynner på førskole (4år). Så her har vi ikke noe valg, håper min slutter med bleie før den tid ellers må det bli tvang

Hmm. Har dere sånne «kule» truser med motiv av noe han liker som kanskje kunne hjulpet?
Vanskelig når han ikke vil.
Min er bare 15 mnd men han MÅ være helt bleiefri til han begynner på førskole (4år). Så her har vi ikke noe valg, håper min slutter med bleie før den tid ellers må det bli tvang
Her er det ikke førskole/skolegruppe før de er 5 år og tvang er ikke aktuelt i det hele tatt. Da låser han seg ennå mer og det funker ikke for noen. Han har fått velge ut motiv selv og har bare motiv han liker

Her er det ikke førskole/skolegruppe før de er 5 år og tvang er ikke aktuelt i det hele tatt. Da låser han seg ennå mer og det funker ikke for noen. Han har fått velge ut motiv selv og har bare motiv han liker
Jeg bor i Storbritannia og her er det litt forskjell fra Norge :) hehe. førskole når de er 4. Vanlig skole fra de er 5. Tisser ungene i buksa så blir de sendt hjem

Jeg bor i Storbritannia og her er det litt forskjell fra Norge :) hehe. førskole når de er 4. Vanlig skole fra de er 5. Tisser ungene i buksa så blir de sendt hjem
Tviler på de blir sendt hjem her men får nok evt en tlf om skiftetøy hvis han ikke har noe liggende :-). Med 2 gutter som elsker vann så ser jeg for meg at de fort ender opp i alt som har med vann å gjøre til og med i starten av skolen :-)

Vi har ikke tvunget men tatt den harde veien han kjenner det er ekkelt å bli bløt

Når det gikk bra i sommer men snudde når han startet på i barnehagen igjen ville jeg absolutt tatt en prat med de om hvordan dette håndteres i barnehagen. Hjelper lite at du jobber godt hjemme om dere ikke er samkjørte. Har du prøvd å spørre han hva som skal til for at han skal gå på do?

Ungen til en jeg kjenner fikk små boksershorts lik pappaen sine :) pappaen hadde flere Pierre Robert boksere, og de lager også i småbarn størrelse. Gutten, som er pappadalt, ble så stolt og kry av å ha samme bokser som pappen sin og var vedlig motivert til å ikke ha uhell i dem. Han var 3 år

Når det gikk bra i sommer men snudde når han startet på i barnehagen igjen ville jeg absolutt tatt en prat med de om hvordan dette håndteres i barnehagen. Hjelper lite at du jobber godt hjemme om dere ikke er samkjørte. Har du prøvd å spørre han hva som skal til for at han skal gå på do?
De har vært sløve i bhg til å følge opp med tanke på dotrening der, sier de ikke har tid pga tidsklemmen osv siden han ikke gir beskjed selv når han må på do og det ikke går an å se på han når han må på do før han har uhell. De sier de skal følge han på do ifm bleieskift men om de gjør det er en annen sak da

Vi har ikke tvunget men tatt den harde veien han kjenner det er ekkelt å bli bløt
Han synes det er ekkelt å bli våt men da blir han så sjenert, usikker og liker ikke at han nekter å gå på do og å bruke bokser. Vil rett oppi bleie igjen fordi han blir så lei seg av å ha uhell selv om vi ikke gjør noe ut av situasjonen men sier det er greit og fort gjort å ha uhell osv

De har vært sløve i bhg til å følge opp med tanke på dotrening der, sier de ikke har tid pga tidsklemmen osv siden han ikke gir beskjed selv når han må på do og det ikke går an å se på han når han må på do før han har uhell. De sier de skal følge han på do ifm bleieskift men om de gjør det er en annen sak da

Når det plager han såpass å ha uhell blir dette ikke nok, han bør jo følges på do oftere enn som så om han skal unngå uhell! Ville tatt en ny prat med de om hvordan du opplever at han har det, og understrek tydelig at det er viktig for selvfølelsen hans å oppleve mestring på dette.
Selvsagt må dette følges litt ekstra i en periode, men det skal de ha mulighet til om de har grunnbemanningen på plass!

Når det plager han såpass å ha uhell blir dette ikke nok, han bør jo følges på do oftere enn som så om han skal unngå uhell! Ville tatt en ny prat med de om hvordan du opplever at han har det, og understrek tydelig at det er viktig for selvfølelsen hans å oppleve mestring på dette.
Selvsagt må dette følges litt ekstra i en periode, men det skal de ha mulighet til om de har grunnbemanningen på plass!

det som er plagsomt er jo at han går uten å bli påminnet på å gå på do hjemme... da sier han bare jeg må på do også springer han avgårde... men satser på det ordner seg snart... og håper de ikke tar på han bleie i mellom perioden... da de i perioder har tatt på bleier mot min vilje også.... han lærer iallfall han ikke trenger å styre da...

Back
Topp