Bleieslutt

ulfa

Glad i forumet
Juli13-jentene
Jeg trenger hjelp fra dere med barn fra før. Jeg prøver å få min datter på 3 1/2år å slutte med bleie. Har prøvd tidligere, men da har hun nektet å sitte på potte og do. Nå prøver vi igjen. Hun bruker bleie om natten og når hun er ute i bhg. Hun går på do. Problemet er at hun ikke gjør noe der, hun tørr ikke tisse eller besje. Så hun holder seg til bleien skal på igjen. Og må hun virkelig når hun er i bhg eller hjemme går hun å tar på bleien selv.
Når vi er hjemme og hun sitter på do, leser jeg bøker og synger. Vasken står på, så kanskje hun heller må.
Hva kan jeg gjøre for å få henne til å gjøre noe på do? Ser jo hun egentlig ikke har noe problem med å slutte så flink hun er til å holde seg.

tja, godt spm...

E slutta tidlig med bleier, men vi har slitt med at hun tisser på seg i etterkant...
men det er viljen det står på, rett å slett.... "mamma, jeg gidder ikke å være flink, så jeg tissa på meg"

men, fortsette å gjøre dogåing til en hyggelig ting.
er hun ikke klar, så venter du litt til. :)

tja, godt spm...

E slutta tidlig med bleier, men vi har slitt med at hun tisser på seg i etterkant...
men det er viljen det står på, rett å slett.... "mamma, jeg gidder ikke å være flink, så jeg tissa på meg"

men, fortsette å gjøre dogåing til en hyggelig ting.
er hun ikke klar, så venter du litt til. :)
Hun springer å setter seg på do selv, så doet er jo ikke problemet. Det er bare at hun ikke vil gjøre noe der.. håper hun snart forstår hvor mye enklere det er.

Eldste mann vår hadde litt vansker med å bruke do hjemme i starten, så viste det seg at han ikke likte at vi alltid måtte hjelpe han. Han var for lav for doen og ville gjerne klare alt selv... Typisk tre år! Vi var på besøk en dag og der hadde de et dosete som gjorde at gutten gikk på do uten hjelp..... litt overrasket! Vi kjøpte på Barnahus en Bogaloo dosete med trapp i morsomme farger og vips var alle problemene borte. Han flyttet det opp på doen selv og ble så selvstenig og stolt!

Mi jente er 2,5 år. Hun vil heller ikke sitte på potte eller do. Eg har blitt fortalt av orskjellige, barnehage,lege og andre med barn, at så lenge barnet ikke vil selv så er hun ikke klar for det ;)

Pga diverse omstendigheter sluttet ikke jenta vår med bleie før hun var over tre år. Men vi hadde så smått begynt lenge før med å ta henne på do selv om hun gikk med bleie på. Så som regel var bleien tørr på dagtid siden vi ganske ofte spurte om hun ville gå på do. Hun hadde dermed tryggheten med å ha på bleie, men fikk fremdeles være stor jente og gå på do. Det var ikke egentlig vår intensjon å gjøre det i den rekkefølgen, men vi hadde ikke mulighet til å vaske så mye klær en periode. Det gikk faktisk overraskende bra da vi sluttet med dagbleien, og det ble ikke mange uhellene.

Eldste mann vår hadde litt vansker med å bruke do hjemme i starten, så viste det seg at han ikke likte at vi alltid måtte hjelpe han. Han var for lav for doen og ville gjerne klare alt selv... Typisk tre år! Vi var på besøk en dag og der hadde de et dosete som gjorde at gutten gikk på do uten hjelp..... litt overrasket! Vi kjøpte på Barnahus en Bogaloo dosete med trapp i morsomme farger og vips var alle problemene borte. Han flyttet det opp på doen selv og ble så selvstenig og stolt!
Vi har en slik en, kun den hun vil sitte på...

Har du prøvd en form for belønningssystem? Eks at hun får et klistremerke for hver gang hun tisser i do? Vi brukte det med jenta vår, det funket kjempe fint! Hun fikk være med å handle inn masse fine klistremerker av ting hun likte (Ole brumm, prinsesser osv) åsså fikk hun henge opp et nytt et for hver gang hun tisset eller bæsjet i doen. Bruker samme metode i bhg der jeg jobber, for noen barn så funker det greit :)

Har du prøvd en form for belønningssystem? Eks at hun får et klistremerke for hver gang hun tisser i do? Vi brukte det med jenta vår, det funket kjempe fint! Hun fikk være med å handle inn masse fine klistremerker av ting hun likte (Ole brumm, prinsesser osv) åsså fikk hun henge opp et nytt et for hver gang hun tisset eller bæsjet i doen. Bruker samme metode i bhg der jeg jobber, for noen barn så funker det greit :)
Har prøvd med små og store premier, men nei, det hjelper ikke.. da vil hun ikke ha sier hun.. og jeg tror om hun bare tisser en gang så blir det...

vi har sån smått begynt med do\pottetrening, og tulla vår krever at vi er der sammen med ho å leser en bok eller leker, vi har det som en kose stunn morgen og kveld, gjør ikke noe om det ikke kommer noe bare ho sitter der litt. også leser vi gjerne gojentas potte bok som vi fant på libris bokhandel, den er rosa og handler om jenter som slutter med bleier, mange fine bilder... (fins også for gutter) tulla vår kan den nesten utenad.

vi har sån smått begynt med do\pottetrening, og tulla vår krever at vi er der sammen med ho å leser en bok eller leker, vi har det som en kose stunn morgen og kveld, gjør ikke noe om det ikke kommer noe bare ho sitter der litt. også leser vi gjerne gojentas potte bok som vi fant på libris bokhandel, den er rosa og handler om jenter som slutter med bleier, mange fine bilder... (fins også for gutter) tulla vår kan den nesten utenad.
Vi leser eventyr mens hun sitter på do. Og synger sanger. Vasken står på, så kanskje hun blir ekstra tissetrengt. Har ingen problem med å få henne på do, men på tide å få henne til å tisse der... så kanskje vi blir ferdig med bleien..

Kanskje hun helst bare vil ha helt ro? Altså at dere går ut? Men det har dere kanskje prøvd alt.

Høres jo uansett ut som om hun egentlig har det under kontroll, så plutselig en dag løsner det nok.

Har dessverre ineg tips, for eldste bestemte seg plutselig for å slutte sommeren før hun ble tre, og ble da helt tørr over natten uten å tisset noe på doen før. Yngstejenta er bare litt over 2, men hun går på do innimellom når hun føler for det. Hun skal virkelig gjøre alt selv. Ber meg gå vekk, lukker selv døra, tar av seg bleia og klatrer opp. Roper ferdig når hun skal tørkes, selv om hun da delvis tørker seg selv også. :)

Back
Topp